Puffende udstødning
Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 18:53

Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?

NS

Fra : Torben E

Dato : 30-09-03 18:54

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?
>
> NS

Fejltændinger, kan være utætte ventiler, dårligt tændrør, tændkabel o.l.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 20:19

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fejltændinger, kan være utætte ventiler, dårligt tændrør, tændkabel o.l.

Der er skiftet tændrør, tændkabler og kompressionen er iorden. Hvordan
tester man for utætte ventiler og for fejltændinger?

NS

Fra : Tom

Dato : 30-09-03 20:23

> Der er skiftet tændrør, tændkabler og kompressionen er iorden. Hvordan
> tester man for utætte ventiler og for fejltændinger?

En Bosch motortest eller en kompressionsmåling

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 30-09-03 20:24

> Der er skiftet tændrør, tændkabler og kompressionen er iorden. Hvordan
> tester man for utætte ventiler og for fejltændinger?
>
> NS

Hvis kompressionen er iorden er ventilerne ok, hvad med fordelerdæksel ?
Der kan også være slør i fordelerderevet så tændingstidspunktet "springer",
ses med en tændingspistol.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 22:42

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f79d84a$0$83046> Hvis >kompressionen er iorden er ventilerne ok, hvad
med fordelerdæksel ?
> Der kan også være slør i fordelerderevet så tændingstidspunktet
"springer",
> ses med en tændingspistol.

Dens tænding er styret af ECU'en og tændspolen er integreret i "fordeleren"
dvs. den har ikke en fordeler som sådan. Den har også kat (og lambdasonde).

NS

Fra : Jan Hansen

Dato : 30-09-03 19:10

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?

Kattekillingen har gemt sig i udstødningsrøret ?

Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-09-03 20:36

Niels Skaaning wrote:
> Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?
>
> NS

Puffer? Altså at den tøffer som en fiskekutter?
Min BX'er gjorde det lige bagefter den havde været på lift for at få svejset
et ophæng til udstødningen fast... Det var pakningen midt på røret (lige
under gearstangen) som var gået sig en tur..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 22:46

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et ophæng til udstødningen fast... Det var pakningen midt på røret (lige
> under gearstangen) som var gået sig en tur..

Nej, det er mere som om den enten springer en enkelt tænding over eller også
som en lille forbrænding i udstødningen (lidt svært at afgøre, hvor det
kommer fra, men man kan høre det på udstødningen). Jeg begynder mere og mere
at mene det var et dårligt køb - nok derfor den var så billig :(.

NS

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-09-03 21:08

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in news:blcfui$2u1t$1
@jarjarbinks.mobilixnet.dk:

> Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?

Utæthed.

Prøv at lade bilen gå i tomgang og hold en passende gummibold mod
udstødningen. Du skal herefter høre en ændring i motorens omdrejningstal og
dette skal ske uden at det "fiser" fra røret inde under vognen.

Du må ikke holde røret proppet ret længe (5-10 sekunder max.) aht.
katalysator mm.

Mvh. NKJensen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 22:50

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> dette skal ske uden at det "fiser" fra røret inde under vognen.

Det kunne være det. Den sidste BX jeg havde havde en utæt
udstødningsmanifoldpakning. Det kan jo være denne her også har det.

NS

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-09-03 22:50

> [...]
> dette skal ske uden at det "fiser" fra røret inde under vognen.
>
> Du må ikke holde røret proppet ret længe (5-10 sekunder max.) aht.

Kan det evt. skyldes lambda-sonden eller noget elektronikfejl i
motorstyrringen?

NS

Fra : Niels Skaaning

Dato : 01-10-03 16:18

> [...]
og
> dette skal ske uden at det "fiser" fra røret inde under vognen.

Jep, det ser ud til at der er en utæthed i udstødningen. Nu er spørgsmålet
så bare, hvordan jeg finder utætheden? Er der en nem måde eller skal man
være to om det?

NS

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-10-03 01:19

Niels Skaaning wrote:

> Jep, det ser ud til at der er en utæthed i udstødningen. Nu er
> spørgsmålet så bare, hvordan jeg finder utætheden? Er der en nem måde
> eller skal man være to om det?

Heh var det ikke det jeg sagde?

Prøv at start bilen, løft til grusgravskørsel (eller hvad det hed :).. den
højeste indstilling) og så læg dig på jorden og stik en arm ind under
bilen.. Det er bedst når den er kold så risikerer man ikke at brændre
fingrene.. Som sagt havde min BX samme fejl på et tidspunkt, det var
pakningen lige under gearstangen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 02-10-03 16:46

> [...]
> bilen.. Det er bedst når den er kold så risikerer man ikke at brændre
> fingrene.. Som sagt havde min BX samme fejl på et tidspunkt, det var

Problemet i mit tilfælde er altså bare lige det, at hullet ikke kan mærkes
når bilen går i tomgang. Det er først når man stopper udstødningen til, at
hullet vider sig, men jeg har altså ikke så lange arme at jeg kan nå bagende
og front på samme tid ;).

På min tidligere BX 19 TRS havde jeg også hul i udstødningen, men det kunne
jeg se fordi der var sodmærket ved det, men min "nye" BX 16i Image soder
ikke så meget, at jeg umiddelbart kan se noget hul.

NS

Fra : Peter Weis

Dato : 02-10-03 17:34

> [...]

til, at
> hullet vider sig, men jeg har altså ikke så lange arme at jeg kan nå

Så kender jeg er trick med en kartoffel - evt kan der monteres en
trillefløjte i kartoflen.

mvh
Peter

Fra : SNiP

Dato : 02-10-03 16:50

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> bilen.. Det er bedst når den er kold så risikerer man ikke at brændre
> fingrene.. Som sagt havde min BX samme fejl på et tidspunkt, det var

Husk lige at lægge noget hårdt som er ligeså højt som din brystkasse ind
under et passende sted på chassiet inden du krænger din krop ind under
bilen, det er så kedeligt at blive knust, hvis bilen ligepludselig beslutter
sig for at 'lægge sig ned'

/J

Fra : SlowHand

Dato : 01-10-03 11:48

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan forårsage, at det puffer fra udstødningen?

På mine forældre's Vento var det en utæt vakumslange til
bremsesystemet, der gjorde at motoren fik falsk luft, hvilket
forvirrede motorstyringen til at pumpe for meget benzin ind.
Dette fik den til at lyde som du beskriver... Slangen var skiftet
på 2minutter.

/SlowHand