overarbejde varsling og loven ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-09-03 15:09

Hej, vi er nogle stykker der i øjeblikket diskuterer om hvordan loven er
vedrørende overarbejde ( arbejder på en virksomhed der er medlem af DI og vi
skal være medlem af SID hvis det har noget at sige.
Hvor tidligt skal overarbejde varsles ? samme dag, dagen før eller en uge
før eller hvordan ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 15:23

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være medlem af SID hvis det har noget at sige.
> Hvor tidligt skal overarbejde varsles ? samme dag, dagen før eller en uge

Hej Lars!

Jeg mener at kunne huske, at overarbejde skal varsles 4 timer inden det skal
påbegyndes.
Og afvarsles min 2 timer før!
Jeg er som sagt ikke sikker, så bedrevidende må gerne rette mig!

Helmut Lotti

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-09-03 15:46

> [...]
> skal være medlem af SID hvis det har noget at sige.
> Hvor tidligt skal overarbejde varsles ? samme dag, dagen før eller en uge

DI´s overenskomst siger senest 2 timer før normal arbejdstids ophør med
undtagelse af ekspeditionsarbejde, der ikke strækker sig over 1 time.

/Kenneth Iversen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-09-03 16:05

> DI´s overenskomst siger senest 2 timer før normal arbejdstids ophør med
> undtagelse af ekspeditionsarbejde, der ikke strækker sig over 1 time.

hmm ok, men hvornår må man så sige nej ? er der et vist antal timer man er
forpligtet til at tage eller ? det kan jo ikke passe at de fx. kan komme og
sige det hver og hveranden dag og at man ikke kan sige nej, mange skal jo
hente børn osv. ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-09-03 16:23

Jeg glemte lige at sige at jeg har overenskomsten som PDF
fil hvis det har interesse. Den er altid god at have ved hånden.
Jeg kan sende den til din email hvis det er i orden.
Den fylder ca. 800kb.

/Kenneth Iversen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-09-03 18:11

"Kenneth Iversen" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse
> Jeg glemte lige at sige at jeg har overenskomsten som PDF
> fil hvis det har interesse. Den er altid god at have ved hånden.
> Jeg kan sende den til din email hvis det er i orden.
> Den fylder ca. 800kb.

må du meget gerne tak :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Claus P.

Dato : 30-09-03 19:07

> [...]
og
> sige det hver og hveranden dag og at man ikke kan sige nej, mange skal jo

I de overenskomster jeg har set, er der en passus om at man ikke kan
nægte at udføre overarbejde, men man kan godt være forhindret.
Det er nemlig ikke det samme.

Hvis medarbejdere kollektivt nægter overarbejde, skal man nok have en
rigtig god forklaring parat, hvis det kommer i arbejdsretten.

MVH CP

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-09-03 22:32

"Claus P." <clausplougmann@get2net.dk> wrote in

> I de overenskomster jeg har set, er der en passus om at man ikke
> kan nægte at udføre overarbejde, men man kan godt være
> forhindret. Det er nemlig ikke det samme.

Forskellen er vel i praksis at hvis man ikke har en god undskyldning
så skal man tage overarbejdet ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Claus P.

Dato : 02-10-03 12:55

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus P." <clausplougmann@get2net.dk> wrote in

> Forskellen er vel i praksis at hvis man ikke har en god undskyldning
> så skal man tage overarbejdet ?

Njahh, arbejdsgiveren har ikke krav på at vide hvorfor du ikke kan.
Den store forskel ligger i om man siger "jeg kan ikke" eller "jeg vil ikke".

MVH CP

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-09-03 16:05

"Kenneth Iversen" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse

> DI´s overenskomst siger senest 2 timer før normal arbejdstids ophør med
> undtagelse af ekspeditionsarbejde, der ikke strækker sig over 1 time.

