Skærme
Fijala 3554
Skarphed - TFT vs CRT
Fra : JS

Dato : 30-09-03 21:29

Efter at have fået en VP181s fornemmer jeg, at skærmens skarphed får
mig til at knibe øjnene sammen. Jeg har prøvet at justere contrast og
brightness og endda også RGB farverne. Lige nu er RGB-farvere justeret
nedad, contrast nogenlunde uændret og brightness næsten i bund. Jeg
synes dog ikke at kunne ramme en "tilpas" opsætning. Det er speciel på
hvide baggrunde. Er TFT-skærme bare generelt så meget skarpere end en
CRT skærm? Eller handler det bare om tilvending?

--
JS

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-10-03 01:30

> [...]
> hvide baggrunde. Er TFT-skærme bare generelt så meget skarpere end en
> CRT skærm? Eller handler det bare om tilvending?

TFT er skarpere end CRT - men at det ligefrem er uudholdeligt for dig, det
er vel ikke meningen.
Jeg kom selv fra en 22' CRT tron skærm over til min 20,1' TFT - og fik et
chok over, hvor skarp min nye TFT var.

Men jeg kan sagtens holde ud at kigge på en hvid baggrund længe - jeg kan
faktisk sidde i timevis og stirre på min TFT uden at få problemer, som jeg
tidligere fik ved mere end 3 timer i træk ved min CRT skærm.

Jeg er lidt interesseret i, hvad du mener og om det er et generelt problem
ved Viewsonic Vp181s, da jeg selv planlægger at købe den snart som
reserveskærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : JS

Dato : 01-10-03 13:38

On Wed, 01 Oct 2003 02:30:18 +0200, Dr.Ralph wrote:
[snip]

> [...]
> kan faktisk sidde i timevis og stirre på min TFT uden at få problemer,
> som jeg tidligere fik ved mere end 3 timer i træk ved min CRT skærm.

Nu kommer jeg fra en, efter min mening, god Eizo F57 CRT som pludselig
besluttede sig at gå i såkaldt "protection mode" - jatak. Derefter har
jeg siddet en 1½ måneds tid bag en AOC 17" CRT af ringere kvalitet.
Kombineret med at jeg aldrig har brugt en TFT skærm før, så virker
forandringen nok større på mig.

> Jeg er lidt interesseret i, hvad du mener og om det er et generelt
> problem ved Viewsonic Vp181s, da jeg selv planlægger at købe den snart
> som reserveskærm.

Jeg skal ikke kunne sige om det er et generelt problem, da jeg ingen
erfaring har med TFT skærme. Jeg synes bare at de hvide farve springer
meget i øjnene i forhold til resten af farverne. Måske en vanesag. Jeg
giver det i hvert fald lige til efter weekenden, så jeg evt. stadig kan
nå at benytte mig af returretten.

Alle de gode ting om skærmen har været oppe og vende før, så dem gider
jeg ikke remse op. Men ting jeg som umiddelbart har lagt mærke til er, at
man skal trykke en smule hårdere på '1'-knappen når man skal ind i
menuen, end når man allerede er dernede og hopper rundt. Derudover
følger der kun en 2-3 siders hardcopy quickstep-vejledning med.
Personligt kunne jeg godt tænke mig en hardcopy-manual, som man ser ved
så mange andre skærme. Det er småting, ja, men jeg ville da lige nævne
dem alligevel.

Nåja. Desværre har jeg fundet 6-7 pixelfejl indenfor 4x4cm.

--
JS

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 15:13

>On Wed, 01 Oct 2003 02:30:18 +0200, Dr.Ralph wrote:
>[snip]
Min var også meget skarp, fik også et helt chock, men jeg har justeret
lidt med lys kontrast osv, og nu er den rigtig lækker, man kan side hele
dagen foran denuden at øjnene bliver trætte, det er bare så roligt, altså
skærmbilledet.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-10-03 01:56

JS skrev:

> Jeg synes bare at de hvide farve springer meget i øjnene i forhold
> til resten af farverne.

En TFT udsender som standard mere lys end en CRT gør. Jeg kan f.eks.
fortælle at min CRT kører med en luminans på ca. 90 cd/m² på den hvide,
men min TFT (Viewsonic VP201s) kører med ca. 256 cd/m² hvis den kører
med fabriksindstillingerne. Jeg har efterhånden vænnet mig til det,
men det tog en uges tid.

Min CRT:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/fw900_luminans.png>.

TFT'en:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/vp201s_luminans.png>.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-10-03 05:49

Beholder du begge dine skærme, Madsen ?

Hvordan er dit indtryk af din TFT, nu hvor start-glæden har lagt sig og du
skal bruge TFT'en i din dagligdag ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-10-03 15:55

Dr.Ralph skrev:

> Beholder du begge dine skærme, Madsen ?

Ja, det tror jeg faktisk at jeg gør. Har godt nok tænkt på at sælge
min FW900, men det er en af den slags skærme som man har det skidt
med at gå af med. Jeg har i hvert tilfælde.

> Hvordan er dit indtryk af din TFT, nu hvor start-glæden har lagt
> sig og du skal bruge TFT'en i din dagligdag ?

Jeg er stadig meget glad for den og har ikke fortrudt at jeg har
købt den. Det eneste der irriterer mig ved den er at farver virker
lidt mere grumsede end på min FW900. Jeg bemærker det specielt i
billeder med en meget blå himmel hvor himlen ofte ser ud som når
man har givet et billede for meget uskarp afmaskning i Photoshop.
Det kan godt snyde for himlen virker ikke grumset hvis jeg rykker
billedet over på FW900. Jeg synes at det svarer lidt til at sidde
med en hulmaske-CRT som heller ikke er så "ren" i farverne som en
gittermaske-CRT er. Den enorme kontrast og skarphed på TFT'en
opvejer dog det negative ved de lidt grumsede farver, synes jeg.

Det Lars Krag beskriver med at skærmen går i sort engang imellem
i DVI <news:l1Teb.177$536.22207@news000.worldonline.dk> har jeg
aldrig oplevet og der er heller ingen problemer med at skærmen
ikke vil tænde hvis den er koblet til via DVI, som Kim Corell har
oplevet <news:x3Fcb.1616$on3.59@news.get2net.dk>, så disse problemer
kan jeg slet ikke genkende.

Det har vist sig at reflekser i den matte overflade irriterer mig
mere end reflekser i den blankere overflade på min FW900 gør, så
jeg overvejer derfor at købe en monitor-hætte til TFT'en. Det vil
sikkert også resultere i en langt større kontrast når man sidder
og arbejder ved skærmen i et lyst rum i dagtimerne. (Evershade
laver nogle flotte og smarte, men også ret dyre monitor-hætter).

Det irriterer mig at skærmen står og knager og brager op til 2-3
timer efter at den er blevet slukket. De burde have lavet kabinettet
i et plastmateriale som ikke udvider sig så meget når det bliver
varmt for det må det jo gøre når det sådan kan stå og knage når det
afkøles efter at man har slukket for skærmen.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-10-03 22:40

Dr.Ralph skrev:

> Hvordan er dit indtryk af din TFT, nu hvor start-glæden har lagt sig
> og du skal bruge TFT'en i din dagligdag ?

Her for tiden sidder jeg og roder en del med sort/hvide billeder og på
det område er jeg ikke særlig tilfreds med skærmen, må jeg indrømme.
En gråtone som er neutral grå (og det ved jeg at den er da jeg kan se
det i Photoshops infopalette), kan godt se ud til at være brunlig,
grønlig eller rødlig, afhængig af hvor på skalaen imellem sort og hvid
at gråtonen befinder sig.
Det skal dog også siges at det er de færreste skærme der kan vise en
gråtoneskala 100 % neutral, men der er større forskel imellem TFT'en og
min gamle FW900 på det område end jeg havde regnet med. Det ærgrer mig,
men man kan åbenbart ikke få både i pose og i sæk. Personligt så jeg
hellere at fladskærms-producenterne begyndte at forbedre lidt på
farvegengivelsen i stedet for kun at koncentrere sig om responstid.

Hvordan ser et gråtoneforløb som følgende ud på din NEC? Ser alle
gråtonerne neutrale ud, eller er der nogen der skiller sig ud i en
brunlig farve, eller lignende?

http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/graakile

Madsen

Fra : Lars Krag

Dato : 01-10-03 08:31

"JS" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> hvide baggrunde. Er TFT-skærme bare generelt så meget skarpere end en
> CRT skærm? Eller handler det bare om tilvending?

Jeg tror det er et tilvænnings spørgsmål. Personligt havde jeg ikke de store
vanskeligheder i sin tid med at vænne mig til min Samsung 172T som
erstattede en Sony G400. Jeg kører dog min på DVI, og her kan jeg ikke
justere kontrast og farver på selve skærmen, kun brightness.

Nu har junior/konen overtaget 172T'eren i stedet for en Sony G200, og det
sjove er at junior (som er 11) intet bemærkede mht. lysstyrke/skarphed, mens
det første konen bemærkede var: "uhh hvor er den skarp", og insisterede på
at jeg straks justerede brightness noget ned. Jeg har altid kørt den på 90%,
hun skulle ned omkring de 60% før hun kunne "tåle" at se på den. Mit arbejds
værelse er dog også en del lysere end hendes, så måske er det derfor.

Jeg skulle meget gerne få min VP201s med posten i aften, så kan jeg måske
se om Viewsonic'en er "skarpere" endnu.

/Lars