At trække beløb fra??
Fra : Belial

Dato : 30-09-03 13:00

Jeg kan rigtigt lure hvordan det virker.

Lad os nu antage at jeg gennem firmaet køber eksempelvis printerpapir. Jeg
vil i så tilfælde vel kunne afskrive 100% af beløbet. Mit spørgsmål er så:
Hvad er det man kan afskrive, og hvordan fungerer det? Er det det beløb der
tilsvarer skatten af printerpapireret jeg ikke skal betale eller hvordan?

Jeg har talt med en revisor tidligere, men fik af en eller anden grund
aldrig spurgt om dette ret væsentlige punkt...

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-03 15:26

Belial wrote:

> Jeg kan rigtigt lure hvordan det virker.

Så er det vist ingen grund til at spørge

> [...]
> tilsvarer skatten af printerpapireret jeg ikke skal betale eller hvordan?

Printerpapir går ind under begrebet kontorholdsomkostninger og derfor
skal du bogføre papiret under kontoen for kontorholdsomkostninger. Og du
har dermed "trukket dem fra" (afskrevet) øjeblikkeligt.

Køber du tilgengæld printerpapiret med salg for øje, så skal du først
bogføre omkring lageret.
Trækker du så noget af dette papir til brug internt i virksomheden, så
skal du bogføre ud af lageret og over på kontorholdsomkostningerne.
Det papir du har på varelageret kan du naturligvis ikke afskrive endnu,
da papiret har en værdi endnu.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Belial

Dato : 30-09-03 15:43

> Så er det vist ingen grund til at spørge

Hovsa!

> Printerpapir går ind under begrebet kontorholdsomkostninger og derfor
> skal du bogføre papiret under kontoen for kontorholdsomkostninger. Og du
> har dermed "trukket dem fra" (afskrevet) øjeblikkeligt.

Men hvad er det reelt man kan trække fra og hvordan? Altså lad os antage jeg
køber papir for 500 kr. til kontoret. Så kan jeg så afskrive hele beløbet,
men hvad er det det betyder? Betyder det at jeg ikke skal betale skatten af
de 500 kr. eller... ? Det er måske et lidt dumt spørgsmål, men er helt på
bar bund.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-03 15:56

Belial wrote:

> Men hvad er det reelt man kan trække fra og hvordan?

Beløbet ex moms

> Altså lad os antage jeg
> køber papir for 500 kr. til kontoret. Så kan jeg så afskrive hele beløbet,
> men hvad er det det betyder?

Det betyder at du ikke skal betale skat af de 500 kroner.

Helt basalt skal man kun betale skat af det overskud man har.
Dokumentationen for overskuddet påhviler den erhervsdrivende at skaffe!
Er dokumentationen utilstrækkelig, så risikerer man at blive "skønnet".

Overskuddet fremkommer ved, at man tager resultatopgørelsen

FORENKLET EKSEMPEL:

Omsætning
- Vareforbrug
= Dækningsbidrag
- faste omkostninger
= overskud

Printerpapir er under faste omkostninger.
Faste omkostninger er omkostninger man har uanset om man omsætter noget
eller ej.
Vareforbrug tilgengæld har man kun, når man omsætter noget.

BEMÆRK: Resultatopgørelsen er renset for moms! Det er Balancen for så
vidt også!
Dvs. selvom du i din kasse/bankkonto har fået øget beløbet med 1 million
kroner, så har du altså reelt kun omsat for 800.000 kroner.
De resterende 200.000 kroner er moms-beløb du har opkrævet for
told&skat-myndighederne.

> Betyder det at jeg ikke skal betale skatten af
> de 500 kr. eller... ? Det er måske et lidt dumt spørgsmål, men er helt på
> bar bund.

Der er ikke noget som hedder dumme spørgsmål i forbindelse med
bogføring.
Det er ret vigtigt, at man kommer godt fra start, når man ikke aner en
bjælde omkring bogføring. Ellers bliver det svært.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Cutter ud af BigBrother. Sms BB 111 til 1231;
Ring 90 500 111 Pris: 4 kr + alm. takst

Fra : Belial

Dato : 30-09-03 16:16

> Det betyder at du ikke skal betale skat af de 500 kroner.

Hej Carsten. Tak for dit svar. Så fik jeg endelig styr på det!