Selvtægt og sikkerhedsseler
Fra : John Sahl

Dato : 01-10-03 07:32

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg bliver ret harm når jeg
ser forældre der kører afsted med deres børn klatrende rundt
inde i bilen.

De skal sgu spændes fast, uanset om de vil eller ej.

I går holdt der en bil på vej ud fra en parkeringsplads og i et
"svagt" øjeblik blev jeg så sur at jeg spærrede vejen for den
unge mor der havde 2 børn kravlende rundt i bilen begge
under 5 år..

Jeg steg ud af bilen og bad hende spænde dem fast og flyttede
ikke min bil før hun havde gjort det. Hun blev skide sur, men
fattede da vist også den moralprædiken hun fik, uanset om jeg
vist i farten fik spurgt hende om hun overhovedet elskede sine
børn, siden hun ikke passede ordentligt på dem.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-03 07:36

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
> [...]
> vist i farten fik spurgt hende om hun overhovedet elskede sine
> børn, siden hun ikke passede ordentligt på dem.

Jeg forstår dig 100% og synes faktisk det var en god idé du fik der

--
mvh/rg. Christian

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-10-03 08:44

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Jeg forstår dig 100% og synes faktisk det var en god idé du fik der

Ja, både og. Selvom jeg altid spænder min dreng fast (og derfor er 100 %
enig i, at børn skal fastspændes), så var jeg nok gået amok på den
privatperson, som kørte sin bil ind foran mig og opførte sig sådan. Så om
det er en god idé, ved jeg nu ikke rigtigt. Det afhænger vel af, om man
mener det er risikoen værd.

> --
> mvh/rg. Christian

Nicolai

Fra : H.S.

Dato : 01-10-03 09:17

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> privatperson, som kørte sin bil ind foran mig og opførte sig sådan. Så om
> det er en god idé, ved jeg nu ikke rigtigt. Det afhænger vel af, om man

heh - godt hun ikke var advokat - der er sikkert et par paragraffer der
kunne dømmes efter i denne situation.

- Men jeg giver dig da helt ret, den type forældre der bare lader ungerne
kravle rundt, må jo have et underligt forhold til deres børn. - Jeg ved da,
at hvis jeg glemmer at tage sele på, så råber tøsen sgu: "sele på, far !" -
og hun er 3 år

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-10-03 09:01

> Jeg ved ikke med jer andre, men jeg bliver ret harm når jeg
> ser forældre der kører afsted med deres børn klatrende rundt
> inde i bilen.
>
> De skal sgu spændes fast, uanset om de vil eller ej.

100% enig!

> [...]
> vist i farten fik spurgt hende om hun overhovedet elskede sine
> børn, siden hun ikke passede ordentligt på dem.

Se, det er et argument som vil få de aller fleste forældre til at tænke sig
om, både 1 og 10 gange.
Jeg tror at logik preller af på mange, men kærlighed til ungerne gør ikke.

Iøvrigt flot gjort, jeg tror ikke jeg 'got the balls to do it'.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (hvor ungerne sidder fastspændt)

Fra : Terry Sanderson

Dato : 01-10-03 09:35

[Snip john´s]

Du er ikke den eneste der reagere på børnfamilier.. Kikker selv ret tit ind
i børns hoveder når de kravler rundt i hattehylden.. Kald mig egoist, men
det er deres børn jeg er mest bange for.. 2 gange i løbet af året har jeg
holdt i kø og hvor familiebiler lige skulle skifte bane uden at kikke sig
for og bakkede lige ind i mig. Jeg syntes forældrene bruger mere tid på
børnene end de burde på spejlene og på vejen. Selvfølgelig er det en voldsom
generalisering, men har bare haft for mange uheldige oplevelser omkring børn
i bilen nu..

Ked af at sige det, men den streamer hvor der står "pas på børn i bilen"
passer helt 100%

Hav en genial dag og nyd det der kommer

Mvh.
Terry

P.S Der røg lige lidt damp.. Nok forkerte sted at komme af med den, men
faldt lige over John´s indlæg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-03 21:04

Terry Sanderson wrote:

> [...]
> på børnene end de burde på spejlene og på vejen. Selvfølgelig er det en
> voldsom generalisering, men har bare haft for mange uheldige oplevelser

Og husk så lige på... de kører ikke for stærkt så de er ikke til fare (!)..
det vil altså sige hvis vi skal tro Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Jeg mener.. fart fart fart dræber.. endnu har jeg sjældent set fart dræbe,
men jeg har dælen dylme oplevet mange gange hvor andre faktorer spiller
ind, såsom manglende overholdese af vigepligt, farligt vognbaneskift,
opmærksomhed på møgungerne på bagsædet som du selv er inde på... nej vent,
det er mig der er dum - det er jo farten der dræber.. *SUK*

--
Martin Johansen
Gør en god handel på http://tux3do.com/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-10-03 16:26

Terry Sanderson wrote:

> Ked af at sige det, men den streamer hvor der står "pas på børn i bilen"
> passer helt 100%

Jeg tolker den altid som "Pas på, uopmærksom forælder bag
rattet"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 01-10-03 12:54

> [...]
> inde i bilen.
>
> De skal sgu spændes fast, uanset om de vil eller ej.

Ja det er sjovt som alting bliver farligere og farligere som tiden går...

Da jeg var barn var der slet ikke seler bag i bilerne, og barnestole ?
Nu er man pludselig uansvarlig forældre hvis man ikke spænder ungerne fast.
Hvad mon det næste bliver ?
Hjelm, knæ og tandbeskyttere...

Lade ungerne cykle selv så de får noget motion, det går vel slet ikke an ?

mvh/JS

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-10-03 13:20

".J.S..." <mailto:mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
"Re: Selvtægt og sikkerhedsseler"

> Lade ungerne cykle selv så de får noget motion, det går vel slet ikke an ?

S'gu' ikke sådan som forældrene kører i omegnen af skolerne nutildags...

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Emil Jensen

Dato : 01-10-03 14:30

> [...]
>
> Da jeg var barn var der slet ikke seler bag i bilerne, og barnestole ?
> Nu er man pludselig uansvarlig forældre hvis man ikke spænder ungerne

Klippet fra min arbejdsplads:

Folk over 30 burde være døde!

Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i
40'erne, 50'erne, 60'erne, ja til og med tidligt i 70'erne ikke have
overlevet. Vores børnesenge var malet med blybaseret maling. Vi havde ingen
børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede bar
ingen af os hjelm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags. Og det at
sidde bag på en ladvogn en varm sommerdag var altid en speciel nydelse. Vi
drak vand fra haveslangen og ikke af flasker. Skræk og rædsel! Vi spiste
brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige,
fordi vi altid var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand med andre og drak
af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det. Vi brugte timer på
at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned
ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på.
Efter nogen ture i grøften lærte vi at løse problemet. Vi tog hjemmefra
tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når
gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen - ingen
mobiltelefon. Utænkeligt!

Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget
ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm, surround-sound,
mobiltelefoner, hjemme-PC'er eller chatrooms på internettet. Vi havde
venner! Vi gik ud og fandt dem! Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede
arme og ben, slog tænder ud, men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det
var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv. Husker du uheldene?
Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til trods
for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset
voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til
hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen. Nogen
elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et
år om. Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste
problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en
eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er
og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen. Og du er en af
dem. Til lykke!!!

Send denne videre til andre som oplevede den store lykke at vokse op som
barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede vores liv til
vores eget bedste....

Det gode liv var vores!

Mvh

Emil

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 01-10-03 15:37

Emil Jensen wrote:

> Klippet fra min arbejdsplads:
>
> Folk over 30 burde være døde!

[SNIP] En vidunderlig perspektivering...

> Det gode liv var vores!
>
> Mvh
>
> Emil

Hvor er det dog sandt!

Jesper

Fra : insideout

Dato : 01-10-03 16:25

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Klippet fra min arbejdsplads:
>
> Folk over 30 burde være døde!

"klip en masse"

Mange ting fra klippe passer jo og mange af disse ting bliver altid brugt
for at dræbe en god diskussion.

Jeg ser det på en helt anden måde for oprindeligt handlede tråden jo om
sikkerhed for børn i bilen og hvis man med klippet vil prøve at overbevise
sig selv om at det ikke er nødvendigt at børn skal spændes fast når vi køre
bil må være direkte idiot.

Det passe ikke at de 30 burde være døde, nej de overlevede og de andre døde
men dem har vi jo glemt ikke. Ligesom vi har glemt alle de børn der har
udviklet alverdens sygdomme fordi de er blevet udsat for passiv rygning bly
i maling osv.

At bruge eksempler som at drikke sodavand af samme flaske og drikke vand fra
haveslangen er totalt hen i vejet, hvad med at komme ned på jorden og blive
voksen og lade være med at bagatellisere en situation som man rent faktisk
kan dø af tsk tsk.

Mvh
Henrik

Fra : Emil Jensen

Dato : 01-10-03 20:46

> Mange ting fra klippe passer jo og mange af disse ting bliver altid brugt
> for at dræbe en god diskussion.

Det var ikke brugt for at dræbe en god diskussion. Det var netop for at få
nogle ned på jorden over det masse hysteri.

> [...]
> sikkerhed for børn i bilen og hvis man med klippet vil prøve at overbevise
> sig selv om at det ikke er nødvendigt at børn skal spændes fast når vi

Jeg mener selvfølgelig at børn skal spændes fast, men hvor går grænsen for
at du må blande dig i andres børns opdragelse?

