al den html - hjælp
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-09-03 19:11

Hej

Er ved at lave en site for en kollega.

Her på mac'en ser det fint ud med 4 forskellig macbrowsere (+ under VPC
m Win 95 + Explorer)

Men han siger, at når han ser den er der spørgsmålstegn i stedet for
anførselstegn.

Flg. kode står ved anførselstegnet: “

Er det rigtigt af lille mig?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-09-03 20:48

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Flg. kode står ved anførselstegnet: &#8220;
>
> Er det rigtigt af lille mig?

Prøv med:

&#132; (xxx")

&#148; (xxx")

&#147 ("xxx)

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-10-03 15:09

Henrik Rasmussen skrev:

> Prøv med:
>
> &#132; (xxx")
>
> &#148; (xxx")
>
> &#147 ("xxx)

NB: Disse tegn er - så vidt jeg ved - IKKE med i standarden for html. De
korrekte angivelser er &#8222; , &#8221; og &#8220;

Men det kan sagtens være, at de andre koder også virker, da browsere jo
har det med ikke blot at leve mere eller mindre op til standarderne for
html, men også at tage hensyn til "Microsoft-standarder".

http://www.w3.org/TR/html401/sgml/entities.html#h-24.4.1

PS: Du kan også forsøge at angive tallene i hex i stedet for i
10-tal-systemet, men jeg tvivler på, at det hjælper.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 01-10-03 15:55

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
>
> PS: Du kan også forsøge at angive tallene i hex i stedet for i
> 10-tal-systemet, men jeg tvivler på, at det hjælper.

Min HTML-bog er vist blevet for gammel, så tak for oplysningen
Her er iøvrigt en oversigt over specialtegn i HTML 4.01:
http://www.html.dk/dokumentation/tegn/
- den benytter jeg fremover.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-09-03 21:08

> [...]

> anførselstegn.
>
> Flg. kode står ved anførselstegnet: &#8220;

Hvis du vil bruge de franske klammer » og « kan du skrive dissse koder i
stedet:

» &raquo;
« &laquo;

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-10-03 15:09

Martin Ammentorp skrev:

> Flg. kode står ved anførselstegnet: &#8220;
>
> Er det rigtigt af lille mig?

Det er koden for det tegn, der på engelsk bruges ved start af
anførselstegn (&#8221; bruges til afsluttende anførselstegn). Så hvis
det var det tegn, du søgte, så ja.

Du kan også bruge &ldquo; - men det er min erfaring, at flere browsere
understøtter &#8221;

På dansk bruges som regel &#8222; (&bdquo;) til startende anførselstegn
og &#8220; (&ldquo;) til afsluttende anførselstegn.

Hvis det ikke virker, er det ikke din skyld.

Så vidt jeg ved, er problemet, at visse helt almindelige skrifttyper i
Windows ikke indeholder disse tegn (!). Men som regel virker det nu fint
med disse koder. Angiver du en bestemt skrifttype?

Nå, men ellers kan du overveje følgende alternativer:

"Lige" anførselstegn: &#34; eller &quot;
Det virker med næsten 100% sandsynlighed.

Disse >>vinkler<< (»sådan«)
Start: &#171; eller &laquo;
Slut: &#187; eller &raquo;
Da disse tegn er med i standard-Windows-tegnsættet, burde de også virke
på Windows (ingen problemer på Mac). Ja, du burde endda kunne skrive dem
uden koder, hvis du har en editor, der kan arkivere i
ISO-8859-1-tegnsættet ("Latin 1").

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-10-03 18:08

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men som regel virker det nu fint
> med disse koder. Angiver du en bestemt skrifttype?

først tak for din - og flere andres - hjælp.

Ja - jeg angiver en gruppe (sans serif - Verdana, Arial, Helvetica)

(og ved forsøg på Winmaskine på min arbejdsplads' så det da også helt
fint ud)

endnu en gang tak for al den finme hjælp man kan høste her

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie