Open source JDO: Castor eller TJDO?
Fra : Troels Arvin

Dato : 30-09-03 12:58

Hej,

Sidder og overvejer at benytte JDO eller lign. til at slippe for manuelt
at skulle mappe databaserecords til objekter og omvendt.

Jeg er af forskellige grunde ude efter et open source produkt til dette,
og ét, der mindst skal kunne tale sammen med både PostgreSQL og MySQL.

Så vidt jeg kan se, findes der to interessante projekter: JTDO[1] og
Castor[2].

Mangler jeg at overveje et produkt/projekt?
Har nogen prøvet ét eller begge nævnte produkter? - I så fald: Hvad
skal jeg gå efter?

Ref:
1: http://tjdo.sourceforge.net/
2: http://castor.exolab.org/

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-10-03 12:22

Troels Arvin wrote:
> Så vidt jeg kan se, findes der to interessante projekter: JTDO[1] og
> Castor[2].
>
> Mangler jeg at overveje et produkt/projekt?

Prøv at tage et kig på Hibernate, <http://hibernate.bluemars.net>. Det
er ganske vist ikke et JDO produkt, men det er Castor JDO heller ikke
(Castor JDO != JDO).

I modsætning til Castor så tilbyder Hibernate ikke mapning fra Java til
XML (og vice versa), men hvis du ikke har brug for dette så vil jeg
anbefale Hibernate frem for Castor.

--
Jonas

Fra : Michael Berg

Dato : 29-10-03 23:38

Hej du,

> [...]
> og ét, der mindst skal kunne tale sammen med både PostgreSQL og MySQL.
>
> Så vidt jeg kan se, findes der to interessante projekter: JTDO[1] og

Det er måske lidt off topic i forhold til dit konkrete spørgsmål, men hvis
problemet dybest set er mapning mellem java objekter og databaserækker, så
kunne du overveje en OODBMS som alternativ til ovenstående.

Check fx. www.ozone-db.org - en glimrende open source OODBMS database der
arbejder direkte med java objekter, og som performer fantastisk godt. Der er
så vidt jeg ved i de nyeste versioner indbygget en garbage collector som
fjerner døde objekter i databasen helt automatisk.

Anyway - bare et forslag.

Michael
www.hyperpal.com
Home of Favorites

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-10-03 10:02

On Wed, 29 Oct 2003 23:38:14 +0100, Michael Berg wrote:

> hvis
> problemet dybest set er mapning mellem java objekter og databaserækker, så
> kunne du overveje en OODBMS som alternativ til ovenstående.

God pointe, bortset fra, at de tilgængelige DBMSer var Oracle 8 og MySQL
4 og desværre ingen andre.

> Check fx. www.ozone-db.org - en glimrende open source OODBMS database der
> arbejder direkte med java objekter

Tak for link. Har du eller andre erfaringer med mere end ét Java-OODBMS?
- I så fald: Kan du/I lokkes til at kradse nogle tanker ned om dem?

Fra : Michael Berg

Dato : 30-10-03 20:47

Hej,

> God pointe, bortset fra, at de tilgængelige DBMSer var Oracle 8 og MySQL
> 4 og desværre ingen andre.

Ja det havde jeg næsten gættet, men hvis det valg var truffet udfra et ønske
om at persistere en række java objekter, så kunne en OODBMS jo fungere som
en samlet løsning så man helt kunne undgå den traditionelle database.

> Tak for link. Har du eller andre erfaringer med mere end ét Java-OODBMS?

Nej faktisk ikke - jeg har prøvet Ozone og det var en ganske fornøjelig
oplevelse hvor tingene bare virkede, og hvor det var til at forstå hvad der
foregik. Dokumentationen er virkelig god, og fyldt med nyttige eksempler.
Desuden er der mailinglister hvor folk faktisk svarer på det man spørger om

> - I så fald: Kan du/I lokkes til at kradse nogle tanker ned om dem?

Teknologien er virkelig spændende synes jeg, men jeg endte alligevel med at
vælge en traditionel database til mit projekt, af følgende årsager:

1) Ingen umiddelbar metode til at manipulere data uden at skrive at java
program til det (en query engine er på deres Todo liste)
2) Problematisk at gennemføre schema evolutions (udvid din klasse med et nyt
felt - hvad med eksisterende data)
3) Fastlåst i Java/proprietær teknologi

Ingen af disse ting behøver nødvendigvis at udgøre nogen væsentlig
forhindring i et givent projekt, så jeg vil under alle omstændigheder
opfordre til at interesserede kigger på Ozone og de muligheder man har med
den type teknologi i forhold til den gode gamle relationsdatabase.

Mvh,
Michael
www.hyperpal.com

Fra : Morten

Dato : 30-10-03 13:34

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-10-03 13:49

On Thu, 30 Oct 2003 13:34:10 +0100, Morten wrote:

> Hvis du skal lave en Objekt/RDBMS mapping, vil jeg stærkt anbefale
> at du ser på hibernate.

Jeg har kæmpet en hel dag med at få hibernate til at fungere ordentligt
til bare de mest almindelige ting, så nej tak. Der skal i hvertfald gå
et stykke tid før jeg kigger på det igen.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 30-10-03 15:21

Troels Arvin wrote:

> On Thu, 30 Oct 2003 13:34:10 +0100, Morten wrote:
> Jeg har kæmpet en hel dag med at få hibernate til at fungere ordentligt
> til bare de mest almindelige ting, [...]

Gider du uddybe ovenstående?

--
Jonas Kongslund

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-10-03 15:25

On Thu, 30 Oct 2003 15:21:09 +0100, Jonas Kongslund wrote:

> Gider du uddybe ovenstående?

Jeg er klar over, at det ville være mest hensigtsmæssigt med en
problembeskrivelse, m.v., men mine forsøg foregik i sidste uge, uden at
jeg tog noter. Til sidst slettede jeg mit forsøgskode i raseri. Beklager.

Jeg fik TJDO til at virke til en vis grad (efter at have brugt en halv dag
på at finde ud af, at den krævede en ældre udgave af noget Sun
reference-kode).

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 30-10-03 15:53

Troels Arvin wrote:

> Jeg er klar over, at det ville være mest hensigtsmæssigt med en
> problembeskrivelse, m.v., men mine forsøg foregik i sidste uge, uden at
> jeg tog noter. Til sidst slettede jeg mit forsøgskode i raseri. Beklager.

Men hvilke "almindelige ting" (for nu at bruge dine egne ord) forsøgte du at
opnå? Du behøver ikke komme ind på Hibernate i den sammenhæng.

Jeg er bare nysgerrig, da jeg personligt har haft gode erfaringer med
Hibernate.

--
Jonas Kongslund

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-10-03 16:22

On Thu, 30 Oct 2003 15:53:07 +0100, Jonas Kongslund wrote:

> Men hvilke "almindelige ting" (for nu at bruge dine egne ord) forsøgte du at
> opnå?

Jeg ville blot have gjort en simpel klasse ("Person", med ét felt,
firstname inkl. setter/getter) persistérbar.

> Jeg er bare nysgerrig, da jeg personligt har haft gode erfaringer med
> Hibernate.

Ja, og det virker som om, at du ikke er den eneste. Jeg må være
umanérlig inkompetent eller uheldig.

Hvis du skulle have tid og lyst, så kunne Hibernate godt bruge en så
simpel tutorial som TJDOs: http://tjdo.sourceforge.net/tutorial1.html