> [...]
> men dem har vi jo glemt ikke. Ligesom vi har glemt alle de børn der har
> udviklet alverdens sygdomme fordi de er blevet udsat for passiv rygning

Du har ret i at det er dybt tragisk at det har krævet menneskeliv (de glemte
børn du snakker om), men sommetider bliver skræmmebillederne ude af
proportioner. Det er da for pokker ikke forbudt at tænke selv mht åbenlyse
ting som rygning, alkoholindtagelse og meget andet. Desværre skal der
lovgives i et væk, som nu med hvor der SKAL blinkes når man skifter vejbane
på motorvejen. Endnu en ting som staten har overtaget fra folket, nemlig
ansvarligheden for at have tankerne koncentreret omkring trafikken når man
bevæger sig i den. Det var da ikke FORBUDT at blinke når man skiftede
vognbane på motorvejen, men det kunne bilisterne ikke finde ud af, så måtte
staten PÅBYDE bilisterne at bruge blinklyset - selv når der ikke er nogen
reel grund til det.

> [...]
blive
> voksen og lade være med at bagatellisere en situation som man rent faktisk

Jeg postede netop "klippet" fordi jeg synes at man skal komme ned på jorden
som du siger, MEN det gælder dem som har så travlt med at opdrage på andre
og deres børn. (f.eks politikerne og John Sahl)

Så det har aldrig været min intention at dræbe diskussionen.

Mvh

Emil

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-10-03 16:30

Emil Jensen wrote:

> Klippet fra min arbejdsplads:
>
> Folk over 30 burde være døde!

Hvor er det godt skrevet..

--
Hygge..
Thomas - der også er vokset op uden at være indpakket i skumgummi

Fra : N I E L S

Dato : 01-10-03 23:25

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev

> I går holdt der en bil på vej ud fra en parkeringsplads og i et
> "svagt" øjeblik blev jeg så sur at jeg spærrede vejen for den
> unge mor der havde 2 børn kravlende rundt i bilen begge
> under 5 år..

Well done! Ku' selv ha' fundet på det samme.
JEG HADER når folk ikke passer på deres børn (og dyr)!.

Og når det så er sagt:
Hvor var livet dog egentligt lettere før i tiden. Da jeg var barn i
60-70'erne var det fuldt ud OK ikke at være spændt fast. Dengang lå jeg
altid og sov på bagsædet, når vi kørte sent hjem i vores gamle VW 1200. Den
mulighed ville være god at ha' nu hvor jeg har et barn på 2 år. Men den går
jo ikke. Tiderne skifter. Moralen (og lovgivningen) ændrer sig.

N I E L S

Fra : Ted

Dato : 03-10-03 02:41

I går holdt der en bil på vej ud fra en parkeringsplads og i et
"svagt" øjeblik blev jeg så sur at jeg spærrede vejen for den
unge mor der havde 2 børn kravlende rundt i bilen begge
under 5 år..

------------

Øhm...et venligt råd til dig : Pas på hvem du gør sådan imod.
Med mindre at du er ansat i politiet.

Du kan risikere at blive anmeldt for chikane, krænkelse af privatlivets
fred, mord osv.
Nå ja måske ikke mord..

Noget helt andet... Vil i høre min mening om folk som cykler rundt med et
par unger i en cykelanhænger ?
NEJ det vil i ikke, kan jeg love jer...

og så må man ikke engang sidde bagi en varevogn..

Teddy
www.smallblock.dk
ikke altid lige sjovt at være "webmoster" i fritiden, kl. er snart 04

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-10-03 17:17

John Sahl wrote:

> [...]
> vist i farten fik spurgt hende om hun overhovedet elskede sine
> børn, siden hun ikke passede ordentligt på dem.

Jeg havde bedt dig om at fise af hvis det var mig du havde
henvendt dig til..

For nu ikke at blive misforstået, så synes jeg også det er en god
ide at børn er spændt fast, men jeg mener ikke det er din eller
andres opgave hvordan forældre vælger at opdrage deres børn. Hvis
det er dig magtpåliggende at blande dig i andres privatliv, så gør
det i form af et høfligt forslag og accepter et nej hvis du får
det - ikke som den moralprædiken du selv kalder det.

Hvordan tror du oplevelsen har været for børnene? De er sammen med
deres mor og det er et af de tidspunkter de føler sig sikre og
trygge. Pludselig står der en mand og skælder ud og de kan mærke
mor blive nervøs og måske miste grebet om situationen. Hvis hun
skal bevare deres "tryghed" er hun nødt til at "vinde situationen"
og derfor reagerer hun aggresivt på din aggression ("blev skide
sur"). Pres situationen en anelse mere og du får en tur med
pebersprayen.. Henvender du dig i stedet høfligt kan hun slippe
væk uden at ungerne bliver skræmte, og herefter kan hun så bruge
tiden på at besvare spørgmål som "hvad var det manden ville, mor?"
og "hvorfor synes han vi skulle bruge sikkerhedsseler?" - hvilket
giver hende rig mulighed for at indse det fornuftige i dit
forslag..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 23-10-03 08:06

Som en lille update til hvorfor jeg valgte at reagere som jeg
gjorde kan i læse her hvor et lille barn ikke var spændt fast
og blev kastet ud af bilen:

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=223723

"En fire måneder gammel pige blev i går formiddags alvorligt
kvæstet, da hun blev slynget ud af sin mormors bil ved en
trafikulykke i Århus. Sent i aftes døde den lille pige mellem
hænderne på lægerne på Århus Kommunehospital.

Den lille pige lå i en barnelift på bagsædet af bilen, da ulykken
skete. Hun var ikke spændt fast, oplyser Århus Politi."

Læs selv resten på eb.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-10-03 08:07

> [...]
>
> Den lille pige lå i en barnelift på bagsædet af bilen, da ulykken
> skete. Hun var ikke spændt fast, oplyser Århus Politi."

Jeg arbejder meget tæt på hjørnet, og det er det helt store samtaleemne her
til morgen. Ufatteligt at folk ikke spænder deres børn/børnebørn fast.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-10-03 08:12

John Sahl wrote:
> [...]
>
> Den lille pige lå i en barnelift på bagsædet af bilen, da ulykken
> skete. Hun var ikke spændt fast, oplyser Århus Politi."

70 årig ignorerer sin vigepligt!

Jeg tror straffen at være ansvarlig for barnebarnets død er hård nok, men hun
burde være stoppet for længe siden af et obligatorisk rutinecheck, ikke hos
lægen men af en motorsagkyndig.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-10-03 08:16

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
hun
> burde være stoppet for længe siden af et obligatorisk rutinecheck, ikke

Nu er det nok ikke den manglende overholdelse af vigepligten der er det
værste. Det er helt sikkert at liften ikke var spændt fast.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-10-03 08:28

Christian B. Andresen wrote:

> Nu er det nok ikke den manglende overholdelse af vigepligten der er det
> værste. Det er helt sikkert at liften ikke var spændt fast.

Tja hvis det er tilfældet kan hun jo let sigtes for groft uagtsomt manddrab!

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-10-03 10:22

> Som en lille update til hvorfor jeg valgte at reagere som jeg
> gjorde kan i læse her hvor et lille barn ikke var spændt fast
> og blev kastet ud af bilen:

Det er jo dybt, dybt tragisk, at sådan en lille størrelse ikke er spændt
fast. Ingen tvivl om det.

Jeg erindrer dit første indlæg i store træk, og det ignorerede jeg bevidst,
men nu kan jeg ikke holde kajen længere!

Det er ikke dit job at være politibetjent eller belærende overfor andre. Jeg
kan ikke huske dit indlæg i detaljer og kan ikke finde det på google, så
svin mig bare til, hvis jeg er helt af sporet.

Hvis du kom og prikkede mig på skulderen og pænt sagde: "Dine børn er ikke
spændt fast", ville jeg sige tak og være glad.

Hvis du spærrede vejen el. lign for mig og svinede mig til, ville jeg bede
dig om at lukke røven og blande dig udenom !

Hvad var det egentlig du gjorde ?

/Caspersen

Fra : John Sahl

Dato : 23-10-03 10:42

C. Caspersen wrote:
> Det er jo dybt, dybt tragisk, at sådan en lille størrelse ikke er
> spændt fast. Ingen tvivl om det.

Regnede jeg heller ikke med.

> Jeg erindrer dit første indlæg i store træk, og det ignorerede jeg
> bevidst, men nu kan jeg ikke holde kajen længere!

Helt fint.

> Det er ikke dit job at være politibetjent eller belærende overfor
> andre. Jeg kan ikke huske dit indlæg i detaljer og kan ikke finde det
> på google, så svin mig bare til, hvis jeg er helt af sporet.

Nah, jeg gider nu ikke svine dig til

> [...]
>
> Hvis du spærrede vejen el. lign for mig og svinede mig til, ville jeg
> bede dig om at lukke røven og blande dig udenom !

En kombination af de to ovenstående. Spærrede vejen og
mindede hende om hvad der kunne ske ved børn der ikke
var fastspændt i bilen. Fik vist indskudt en kommentar om
at hun ikke ligefrem viste sin kærleighed til børnene siden
de ikke var fastspændte.

Jeg kan godt tåle at blive svinet til, små børn kan ikke tåle
at blive slynget ud af en bil ved et uheld.

Jeg har ingen intentioner om at søge ind hos politiet eller lege
politibetjent.