Køb ikke en bil på auktion !
Fra : Ted

Dato : 29-09-03 22:29

Hej gruppe !

Hermed en historie om et bilkøb på bilauktion.

Jeg er jo ansat som sælger hos en bilforhandler, og en sjælden gang køber vi
en vogn på div. bilauktioner...efter dette gør vi ikke det mere.

Vi købte ( over tlf under auktionen ) 1 stk MB 190 2,0 aut. fra 1993,
km-tæller viser 256.000 uden speedometergaranti, vi får den transporteret op
til os dagen efter.

Bilen er ikke så køn som beskrevet, kører ikke på alle cylendre, osv..., nå
men købt er jo købt, og vi sender checken til autionen som aftalt.
Derefter modtager vi registreringsattesten, og ser til vores skræk at bilen
har kørt uden afgift i 2år og 4 dage..TAXA tænker vi straks og kontakter
Mercedes, som jo er online med hele deres forhandlernet. De ser straks at
bilen har kørt som hyrevogn fra ny og at den for 2½ år siden havde kørt km
384.000 ( så nu har den vel kørt ca 456.000 ) !!! hvilket vil sige at
bilen både er skruet vel 200.000 ned i km-tallet, samt ikke at have oplyst
at bilen har været brugt som taxa.

Vi har kontaktet auktionen, som er helt kold over for dette, og siger blot
at :
"sålænge der ikke var speedometergaranti er der sørenme ikke noget at gøre
der.
og det med at den har kørt taxa..tja hvad skulle det dog betyde." en
hel del for os desværre

Så pas på når i køber på auktion...Alt kan desværre lade sig gøre der. vi
kan intet stille op.

Hvis det var os, som havde solgt bilen videre til en kunde - så skulle vi op
med omkring kr. 50-60.000,- i bedste fald

Det var da altid noget at vi selv opdagede det før salg.

Teddy

Fra : Niels Skaaning

Dato : 29-09-03 23:37

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der.
> og det med at den har kørt taxa..tja hvad skulle det dog betyde." en

De plejer da at sige at købet kan ophæves, hvis bilen ikke svarer til det
oplyste og det er den vel ikke, hvis den har kørt som Taxa. Har I ikke en
advokat?

NS

Fra : Ted

Dato : 30-09-03 01:45

> [...]
> oplyste og det er den vel ikke, hvis den har kørt som Taxa. Har I ikke en

Nu tror jeg at du tænker på en auktion på nettet.
Dette køb er foregået på en almindelig gammeldags bilauktion. hvor vi på
normal vis ville have haft rig mulighed for at gennemse bilen før køb. det
har vi så ikke i dette tilfælde, da man jo stoler på auktionarius i en
tlf-handel.

Vi kontakter i morgen FDA ( forenede danske automobilforhandlere ) men jeg
tror ikke at der er noget at hente.
Svindel på bilauktioner er desværre næsten lovliggjort, sålænge at der ikke
gives km-garanti.

På en auktion har man kun 1 time efter hammerslag til at reklamere over
købet.

Meget mærkeligt system.

Teddy

Fra : Rasmus

Dato : 30-09-03 14:44

"Ted" <salg@smallblock.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> gives km-garanti.
>
> På en auktion har man kun 1 time efter hammerslag til at reklamere over

Ja...., og det er langt fra alting du kan reklamere over, det skal virkeligt
være grueligt galt, jeg mener hos BCA i Vejle skal det være defekt gearkasse
eller motor før de tager bilen tilbage

mvh
Rasmus

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-09-03 04:58

Hej Ted

> [...]
> Vi købte ( over tlf under auktionen ) 1 stk MB 190 2,0 aut. fra 1993,
> km-tæller viser 256.000 uden speedometergaranti, vi får den transporteret

Det er også direkte sindsygt at købe en Mercedes med 256.000 uden
speedometergaranti, når du stensikkert kunne have fået stelnr. fra
auktionshuset, og derefter have ringet den lokale Mercedes-Benz forhandler
op.

Jeg havde overvejet privat handel med en Opel Omega fra 1988 med
automatgear - og vores lokale serviceværksted, hvor min daværende vognmand
fik lavet bil, tilbød straks at hvis jeg havde et stelnr. kunne jeg få FULD
HISTORIK på bilen... Dette er du vel som "sælger hos en bilforhandler"
bekendt med?

....Ellers er det en GRATIS lektion i at handle bil... ;-D

> [...]

> der.
> og det med at den har kørt taxa..tja hvad skulle det dog betyde." en

Til brug for din henvendelse til Forenede Danske Automobilforhandlere, vil
det STENSIKKERT være relevant at Merceren ikke kørte på alle cylindre. Det
vil enhver med blot perifert kendskab til MB-lyd kunne høre på en kilometers
afstand, så her er der KØD PÅ BENET... ;-D

> [...]
op
> med omkring kr. 50-60.000,- i bedste fald
> Det var da altid noget at vi selv opdagede det før salg.

