Fiat Brava 1,6 Olie
Fra : Frank Døssing

Dato : 30-09-03 10:26

Jeg har en sådan Brava fra '96 og skal have skiftet olie. Men skal jeg
vælge en 05/40 eller måske enddag vælge en 05/30. Jeg husker noget med,
at når det bliver rigtig koldt, kan ventilerne hænge hvis olien er for tyk..

på forhånd tak
Mvh
Frank Døssing

Fra : Christian Rahbek

Dato : 30-09-03 21:53

"Frank Døssing" <fank@emigrantos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælge en 05/40 eller måske enddag vælge en 05/30. Jeg husker noget med,
> at når det bliver rigtig koldt, kan ventilerne hænge hvis olien er for

En 5W-40 fuldsyntetisk olie der opfylder kvalitetskravet ACEA A3 eller API
SJ vil være fint, hvis det er en benzinmotor. Er det en dieselmotor lyder
kvalitetskravet nok noget i retning af ACEA B3 eller API CH-4.

5W angiver bl. a. noget om oliens maksimale tykkelse ved -25°C. Det er dette
tal der har betydning ved koldstarter.
40 angiver noget om oliens minimale tykkelse og dermed smøreevne ved 150°C.
En 30 olie vil være tyndere ved driftstemperatur og dermed ikke smøre så
godt. Medmindre instruktionsbogen anbefaler en 30'er ville jeg holde mig fra
den.

Da Fiat er et europæisk fabrikat får du lige kvalitetsbetegnelserne med.
Bemærk at A2 og B2 er de ringeste olier. Det laveste kvalitetsniveau motoren
kan klare sig med fremgår af bilens instruktionsbog.

ACEA Sammenslutningen af europæiske bilfabrikker.

**ACEA benzin klassifikation**
A1 Super letløbsolie med krav til brændstoføkonomi.
A2 Grundlæggende krav.
A3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed.

**ACEA personvognsdiesel klassifikation.**
B1 Letløbsolie med krav til brændstoføkonomi.
B2 Grundlæggende krav.
B3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed.
B4 Skærpet krav til rensende egenskaber(VW DI).

/Bluch

Fra : Max[DK]

Dato : 01-10-03 07:26

> [...]
motoren
> kan klare sig med fremgår af bilens instruktionsbog.

Det passer så lige netop ikke på denne bil at den _har_ det med at hænge...
derfor passe instruktionen ikke
Det har fiat vidst indrømmet, sådan da

/Max

Fra : Michael Reiche

Dato : 03-10-03 22:28

On Tue, 30 Sep 2003 11:25:48 +0200, Frank Døssing wrote:

> [...]
> at når det bliver rigtig koldt, kan ventilerne hænge hvis olien er for tyk..

Hej Frank,

Der er tidligere blevet postet noget om problemet, teksten stammer
muligvis fra et FDM-blad:

For tyk olie
Med den nye termostat var varmeproblemet løst, men da det blev
koldere, fik ejerne problemer med motorer, som ikke ville starte. De
hydrauliske ventilløftere kunne ikke komme af med olien, fordi den var for
tyk. Ventilløfterne, som automatisk skal sørge for, at der er korrekt
spillerum mellem ventil og knastaksel, kunne ikke justere spillerummet på
grund af den tykke olie, og motoren manglede derfor kompression, når den
skulle starte kold. Løsningen var ganske enkel. Ejerne skulle blot sørge for
at få skiftet motorolien til en tyndere type, 5w-30, så var det løst.

/Reiche