Køb af brugt Ford Escort Savoy
Fra : Jack Jensen

Dato : 30-09-03 16:14

Hejsa

Har kig på sådan en med 1.6 motor.
Jeg har ikke set bilen endnu, kun snakket med sælger.
Han siger at den står fint, det eneste er rust i en af skærmene... er det
til at fikse selv eller få lavet for rimelige penge ?
Speedometeret dur heller ikke, han mener at det bare er kablet der er
knækket.... lyder det plausibelt ?
Jeg risikerer vel ikke at det er hele tæller værket der er gået ?

Er der andet man skal holde øje med på en Escort fra 1989, udover rust. Er
der særlige steder hvor den ruster mere end andre steder ?

Jack

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-03 16:49

Jack Jensen wrote:
> [...]
> Han siger at den står fint, det eneste er rust i en af skærmene... er
> det til at fikse selv eller få lavet for rimelige penge ?

Det afhænger helt af hvor omfattende det er (og om det er for eller bag).

> Speedometeret dur heller ikke, han mener at det bare er kablet der er
> knækket.... lyder det plausibelt ?

Escort'erne fra de årgange, har en svaghed ved speedometer drevet i selve
gearkassen/differentialet, som betyder at man skal skille det halve af bilen
for at reparere det, så tjek evt. om ikke det skulle være det der er fejlen.

> Jeg risikerer vel ikke at det er hele tæller værket der er gået ?

Jo desværre, som nævnt ovenfor kan det sagtens være selve tandhjulsdrevet i
gearkassen der er gået.

> Er der andet man skal holde øje med på en Escort fra 1989, udover
> rust.

Hvis den er med ALB, så tjek at det virker.
Tjek motoren for slidte olietyve (ryger den blåt ud af udstødningen når den
startes ?).

> Er der særlige steder hvor den ruster mere end andre steder ?

De bagerste vanger, men de er ikke så slemme at lave.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-09-03 17:03

Per Beer Hansen wrote:

> Det afhænger helt af hvor omfattende det er (og om det er for eller
> bag).

Det er bag.... jeg er ikke klar over om det er selve skærmkassen, eller han
bare mente rust okmring skærmen...

> [...]
> selve gearkassen/differentialet, som betyder at man skal skille det
> halve af bilen for at reparere det, så tjek evt. om ikke det skulle

Hvordan tjekker man nemmest det ? En Savoy har vel også omdrejningstæller,
men de har vel ikke en skid med hinanden at gøre ?

> Jo desværre, som nævnt ovenfor kan det sagtens være selve
> tandhjulsdrevet i gearkassen der er gået.

Hvad koster sådan en skiderik cirka at få lavet... cirka +/- en træsko ?

> Hvis den er med ALB, så tjek at det virker.
> Tjek motoren for slidte olietyve (ryger den blåt ud af udstødningen
> når den startes ?).

ALB er et bremsesystem, right ?
Hvordan tjekkes det ?
Det står vel forøvrigt på bagssmækken hvis det er med ALB, ikke ?

> De bagerste vanger, men de er ikke så slemme at lave.

Okay... takker for svarene!

Jack

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-03 17:34

Jack Jensen wrote:

> Det er bag.... jeg er ikke klar over om det er selve skærmkassen,
> eller han bare mente rust okmring skærmen...

Det er sikkert i selve skærmkanten, det plejer det at være.
Det er ikke specielt dyrt at få lavet (vil skyde på ca. 1000-1500,- kr.
"orange" + maling).

> Hvordan tjekker man nemmest det ?

Ved at afmontere speedometer kablet, og se om det er knækket.

> En Savoy har vel også
> omdrejningstæller,

Det vil jeg tro.

>men de har vel ikke en skid med hinanden at gøre ?

Det har du ret i.

> Hvad koster sådan en skiderik cirka at få lavet... cirka +/- en
> træsko ?

Uha, det koster mange træsko, da der nemt kan gå en lille dags tid (måske
mere) med det.

> ALB er et bremsesystem, right ?

Jeps, Anti Lock Brakes.

> Hvordan tjekkes det ?

På sådan en Escort, er det et mekanisk system, som kun virker på forhjulene.
Tjek om lampen (i instrumentbordet) slukker som den skal, og tjek om de 2
tandremme der sidder på drivakslerne ikke er knækket/afmonterede.

> Det står vel forøvrigt på bagssmækken hvis det er med ALB, ikke ?

Det burde det, men på 14 år kan der være sket meget

> Okay... takker for svarene!

Velbekommen

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-09-03 17:57

Per Beer Hansen wrote:

> Det er sikkert i selve skærmkanten, det plejer det at være.
> Det er ikke specielt dyrt at få lavet (vil skyde på ca. 1000-1500,-
> kr. "orange" + maling).

Orange maling... det lyder fint :)

> Ved at afmontere speedometer kablet, og se om det er knækket.

Tænkte jeg nok :( .... skal jeg ned i motorrummet, eller er den nemmere fra
kabinen ?

> Det vil jeg tro.

> Det har du ret i.

Typisk ;(

> Uha, det koster mange træsko, da der nemt kan gå en lille dags tid
> (måske mere) med det.

Fyfan... kan det være et gør-det-selv projekt med en Haynes manual ved
hånden ?

> [...]
> forhjulene. Tjek om lampen (i instrumentbordet) slukker som den skal,
> og tjek om de 2 tandremme der sidder på drivakslerne ikke er

Altså... kig efter 2 ens/paralelle remme nederst i motor rummet ?

Jack