Jeg kan ikke fordrage grøntsøger
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 30-09-03 13:45

......men vil gerne følge kostomlægningen fra DDV.
Hvad har I andre gøntsagshadere gjort?
Kan man ikke udelade grøntsagerne hvis man spiser vitaminpiller?

mvh

Carsten

Fra : EnjoyNews

Dato : 30-09-03 14:04

Nej du kan ikke erstatte grøntsagerne med vitaminpillerne.
Det er grøntsagerne der holder din forbrænding i gang, det kan vitaminpiller
ikke gøre..

Start med de grøntsager du kan lide... ærter, majs, tomat eller lign... her
må der da være lidt du kan lide..? Senere når du har vænnet dig til DDV kan
du begynde at skjule grøntsagerne mere i din mad... hk/flåede tomater vejer
godt til og kan bruges som sovs til spaghetti..

Held og lykke med det
Heidi

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-03 15:21

EnjoyNews wrote:

> Start med de grøntsager du kan lide... ærter, majs, tomat eller lign...

Husk at majs og ærter er under /begrænsede grønsager/.

> [...]
> du begynde at skjule grøntsagerne mere i din mad... hk/flåede tomater vejer
> godt til og kan bruges som sovs til spaghetti..

Spagetti (pasta) må man altså kun i meget meget begrænsede mængder. 75
gram i kogt udgave.

Den med at skjule grønsagerne syntes jeg lyder som det bedste. Fx
farsbrød og (kalkun)frikadeller

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Cutter ud af BigBrother. Sms BB 111 til 1231;
Ring 90 500 111 Pris: 4 kr + alm. takst

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-09-03 16:52

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Den med at skjule grønsagerne syntes jeg lyder som det bedste. Fx
> farsbrød og (kalkun)frikadeller

Det allerbedste er faktisk at studere opskrifter på retter med grønsager og
få øje på, at der er andre velsmagende muligheder end de dødkogte grønsager
"vor mor" lavede.

Det kan umuligt passe, at der ikke findes grønsagsretter, som ikke de mest
kræsne smagsløg kan lide. Noget helt andet er så, om det er smagsløgene, der
ikke kan lide grønsager - eller, om der ikke snarere er tale om en psyskisk
modstand.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-03 18:51

> [...]
der
> ikke kan lide grønsager - eller, om der ikke snarere er tale om en

Det er egentlig lidt pudsigt. Hvis en kvinde siger at hun ikke kan fordrage
øl, så kigger alle underligt, men acccepter det uden videre. Siger hun at
hun ikke kan lide rødvin, så er der ingen der kigger, og alle accepterer det
uden videre. Men når nogen ikke kan lide grøntsager, så er det straks
psykisk.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-09-03 20:33

> [...]
det
> uden videre. Men når nogen ikke kan lide grøntsager, så er det straks

Jeg skrev ikke, at det ER psykisk betinget, hvis man ikke kan lide
grønsager - men at det KAN være.

Min erfaring er, at mange af dem, der siger sådan, stort set ikke kender
grønsager som andet end dødkogte udgaver. Og i dén version - som min mor
laver dem - kan jeg i øvrigt heller ikke lide dem.

Sjovt nok kender jeg også et par stykker, der SIGER, at at de ikke kan lide
grønsager..... men italiensk salat, græsk salat med oliven og gulerodskage
kan de godt lide *GGG*

Den psykisk betingede aversion kan i øvrigt forekomme overfor mange
forskellige ting - øl, rødvin, ost, fisk, grønsager.....

Kendetegnende for den psykisk betingede aversion er ofte, at vedkommendes
aversion er generel og ikke konkret. Altså "jeg kan ikke lide ost" i stedet
for "jeg kan ikke lide den og den type ost." og "jeg kan ikke lide
grønsager" i stedet for "jeg kan ikke lide gulerødder". Og... at de tillige
skal VIDE at de spiser det, de ikke kan lide føår de reagerer. Smage det kan
de nemlig ikke nødvendigvis.

For gemmer man osten godt, kan de godt lide retten selvom de ikke kan lide
ost. Og hakker man løgene fint, kan de godt spise frikadeller med løg. Etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-10-03 08:38

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> wrote in message

> For gemmer man osten godt, kan de godt lide retten selvom de ikke kan lide
> ost. Og hakker man løgene fint, kan de godt spise frikadeller med løg.
Etc.

Jeg kan ikke li' løg og alkohol. Og det kan jeg stadig ikke, selvom du
skjuler det i noget andet. Når du skjuler det i noget andet, fjerner du jo
smagen af det man ikke kan li'. Så hvad er din pointe?

Et eksempel:

Jeg kan ikke lide alkohol, men hvis du blander det i sodavand 1:100 kan jeg
ikke smage det. Betyder det så i din overbevisning, at jeg inderst inde godt
kan lide alkohol? Og at det derfor er en psykisk aversion?

Hvor er det irriterende. Har du skiftet email-adresse? Jeg var ellers lige
så glad for ikke at se dine indlæg, men nu kan jeg se dem igen.

> Mvh. Lisbeth

Nicolai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-10-03 19:04

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke li' løg og alkohol. Og det kan jeg stadig ikke, selvom du
> skjuler det i noget andet. Når du skjuler det i noget andet, fjerner du jo
> smagen af det man ikke kan li'. Så hvad er din pointe?

Nu handler det helt konkret om "grønsager" som man af flere årsager bør
spise. Om smagen så er skjult eller ej er sådan set ligegyldigt, for det er
vitaminer og mineraler m.m. det handler om. Og det handler derfor om at få
dem ind. På den ene eller anden måde.

Og min pointe er - hvis du kan lide grønager i en eller anden form, så er
der ikke tale om, at du ikke kan lide grønsager.

Jeg kan ikke fordrage rå rosenkål. Men kogte er de OK.

Jeg kan ikke fordrage youghurt, hvis jeg skal spise det "råt" med en ske.
Men tilsæt hvidløg i læssevis og rå agurker, så synes jeg det smager
himmelsk .... og jeg siger derfor heller ikke, at jeg ikke kan lide yoghurt.

Jeg elsker jordbær rå. Men lavet om til jorbærmarmelade eller grød smager de
ikke ret godt.

> [...]
jeg
> ikke smage det. Betyder det så i din overbevisning, at jeg inderst inde

Det betyder i givet fald, at du kun kan lide alkohol, når det serveres på
bestemte måder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-10-03 20:38

> [...]
yoghurt.

> Jeg elsker jordbær rå. Men lavet om til jorbærmarmelade eller grød smager

Ordkløveri.

> Det betyder i givet fald, at du kun kan lide alkohol, når det serveres på
> bestemte måder.

Heraf kan jeg udlede, at du godt kan lide fedt, alle former for E
tilsætningsstoffer og diverse forurening, på bestemte måder. Du har da en
kvajet måde, at formulere dig på.

Jeg skynder mig lige at filtrere dig igen.

> Mvh. Lisbeth

Nicolai

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-10-03 08:39

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
det
> uden videre. Men når nogen ikke kan lide grøntsager, så er det straks

Inden du fortsætter, skal du vide at Lisbeth er ualmindelig meget klogere
end alle os andre. Så hun ved bedst.

> Mvh Maria

Nicolai

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-03 21:20

> Inden du fortsætter, skal du vide at Lisbeth er ualmindelig meget klogere
> end alle os andre. Så hun ved bedst.

Det ved jeg godt. Jeg har næsten et helt års erfaring i en slankegruppe med
Lisbeth. En af de mere sjove episoder er fra den gang Lisbeth troede på
30%-reglen. At hvis et måltid blot holder en fedtprocent under 30, så taber
man sig. Eksemplet blev budding. Jeg er helt vild med gul budding med
vaniliesmag og kirsebærsovs. Og hvis man laver sådan en portion, så
indeholder den 42% fedt (ca.). Hvis man så drikker en ½ liter cola til, så
kommer fedtprcenten under 30. Og jeg kunne ikke for min død fatte, at det så
skulle være bedre end kun at spise buddingen. Det gav et par ret morsomme
mails

Hvem tror iøvrigt på den med de 30% mere? Også den var en dødssejler

Mvh Maria

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-10-03 21:30

> [...]

> skulle være bedre end kun at spise buddingen. Det gav et par ret morsomme

Jeg kan udemærket forestille mig formuleringerne. . Ellers en sjov
historie, så kan man jo få alt ned i procent, hvis bare man blander med en
cola eller 3.

> Hvem tror iøvrigt på den med de 30% mere? Også den var en dødssejler

Nok ikke så mange mere. Men med tiden bliver alle jo klogere. Jeg kan huske
den gang jeg startede med at styrketræne, da var anbefalingerne at man
trænede hver muskelgruppe hver anden dag. Det blev til et hårdt program og
så bare for at finde ud af, ca. 7-8 år senere, at det slet ikke var
godt/sundt at træne så meget.

> Mvh Maria

Nicolai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-10-03 07:43

> At hvis et måltid blot holder en fedtprocent under 30, så taber
> man sig.

Om du taber dig eller ej har altid været afhængig af, om du får for få eller
for mange kalorier i forhold til forbruget.

Men du får rigeligt med fedt til at dække kroppens behov, hvis du spiser
normale mængder mad og holder fedtet under 30% af kalorieindtaget. Og i
givet fald giver du plads til at spise fødevarer med gode vitaminer og
mineraler, som fedtstoffer ikke giver dig.

Mvh. Lisbeth