Mac og priser?
Fra : Thomas Neumann

Dato : 10-04-01 14:37

Hej NG

Er det bare mig der er forkert på den, eller er der en STOR lighed imellem
priserne på en MAC i nordjylland og en MAC på sjælland??? Er det ikke
forbudt? Eller er det HELT tilfældigt at de koster det samme? Eller er det
bare mig? - hvor køber man så "billige" Mac'er?

--

Med venlig hilsen / Sincerely yours

Thomas Neumann
thomas@neumann.dk
www.neumann.dk
ICQ: 9101196

Fra : Pete

Dato : 10-04-01 15:00

in article 9av2a2$skg$1@sunsite.dk, Thomas Neumann at thomas@neumann.dk
wrote on 10/04/01 15:36:

> [...]
> forbudt? Eller er det HELT tilfældigt at de koster det samme? Eller er det
> bare mig? - hvor køber man så "billige" Mac'er?

There is no such thing! Det er Apple Danmark der fastsætter priserne, så
differencen fra forhandler til forhandler vil max være et par hundrede. Så
hvis du vil have billigt hedder det brugt!

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 15:09

in article B6F8DE9A.534D%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
4/10/01 16:00:

> [...]
> differencen fra forhandler til forhandler vil max være et par hundrede. Så
> hvis du vil have billigt hedder det brugt!

Eller Tyskland

Anders

Fra : Magnus Rohde

Dato : 10-04-01 16:33

d. 10/04/01 16:08 skrev Anders Jakobsen på newton@os.dk i artiklen
B6F8E08F.5F09%newton@os.dk:

> in article B6F8DE9A.534D%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
> 4/10/01 16:00:

> Eller Tyskland

Hvordan er det egentlig med Sverige i denne sammenhæng?

Magnus

Fra : Thomas Neumann

Dato : 10-04-01 16:36

At Apple bestemmer prisen er mig bekendt ulovligt!

På samme måde som diverse andre produkter må man ikke fastsætte prisen.

Thomas

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 16:47

In article <9av99g$19i$1@sunsite.dk>, "Thomas Neumann"
<thomas@neumann.dk> wrote:

> At Apple bestemmer prisen er mig bekendt ulovligt!

Apple bestemmer ikke prisen!

Der er desværre en ret simpel forklaring på at priserne næsten er ens -
avancen er nærmest 0, hvilket Heliogruppens krak og andres nedskæringer
burde være rigeligt bevis for.

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 17:26

In article
<moof.immerfreundlich-2A9F7B.17465710042001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> hvilket Heliogruppens krak og andres nedskæringer
> burde være rigeligt bevis for.

Mener du virkelig at Heliogruppens krak skyldtes manglende avance på nye
Apple computere?

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-04-01 17:32

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> writes:

> In article
> <moof.immerfreundlich-2A9F7B.17465710042001@tnews.inet.tele.dk>,

> Mener du virkelig at Heliogruppens krak skyldtes manglende avance på nye
> Apple computere?

Ja. Samt manglende avanche på resten af deres produkter,
selvfølgelig. Sådan er det, når man skal sælge udelukkende på prisen.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 17:39

In article <newsspam2-7FF978.18260110042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Mener du virkelig at Heliogruppens krak skyldtes manglende avance på nye
> Apple computere?

Sagde jeg virkelig at fortjenesten på den enkelte vare og resultatet på
bundlinien hænger sammen?

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 17:44

In article
<moof.immerfreundlich-F1E447.18383510042001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Sagde jeg virkelig at fortjenesten på den enkelte vare og resultatet på
> bundlinien hænger sammen?

Du skrev at Heliogruppen gik konkurs pga manglende avance på Apples
computere, og det tror jeg ikke på er hele årsagen.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 16:51

> Hvordan er det egentlig med Sverige i denne sammenhæng?

Hos Novodrom.com i Tyskland DM 6.399 = DKr. 24.269
Hos AppleShop Sverige SKr 33.743 = Dkr. 27.425
Hos Nemdirect DKr. 29.045

Inkl moms alle steder

Dertil skal lægges fragt. Fra sverige og Tyskland kan man hæjst sandsynlig
kun få IE keyboard ud over svensk/tysk.

Anders

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 17:20

In article <B6F8F863.5F29%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> Hos Novodrom.com i Tyskland DM 6.399 = DKr. 24.269
> Hos AppleShop Sverige SKr 33.743 = Dkr. 27.425
> Hos Nemdirect DKr. 29.045

> Inkl moms alle steder

Nu skriver du ikke hvilken vare du sammenligner priserne på. Lad os tage
en 733/DVD som jo er aktuel i en anden tråd.