Her er jeg, igen, enig med dig i dine betragtninger. Hvis en sælger tændte
for bilen UDEN at have sagt den ikke kørte på alle cylindre (hvis han ikke
havde startet den op før) ville jeg nok bare nøjes med at vende om.....og så
aldrig komme der mere.

Håber det lykkes jer at sparke lidt til auktionshuset -- og jeg er sikker på
vi er indtil flere der gerne vil vide hvilket auktionshus der var tale om...

Henrik, Slagelse

Fra : Mathias

Dato : 30-09-03 09:06

Ted wrote:
<snip>
> [...]
> kørt ca 456.000 ) !!! hvilket vil sige at bilen både er skruet vel
> 200.000 ned i km-tallet, samt ikke at have oplyst at bilen har været
<snip>

Det kan ikke være fordi der er lagt ny motor i? Det er vel en diesel, og 2.0
diesel må da være alt for sløv til en Taxa...?!

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Ted

Dato : 30-09-03 09:51

Det kan ikke være fordi der er lagt ny motor i? Det er vel en diesel, og
2.0
> diesel må da være alt for sløv til en Taxa...?!

Nej, det er den almindelige benzin 2,0 E

Teddy

Fra : Holten

Dato : 30-09-03 18:54

> [...]
vi
> en vogn på div. bilauktioner...efter dette gør vi ikke det mere.

Nu får du ris !!! ))

> Vi købte ( over tlf under auktionen ) 1 stk MB 190 2,0 aut. fra 1993,
> km-tæller viser 256.000 uden speedometergaranti, vi får den transporteret
op
> til os dagen efter.

Allerede her fatter jeg ikke en skid ?? køber du en bil ubeset, og uden at
have gået den efter i sømmene ??
Uden at have hørt motoren.

> [...]

> 384.000 ( så nu har den vel kørt ca 456.000 ) !!! hvilket vil sige at
> bilen både er skruet vel 200.000 ned i km-tallet, samt ikke at have oplyst

Det har de overhovedet ingen pligt til, det er jo ikke dem som egentligt
står for bilen, og beskrivelsen, men der i mod den som sætter den på
auktion.
Du kunne jo inden afgivelse af bud have checkket stelnr. hos MB.

> [...]
> at :
> "sålænge der ikke var speedometergaranti er der sørenme ikke noget at gøre

Præcis !

> [...]
> hel del for os desværre

> Så pas på når i køber på auktion...Alt kan desværre lade sig gøre der.

Det er faktisk sandt, og hvis man ikke kender betingelserne så skal man
holde sig væk.

> Hvis det var os, som havde solgt bilen videre til en kunde - så skulle vi
op
> med omkring kr. 50-60.000,- i bedste fald

Ja, og hvorfor tror du bilen havner på auktion ?

> Det var da altid noget at vi selv opdagede det før salg.

Hvis du havde været privat ville jeg kalde dig naiv, når du er forhandler
vil jeg være så fræk, at kalde dig direkte D..

Undskyld hvis jeg er for grov i mine udtalelser, men jeg har absolut ikke
ondt, af dig og din forhandler.
Jeg har selv købt og solgt biler på BCA i vejle, og mener ikke jeg kan sætte
noget på dem, da bilerne er klassificeret.
Sælgeren bestemmer dog selv klassificeringen, men passer den ikke, har du jo
en time efter hammerslag til at reklamere.

Købte for nogle år siden en bil, hvor jeg straks efter købet, fandt
trækakslerne færdige, og reklamerede. De tog en prøvetur med mig, og jeg
fik straks min check igen.

Køber man ubeset køber man katten i sækken, sådan er det bare, spec. når man
snakker gl. biler.

MVH

Holten

Fra : Tom

Dato : 30-09-03 19:50

> Køber man ubeset køber man katten i sækken, sådan er det bare, spec. når
man
> snakker gl. biler.

Jeg vil give dig ret.
Jeg synes heller ikke man kan klandre andre end sig selv når man køber en
bil hvor der står "uden speedometergaranti".
Man kan da ikke forvente at få denne speedometergaranti når der ekstra er
oplyst at det er UDEN. Om bilen så har gået 2.000.000 Km så må der stadig
være uden speedometergaranti.
Hvis motoren går dårligt, står det ganske tydeligt at man skal reklamere
inden for 1 time efter købet. Så kan man ikke komme efter flere dage......
Jeg vil sige at man må sætte sig ind i de regler der er omkring auktion FØR
man går ind i det og køber noget, eller også må man lære det på den hårde
måde. Auktioner er som oftest for folk som ved hvad de skal kigge efter på
en bil. Dette er bl.a. også gruden til at auktioner ligger i normal
arbejdstid fordi de primært henvender sig til folk der lever af det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 30-09-03 21:30

HVis du er bilhandler, burde du ide at en bil der står uden KM garanti er
det samme som at det ikke passer det der står, den bruger i sgu
selv(bilforhandlere). Og at købe en bil uden at have set den, burde i også
være kloge nok til at lade være med. Men mon ikke at i har fået den billigt
og at i nok skal kome ud af det med skinnet på næsen, jeg fatter ikke at en
der skal leve af det gør noget så dumt, men hvad vi lære mens vi lever.

Fra : Ted

Dato : 30-09-03 22:44

jeg fatter ikke at en der skal leve af det gør noget så dumt..
-------------------------
Og du fatter måske heller ikke at jeg skrev dette i gruppen for at advare
private i denne gruppe om at gøre den samme fejl ?

Det er muligt at vores handel var dumt gjort, men derfor behøves du ikke at
håne mig, når jeg simpelthen prøver at hjælpe.

Hvor der handles der spildes.. og vi overlever jo selvfølgelig sagtens et
stort tab i ny og næ, men det ville skam ikke være sjovt for en privat at
gøre det samme stunt efter..vel

Med venlig hilsen

Teddy

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-03 22:42

> [...]
> Og du fatter måske heller ikke at jeg skrev dette i gruppen for at advare
> private i denne gruppe om at gøre den samme fejl ?

Så burde overskriften måske have været "Køb ikke en bil på auktion uden først at
have set den"

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : KsK

Dato : 30-09-03 23:20

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at vores handel var dumt gjort, men derfor behøves du ikke
at
> håne mig, når jeg simpelthen prøver at hjælpe.

LOL! brugtvognes forhandler snydt i bilsalg ..
din histori burde hør hjemme i dk vittighede...
KsK

Fra : Ted

Dato : 01-10-03 14:24

LOL! brugtvognes forhandler snydt i bilsalg ..
din histori burde hør hjemme i dk vittighede...
KsK

--------------------------------

LOL ! Var lige ved at skrive en masse om din evne til at stave... men jeg
holder det i mig... ( så må man godt svine folk til, bare husker lol og
smiley )

Jeg håber virkelig ikke at du/i tror at alle forhandlere svindler/snyder sig
igennem livet ? der findes da heldigvis forhandlere som behandler kunder
med respekt, og udbedrer div fejl og mangler der måtte komme, uden diskution
! dette gør vi, og vi ved da også at en god omtale er den bedste reklame vi
nogensinde kan få.

Hos FDM bliver vi rost, når der forespørges om os, og det er fordi at vi
laver de ting som vi lover. har altid gjort, og vil altid gøre.
Af kunderne bliver vi skam også rost temmelig meget, da bilerne er flotte og
velholdte - men vi tager skam også penge for dem.., ikke som hos mange
andre, hvor bilerne står beskidte i lak og indtæk, halvflade dæk, osv.

Når vi syner en bil er den synet uden anmærkninger, det er fordi at vi laver
bilerne til UG før vi kører op til syn.
Mange andre forhandlere og private kører til syn for at få at vide hvad de
lige kan klare sig med at lave, for at syne bilen. det kunne jeg såmænd
også finde på privat, men ikke vedr. forretningens biler.

Men sådan er alle vel så forskellige. Jeg ved bare at vi ER gode, hehe -
også til biler.

Teddy

Fra : Thomas²°°³

Dato : 01-10-03 15:11

> LOL ! Var lige ved at skrive en masse om din evne til at stave... men jeg
> holder det i mig... ( så må man godt svine folk til, bare husker lol
og

Man skal ikke kaste med køer, når man selv er landmand ...

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Michael V

Dato : 01-10-03 16:02

Af ren nysgerrighed.

Hvilken forhandler arbejder du hos ?
Eller spørgsmålet skal måske være hvilken bilforetning er du indehaver af ?

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-03 19:44

In news:3f78a2be$0$24680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Ted <salg@smallblock.dk> typed:

[klip]

> Så pas på når i køber på auktion...Alt kan desværre lade sig gøre
> der. vi kan intet stille op.

Prøv dog en advokat!

Kom dog på banen i stedet for at klynke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ted

Dato : 03-10-03 00:48

Prøv dog en advokat!

Kom dog på banen i stedet for at klynke.

/Peter
-----------

Hej Peter.

Ja ja, du har da helt ret, men vi er "desværre" skruet sådan sammen at vi
hellere vil have vognen videre, og så bare grine lidt af sagen under
julefrokosten.

Men vi prøvede skam at spørge juristen hos DAF ( som jeg kom til at kalde
FDA - men det er Forenede Danske Amerikanerbilklubber )
og der er ikke noget at gøre. desværre. det er jo vores egen fejl, og sådan
er det.. af skade bliver man jo klog, men sjældent rig

Vi har lavet bilen nu, den kører som den skal, fin kompression og
cyl.balance, og den er sat til salg. selvfølgelig med det korrekte kmtal i
annoncen*, og tydeligt angivet at den tidligere har været en taxa. Som man
skal iht til god etik... der er ikke noget værre end at komme ud at se på en
vogn, og af en dum sælger få at vide til syvende og sidst, at bilen har
været taxa

*) vi er jo selvfølgelig ikke 100% sikre på at den er skruet præcis 200.000
ned, men det er det mest sandsynlige, og den er opgivet til km 456.000 nu.

Med venlig hilsen

Teddy