/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nye dæk : afbalancering ikke særlig god.
Fra : Jesper Bach


Dato : 29-09-03 19:26

Hej,

Har lige fået 4 nye Continental 195/70 R14 på min MB W123.
Herefter var der rimelig meget vibration i rattat over 80km/t.

Fik så, i morges, afbalanceret alle 4 hjul igen, da dækkene, som
dæksnedkeren sagde, nok lige havde "sat sig" efter weekendens 300km.

Kan også se at han har byttet om på fælgen for/bag i den ene side, selv om
jeg specifikt fortalte, at jeg ved forrige afbalancering (på de gamle dæk)
fik afbalanceret fælgene uden dæk, og der fik at vide at de 2 fælge foran
var de "mest rette" eller deromkring, og at de derfor skulle sidde dér og
ikke bagpå. Men fælgene kan selvfølgelig have fæet tæsk siden da.

En prøvekørsel her til aften har givet en lille forbedring : Kan nu runde
140 (ups uden at få hvide knoer, men jeg undgår ikke en tur rundt om
dæksnedkeren endnu en gang.

Dette begynder allerede at lyde som en længere føljeton, og jeg gider ikke
stå en time tidligere op hver morgen for at få hjulene afbalanceret, og køre
en halv time efter fyraften for at finde ud af at afbalanceringen alligevel
ikke er i orden.

Hvad skal jeg så nu foreslå dækmester som det videre forløb ?

Mit eget forslag vill nok være en afbalancering uden dæk, så man kan finde
ud af om det er fælg eller dæk der er problemer med. En sporing vil nok også
være på sin plads.

Herefter skal et evt. skævt dæk byttes eller, hvis mine fælge er skæve får
de så blive ved med at være det.
Jeg er nu ikke helt sikker på skæve fælge, da de gamle Toyo dæk (44000km)
egentlig gik rigtig fint, indtil jeg ødelagde det ene bagdæk på en grusvej.

Synes jeg kan huske en tråd, hvor én tog fælge+dæk til en "rigtig"
specialist, og derigennem påviste at dækcentrets afbalanceringsmaskine var i
ubalance.

Hvor bor specialisten (postnr. er 2300) ?
Er der nogen der har råd for hvad jeg ellers skal gøre ?

/jesper



 
 
Hans Paulin (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 29-09-03 23:02

Jesper Bach wrote:

> Har lige fået 4 nye Continental 195/70 R14 på min MB W123.
> Herefter var der rimelig meget vibration i rattat over 80km/t.

....hvad med hjullejer, støddæmpere og kardan- og drivaksler samt rundhed
på dæk og fælge - er dét i orden?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Jesper Bach (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 30-09-03 15:03


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
news:blaa3h$309f$1@news.cybercity.dk...
> Jesper Bach wrote:
>
> > Har lige fået 4 nye Continental 195/70 R14 på min MB W123.
> > Herefter var der rimelig meget vibration i rattat over 80km/t.
>
> ...hvad med hjullejer, støddæmpere og kardan- og drivaksler samt rundhed
> på dæk og fælge - er dét i orden?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm
>
Jeg vil mene at hjullejer, støddæmpere og kardan- og drivaksler er i orden,
da der ikke var denne slags vibrationer med de gamle dæk.

Hvis du vil have den godhed, at forklare hvordan jeg får målt "rundhed på
dæg & fælge", så vil det også være rart, da det ikke er en ydelse min
dæksnedker tilbyder.

/jesper



Jesper Bach (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 30-09-03 15:11

> Hvis du vil have den godhed, at forklare hvordan jeg får målt "rundhed på
> dæg & fælge", så vil det også være rart, da det ikke er en ydelse min
> dæksnedker tilbyder.
>
> /jesper
>
>
OK, jeg har set Zuperman's svar andetsteds, og her fået en god forklaring.

Jesper



zuperman (30-09-2003)
Kommentar
Fra : zuperman


Dato : 30-09-03 09:54

En dårlig styrkugle har engang drillet mig, det kan godt give noget rysteri.

Zuperman.


"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse
news:bl9tfr$27o3$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Har lige fået 4 nye Continental 195/70 R14 på min MB W123.
> Herefter var der rimelig meget vibration i rattat over 80km/t.
>
> Fik så, i morges, afbalanceret alle 4 hjul igen, da dækkene, som
> dæksnedkeren sagde, nok lige havde "sat sig" efter weekendens 300km.
>
> Kan også se at han har byttet om på fælgen for/bag i den ene side, selv
om
> jeg specifikt fortalte, at jeg ved forrige afbalancering (på de gamle dæk)
> fik afbalanceret fælgene uden dæk, og der fik at vide at de 2 fælge foran
> var de "mest rette" eller deromkring, og at de derfor skulle sidde dér og
> ikke bagpå. Men fælgene kan selvfølgelig have fæet tæsk siden da.
>
> En prøvekørsel her til aften har givet en lille forbedring : Kan nu runde
> 140 (ups uden at få hvide knoer, men jeg undgår ikke en tur rundt om
> dæksnedkeren endnu en gang.
>
> Dette begynder allerede at lyde som en længere føljeton, og jeg gider ikke
> stå en time tidligere op hver morgen for at få hjulene afbalanceret, og
køre
> en halv time efter fyraften for at finde ud af at afbalanceringen
alligevel
> ikke er i orden.
>
> Hvad skal jeg så nu foreslå dækmester som det videre forløb ?
>
> Mit eget forslag vill nok være en afbalancering uden dæk, så man kan finde
> ud af om det er fælg eller dæk der er problemer med. En sporing vil nok
også
> være på sin plads.
>
> Herefter skal et evt. skævt dæk byttes eller, hvis mine fælge er skæve får
> de så blive ved med at være det.
> Jeg er nu ikke helt sikker på skæve fælge, da de gamle Toyo dæk (44000km)
> egentlig gik rigtig fint, indtil jeg ødelagde det ene bagdæk på en
grusvej.
>
> Synes jeg kan huske en tråd, hvor én tog fælge+dæk til en "rigtig"
> specialist, og derigennem påviste at dækcentrets afbalanceringsmaskine var
i
> ubalance.
>
> Hvor bor specialisten (postnr. er 2300) ?
> Er der nogen der har råd for hvad jeg ellers skal gøre ?
>
> /jesper
>
>



Jesper Bach (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 30-09-03 15:05


"zuperman" <zuperman99@hotmail.com> wrote in message
news:3f7944af$0$24726$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> En dårlig styrkugle har engang drillet mig, det kan godt give noget
rysteri.
>
> Zuperman.
Og også mig, men styretøjet er nyligt efterset, og dengang fik jeg skiftet
en kugle + afbalanceret + sporet, og alt var godt.

Jezperman




Fam. Olsen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 30-09-03 20:07


"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse
news:bl9tfr$27o3$1@news.cybercity.dk...

> Hvad skal jeg så nu foreslå dækmester som det videre forløb ?

Den skal afbalanceres med spinner. Dvs. afbalanceringen foregår med hjulene
siddende på bilen. Det bruges af og til som den sidste finjustering.

MVH Niels



Jesper Bach (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 06-10-03 10:48

> Hvor bor specialisten (postnr. er 2300) ?
> Er der nogen der har råd for hvad jeg ellers skal gøre ?
>
> /jesper
>
>
Blev træt af besværet i sidste uge og kørte ud til Hjulcenteret på
Sjællandsbroen.
Det ene dæk var helt uden for deres maskine's tolerancer, troede faktisk
ikke rigtig på det og re-kalibrerede maskinen, før det blev dødsdømt.

Kørte så tilbage til min egen dækmand som da, ved nærmere eftersyn, godt
kunne se at dækket var skævt (det kunne jeg nu også selv - fra den anden
ande af værkstedet), så hvorfor det gik igennem 2 afbalanceringer uden
anmærkning, kunne han ikke lige forklare

Får et nyt dæk på i morgen (U/B).

/jesper



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste