Hanesporetjørn - rust!
Fra : edob

Dato : 30-09-03 19:23

Hej NG - og svar som lovet til Inger.

Jeg har været "rundt" mange steder for at undersøge om hanesporetjørn er
modtagelig for tjørnerust. Alle vegne har man samstemmende oplyst, at den
er modtagelig for rust, men dog i betydelig mindre grad end rødtjørnen.
Derfor har jeg ikke vovet at erstatte de 8 rødtjørn med hanesporetjørn -
smittetrykket i mit område er tilsyneladende meget stort.

Valget faldt i stedet på 8 stk. guldregn "laburnum vossii" opstammet. Jeg
glæder mig til at se en hel "allé" af frodige guldregn. Er der nogen som
ved om guldregn blomstrer på knopper dannet året før ? På
dyrkningsanvisningen står at guldregnen ikke må beskæres - er det af
æstetiske grunde, eller tåler den ikke beskæring ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-09-03 20:17

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Valget faldt i stedet på 8 stk. guldregn "laburnum vossii" opstammet.

Så vil jeg da håbe for dig, at dine guldregn er mere modstandsdygtige, end
min var - over for noget, der i betænkelig grad lignede rust.
Jeg aner ikke, hvad den hed (overtog den sammen med huset) - men efter 3 års
jammer over, at den var rusten og trekvart-vissen fra afblomstring fældede
jeg den.
Ærgerligt, for ellers er det jo et kønt træ (selv om jeg også havde det lidt
træls med "ærtebælgene" og kvarterets unger - den stod lige ud mod vejen).

Har andre de samme oplevelser?
Og har det noget med jordbund at gøre? (stiv lerjord her).

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-03 21:12

On Tue, 30 Sep 2003 21:17:08 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ærgerligt, for ellers er det jo et kønt træ (selv om jeg også havde det lidt
>træls med "ærtebælgene" og kvarterets unger - den stod lige ud mod vejen).

Sorten 'Vossii' får ikke ret mange bælge. Men de få der er, er stadig
giftige.

>Har andre de samme oplevelser?
>Og har det noget med jordbund at gøre? (stiv lerjord her).

Jeg tror nærmere det har med jorden at gøre. Min bog om plantesygdomme
nævner slet ikke guldregn. Og 'Havens Planteleksikon' siger at man helst
skal undgå kold og vandlidende jord, men at den ellers ikke er kræsen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-03 21:15

On Tue, 30 Sep 2003 20:23:15 +0200, "edob" <frankhan@mail.dk> wrote:

>dyrkningsanvisningen står at guldregnen ikke må beskæres - er det af
>æstetiske grunde, eller tåler den ikke beskæring ?

Den plantevejledning, er det sådan et billedskilt med nogle symboler på
bagsiden, hvor der så er en saks med et kryds over?
I så fald er det et som bruges for at angive at planten ikke _behøver_
beskæring. Langt de fleste planter tåler dog at blive beskåret - og det
kan sagtens gøres så de stadig ser pæne ud.

Jeg har i øvrigt i en havebog set et billede af en pergola hvor der var
plantet guldregn i siderne og de var brugt nærmest til at lave tag af -
det var godt nok flot. (Endnu en af de ting jeg skal have i min egen
have, når jeg altså finder et hus med tilstrækkelig stor have

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 01-10-03 08:13

Man skal være forsigtig med beskæring at guldregen den har nemlig tildens
til at visne tilbage der hvor man beskærer. Jeg kan se det på den der står i
vores have da dem der boede her før beskar den forkert. Det er også vigtig
hvornår på året den beskæres.

Mvh Tina