Glem ovenstående. Jeg tænkte på en speciel overenskomst mellem
DI og bl.a Danske Handelsmøller ;)

DI´s overenskomst 2000-2004:

§13 stk 2:

Overarbejde, ud over 1 time, skal varsles dagen før inden normal
arbejdstid ophør. Hvis sådant overarbejde ikke varsles rettidigt,
eller hvis varslet overarbejde ikke kommer til udførelse, betales
kr. 71,85.

SVJV, kan varslet overarbejde i teorien ikke nægtes udført af arbejderen.
Det kan uvarslet hvis arbejderen har en gyldig undskyldning.

/Kenneth Iversen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-09-03 18:26

> [...]
> arbejdstid ophør. Hvis sådant overarbejde ikke varsles rettidigt,
> eller hvis varslet overarbejde ikke kommer til udførelse, betales

så Skal det jo heller ikke varsles, prisen er bare anderledes..
der hvor jeg er, findes varslet overarbejde generelt ikke
da vi er en service virksomhed, der løser akutte problemer

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-09-03 20:55

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:blcebk$hnm$1@sunsite.dk...
> så Skal det jo heller ikke varsles, prisen er bare anderledes..
> der hvor jeg er, findes varslet overarbejde generelt ikke
> da vi er en service virksomhed, der løser akutte problemer

Hvis lederen, direktøren (whatever) beder om overarbejde
vil det være tilrådeligt at varsle det dagen i forvejen hvis
han vil være sikker på at det også bliver udført noget
overarbejde. Sådan som jeg læser overenskomsten
kan man sige nej til ikke varslet overarbejde hvis
man bare har en gyldig undskyldning.

/Kenneth Iversen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-10-03 17:55

> [...]
> overarbejde. Sådan som jeg læser overenskomsten
> kan man sige nej til ikke varslet overarbejde hvis

Jeg er ikke enig, self. er det _god skik_ at varsle overarbejde,
i nogle tilfælde er dette ikke muligt, hvorfor der betales et
engangsbeløb (for hver gang varslet mangler) på 71,85 Kr.

såfremt en arbejdstager over for arbejdsgiveren vælger sine ord i
stil med følgende "det er mig fortiden ikke muligt at påtage mig arbejde
uden for normal arbejdstid" er der _ikke_ tale om arbejdsvægring

men dersom arbejdstageren vælger en udtale i stil med følgende
"jeg vil ikke" er der tale om arbejdsvægring, hvilket kan straffes med bod

begrebet "gyldig undskyldning" eksisterer som sådan ikke, det
angår ikke arbejdsgiveren i nævneværdigt omfang hvad arbejdstageren
bruger sin fritid til..

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 02-10-03 23:16

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:blhl9i$np8$1@sunsite.dk...
> begrebet "gyldig undskyldning" eksisterer som sådan ikke, det
> angår ikke arbejdsgiveren i nævneværdigt omfang hvad arbejdstageren
> bruger sin fritid til..

Jeg har heller ikke skrevet at arbejdsgiveren skulle have det at vide
men derfor skal man stadig have en gyldig undskyldning. Man
kan ikke sige at man ikke kan tage overarbejde hvis det netop
er muligt for en. I teorien.

/Kenneth Iversen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-09-03 21:05

> [...]
> skal være medlem af SID hvis det har noget at sige.
> Hvor tidligt skal overarbejde varsles ? samme dag, dagen før eller en uge

Jeg har ikke det korrekte svar til dig fra overenskomsten, for den kan jeg
ikke i hovedet.
Normalt går man til sin tillidsmand hvis man er i tvivl om dette, de har
eller burde i hvert fald have totalt styr på reglerne, ellers må de få
fundet ud af det.

Jeg mener at huske at en arbejdsgiver kan påtvinge overarbejde uden varsel i
forbindelse med afhjælpning af akut opståede situationer. Der betales
selvfølgelig tillæg til lønnen i sådanne situationer. Det afhænger dog
naturligvis af den overenskomst du har, og om der evt. er en lokalaftale.

Niels