/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ikke-runde dæk
Fra : Martin Sand.


Dato : 30-09-03 08:50

Hvis man har mistanke om at der enten er noget galt med afballanceringen på
et hjul eller at der er noget galt med selve dækket, kan en dæk-specialist
så MÅLE om et dæk er rundt? Hvordan gøres dette?

MVH Martin



 
 
Hans Paulin (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-09-03 09:41

Martin Sand. wrote:
> Hvis man har mistanke om at der enten er noget galt med
> afballanceringen på et hjul eller at der er noget galt med selve
> dækket, kan en dæk-specialist så MÅLE om et dæk er rundt? Hvordan
> gøres dette?

....i forbindelse med en afbalancering vurderer man hjulet visuelt, mens
det drejer relativt langsomt rundt på afbalanceringsmaskinen - så kan
man se, hvor meget det evt. hopper...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Martin Sand. (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 01-10-03 00:24

Hans Paulin wrote:
> ...i forbindelse med en afbalancering vurderer man hjulet visuelt,
> mens det drejer relativt langsomt rundt på afbalanceringsmaskinen -
> så kan man se, hvor meget det evt. hopper...

Tak for svarene til jer alle. I hvilke tilfælde kan det være klogt at
afballancere hjulene mens de sidder på bilen?
Jeg synes nemlig også at bilen hopper lidt under nedsbremsning... det kunne
måske også være skæve bremseskiver??

MVH Martin



Hans Paulin (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 01-10-03 00:50

Martin Sand. wrote:

> Tak for svarene til jer alle. I hvilke tilfælde kan det være klogt at
> afballancere hjulene mens de sidder på bilen?

....tjae - i de tilfælde, hvor en konventionel afballanceringsmaskine
ikke er nok til at fjerne alle rystelser (hvis de overhovedet *kan*
fjernes)...

....vær da opmærksom på, at du - når og hvis du senere piller et eller
flere hjul af og sætter dem på igen - skal montere dem på den måde, som
de sad, da de blev afballanceret med en sådan spinner - så du skal lige
slå en kridtstreg eller lignende for at undgå at spolere
afballanceringen...

> Jeg synes nemlig også at bilen hopper lidt under nedsbremsning... det
> kunne måske også være skæve bremseskiver??

....dét kan man helt præcist afgøre på en rullestand - det samme, som SBI
osse bruger - så kan man se, om én eller flere skiver er skæve...

....der er gerne tale om, at rattet *ryster* i den forbindelse - kender
man først symtomerne, er man ikke senere i tvivl, hvis problemet opstår
igen (jeg har lige skiftet den ene af mine skiver - jeg målte den til at
slå med ½ mm via. et måleur, mens den sad på navet - rattet rystede
hurtigt fra side til side ved opbremsning)...

....tjek skiven (skiverne) først - og dyrk så afballanceringen
bagefter...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Michael Schrøder (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 30-09-03 09:42

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
news:blbcju$a8kt2$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Hvis man har mistanke om at der enten er noget galt med afballanceringen

> et hjul eller at der er noget galt med selve dækket, kan en dæk-specialist
> så MÅLE om et dæk er rundt? Hvordan gøres dette?

Der hvor jeg får dæk af og på, har jeg flere gange oplevet at det er ganske
tydeligt når dækket drejer rundt i afbalanceringsbænken...

Og hver gang de afbalancerer et hjul kigger de lige efter - før de måler.

mvh Michael




zuperman (30-09-2003)
Kommentar
Fra : zuperman


Dato : 30-09-03 09:47

I et afbalancerings apperat er det selvfølgelig muligt at se om
afbalanceringen er ok, det plejer at give sig til kende ved at rattet ryster
hvergang at man når en bestemt hastighed f.eks. 80 eller 110 kmt. det er
forskelligt. Om dækket er "rundt" kan også ses i apperatet, da hjulet er
spændt 100 % lige op, kan man ved at se ind på hjulet, om det hopper.
Så du må nok ind til et dækcenter eller lignende.

zuperman


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:blbcju$a8kt2$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Hvis man har mistanke om at der enten er noget galt med afballanceringen

> et hjul eller at der er noget galt med selve dækket, kan en dæk-specialist
> så MÅLE om et dæk er rundt? Hvordan gøres dette?
>
> MVH Martin
>
>



Thomas Krabbe Søe (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krabbe Søe


Dato : 30-09-03 16:35


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:blbcju$a8kt2$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Hvis man har mistanke om at der enten er noget galt med afballanceringen

> et hjul eller at der er noget galt med selve dækket, kan en dæk-specialist
> så MÅLE om et dæk er rundt? Hvordan gøres dette?
>
> MVH Martin

Det kan jo rent faktisk også være, at det er fælgen der er skæv! Alufælge
med f.eks. lavprofildæk skal ikke have så hårdt et stød før den kan slå sig
indvendig på fælgen. Men dette ses nu også meget nemt på en
afbalanceringsmaskine!

Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste