Nyt grafikkort
Fra : Poul Christensen

Dato : 29-09-03 21:10

Hej

Er der en venlig sjæl der ved noget om grafikkort..

Jeg har udskiftet mit gamle grafikkort, et GeForce 2 TI200 med 64mb, til en
nyindkøbt ASUS GeForce FX5200 TD med 128 mb..

Underligt nok så er mit gamle Grafikkort nok 3-4 gange så hurtigt som det
nye..!!!
F. eks, kører det Colin Mcraye i 1280x1024 med alt slået til, uden at
hakke.. det kører ikke helt vildt godt men det hakker ikke!...
Hvor imod det nye FX5200 ingen gang kan køre det samme spil i 1024x768 uden
at hakke så det er umuligt at spille spillet fornuftigt!!..

Kan det virkeligt være rigtigt at et GeForce 2 TI200 er langt hurtigere end
et GeForce
FX5200??

Jeg har downloadet de sidste nye drivere??

Hvilke grafikkort skal man gå efter, hvis man vil ha' mest for pengene og
bedre end GeForce 2 TI200.. ca. 1000,-

MVH

Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-09-03 21:39

On 2003-09-29,
Poul Christensen <polu@Removestofanet.dk> wrote:
> Kan det virkeligt være rigtigt at et GeForce 2 TI200 er langt hurtigere end
> et GeForce
> FX5200??

FX5200 sammnenlignes vist nok med Radeon 9100, som er langsomt.

Jeg gik selv fra et GF2ti til Radeon 9600 Pro, og det kunne mærkes.

> Jeg har downloadet de sidste nye drivere??
>
> Hvilke grafikkort skal man gå efter, hvis man vil ha' mest for pengene og
> bedre end GeForce 2 TI200.. ca. 1000,-

Radeon 9500 eller 9600 Pro. Til lige over 1000 kr. De er ca.
dobbelt så hurtige.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 21:51

> [...]
>at hakke så det er umuligt at spille spillet fornuftigt!!..
>
>Kan det virkeligt være rigtigt at et GeForce 2 TI200 er langt hurtigere end
Aner det ikke, men jeg har et 5800, og det kan , mærkes i forhold til mit
gf4 4200- men er du sikker at driverne er kommet ordenligt ind, check lige
at det er samme filversion du har i egenskaber for skærm.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-09-03 22:03

Hej

Driverne passer og er downloadet fra Nvidia egen side..

Jeg har en Acer 19" fladskærm og den har også de rigtige drivere
instaleret..

JEg kan bare ikke forstå at når det nye 5200 har dobbelt ram, og agp x.
hurtigere chip og så kan det ikke køre hurtigere..
Det burde jo være om ikke andet et lidt hurtigere kort...

5800 er også udemærket men det koster jo også noget mere..

???

MVH

Poul

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 14:46

> [...]
>
>JEg kan bare ikke forstå at når det nye 5200 har dobbelt ram, og agp x.
>hurtigere chip og så kan det ikke køre hurtigere..
Jeg er bange for at agpx8 og forøgede ram ikke rigtigt gør nogen forskel
endnu, du vil nok ikke kunne mærke noget før der er spil der direkte
udnytter begge dele, og så tror jeg stadig ikke man kan mærke noget
særligt ved agpx8

>Det burde jo være om ikke andet et lidt hurtigere kort...
Om selve gpu'en er hurtigerer ved jeg ikke.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-09-03 17:31

Hej

Tak for hjælpen..

Jeg fandt en side der hedder hardwaretidende.dk og der var en test hvor de
mener at det bedste grafikkort i øjeblikket, pris i forhold til ydelse er et
FX5600, så jeg har byttet mit til sådan et.. nu kører virkelig spillene
fornuftig.. Det nye Freedom fighters kører i bedste opløsing og det er kun
når der sker meget på skærmen at det hakker en anelse..

MVH

Polu

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 19:36

>FX5600, så jeg har byttet mit til sådan et.. nu kører virkelig spillene
>fornuftig.. Det nye Freedom fighters kører i bedste opløsing og det er kun
>når der sker meget på skærmen at det hakker en anelse..
Godt nok, mit 5800 ruller også helt fint, men nu må vi se hvad der sker
når HL2 udkommer om vi så kan klare det ordenligt.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-09-03 20:22

Hej

Ja, nu koster et 5800 også over 2000 så hvis ikke det skulle klare det så
kan det da være lige meget..

Jeg håber mit kan klare HL2 så vil jeg finde prisen på de 1100,- fornuftig,
ellers sælger jeg sku lortet og sætter mit GF2 i igen..

Hvorfor er grafikkort så f... dyre???

Polu

Fra : Peter Pan

Dato : 02-10-03 20:30

"Poul Christensen" <polu@Removestofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fornuftig,
> ellers sælger jeg sku lortet og sætter mit GF2 i igen..

Fordi de er dyre at udvikle?
Fordi vi er villige til at betale det det koster?

Grafikkort er idag mange gange mere komplicerede end f.eks en Pentium4
processor. Og sammenligner du prisen med en Pentium4 er grafikkort egentlig
ikke så dyre....

Iøvrigt, hvis du vil have lidt facts omkring forskellen på de 3 grafikkort
nævnt her:

GF2 Ti:
1000 MPixel/s
2000 Mtexel/s
6400 MB/s båndbredde til rammen

GFFX 5200 Ultra
1300 Mpixel/s
1300 Mtexel/s
10400 MB/s båndbredde til rammen

GFFX 5600 Ultra
1400 Mpixel/s
1400 Mtexel/s
11200 MB/s båndbredde til rammen

Disse tal er meget "rå". Men de demonsterer meget godt hvorfor du kan opleve
at et GF2 Ti kan være hurtigere end de andre. Næsten alle nyere 3D spil er
multitextured, hvilket gør at det er deres texel/s tal der fortæller mest om
deres rå regnekraft. GF2Ti kortet er hovedsageligt holdt tilbage af den
relativt lave hastighed til rammen på kortet. FX5600 kortet har en meget
bedre optimeret memory controller, som er hovedoversagen til at det trækker
fra de 2 andre kort. Men generelt har begge FX kort for lidt regnekraft og
for hurtig ram. FX5900U har 2 texture units per pipeline ligesom GF2ti, så
det kommer helt op på 3600 Mtexel/s. Det er hurtigt, men også dyrt!

Om grafikkort kører 4x eller 8x betyder ikke en dyt idag. Det samme gør sig
gældende om der er 64 eller 128 MB ram.

Mvh
Anders

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-10-03 16:49

Hej Anders

Interessant!!

Hvor ved du så meget om det fra..!? Jeg har ledt med lys og lygte på nettet
bare for at finde ud hvilke data der er på mit GF2 TI..

Ved du så om man kan klokke sådan et GF2 TI en smule og nå op i nærheden af
FX5200..??

Jeg har testet det i AquaMark3 demo og der er der stor forskel på GF2 og
FX5600.. men det er heller ikke sikkert at det er rigtgt, fordi jeg ved nul
og nix om sofware og grafikkort!! Det var bare et program jeg fandt på
nettet.. og jeg ved ikke om det er en realistisk test.. GF2 kortet for 2800
point og FX5600 får 11000 det er jo en forskel..

Men det mærkelige er at GF2 kortet kører FreedomFighter uden problemer på
hårdeste indstilling.. Det er gør FX5600 kortet så også, men så er det jo
bare fordi at spillet ikke kræver særligt meget.. Jeg vil helt sikkert vente
til Halflife2 udkommer og se hvor godt mit GF2 kan trække det, før jeg køber
nyt grafikkort..!!

Mange tak for oplysningerne!!

Poul