[http://www.novodrom.com/shop/hardware/apple/powermac/powermac_g4_733/]
Produkt: Apple Power Mac G4/733 mit CDRW/DVD-Kombi-Laufwerk
Anbieter: Novodrom GmbH
Preis [DM]: 7.369,83 (UDEN moms)

[http://www.nationalbanken.dk/nb\nb.nsf/alldocs/Dvalutakurser_-_2001?Open
Document]
3,82 + 1% til Visa = 3,86

Dvs. prisen i Tyskland er 28.448 ekskl. moms og levering.

Hos en rigtig Apple forhandler som eCommit er prisen 28.995,- og så får
du et dansk tastatur samt billigere levering.

//Peter

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 17:43

in article moof.immerfreundlich-601B84.18194210042001@tnews.inet.tele.dk,
Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 4/10/01 18:19:

> [...]
>
> Hos en rigtig Apple forhandler som eCommit er prisen 28.995,- og så får
> du et dansk tastatur samt billigere levering.

Yes fejl fra min side. Jeg ville have uddybet det lidt og glemte at jeg kun
havde tænkt og ikke skrevet det.

Det var en PowerBook G4 400 jeg sammenlignede med. Efter min erfaring er det
især iMacs og PowerBooks de plejer at være billigere med. Min egen PB G3 er
købt af det tyske firma (som tidligere hed sendamac.de) og jeg sparede ca
5.000 kr. Jeg må så leve med et engelsk tastaturmarkører på et tastatur, som
er sat op som dansk. Det tvang mig til at holde Key Caps åben de første 14
dage for at lære hvor specielle tegn som *@§$ er på og en sjølden gang
rammer jeg det forkerte danske bogstav.

Man skal derfor gøre op med sig selv om det er de op til 5.000 kr værd. For
mig var det. Man skal også huske på, at det (vist nok) kun er transportable
produkter, som har global garanti. Men det funger til gengæld også. Da jeg
troede at der var noget galt med min skærm, ringede jeg til england, kom til
at snakke med en dansker, som sendte en transportkasse til mig til at
returnere PB i. Det er med garanti den samme service som hvis jeg havde kæbt
den her.

For mig er det her intet med "det er for dårligt med de høje priser" at
gøre. Jeg er en af de få som mener at Apple hardware er hver en krone værd,
selv her i Danmark. For mig er det et praktisk problem. 5.000 kr sat op imod
den ekstra besværlighed det er at skulle have computeren sendt, ikke kunne
få råd og afprøve hardwaren i forretningen, skulle kommunikere med sælgeren
på ekstrem gebrokken engelsk, vente en uge på at ens penge nåede frem,
engelsk tastatur osv. Mit valg var ret kontant en iBook uden besvær eller en
PowerBook med besvær.

Anders

Fra : Thomas Neumann

Dato : 10-04-01 21:35

Husk nu at når man handler i indenfor EU så betaler man DANSK VAT !!! = 25%
moms !

Thomas

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 21:39

Thomas Neumann skrev

> Husk nu at når man handler i indenfor EU så betaler man DANSK VAT !!! = 25%
> moms !
>
> Thomas

Det er da nyt så. Jeg betalte tysk moms da jeg købte min PowerBook. Har de
ændret reglerne?

Anders

Fra : Thomas Neumann

Dato : 10-04-01 21:40

Jeg købte for ca. et år siden en bog hos Amazon.co.uk... og de gør kraftigt
opmærksom på den danske VAT og man får først sendt bogen når hele beløbet
inklusive VAT er betalt.

Men.. opkræver firmaet ikke denne VAT så er det fordi du ikke køber den pr.
postordre eller fordi de gør noget ulovligt. Jeg ved ikke om man så selv er
forpligtet til at opgive det til told/skat.

Thomas

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 21:55

Thomas Neumann skrev

> [...]
> postordre eller fordi de gør noget ulovligt. Jeg ved ikke om man så selv er
> forpligtet til at opgive det til told/skat.

Jeg checkede med T/S inden jeg købte i Tyskland og svaret var, at man
betaler oprindelseslandets VAT. Jeg var ellers parat til at tage til
Tyskland selv og købe computer til eget forbrug, men da det ikke betød noget
at få den tilsendt, så valgte jeg den løsning. Pakken var da også blevet
checket i lufthavnen (inden den var sat ind på et lager i Glostrup i næsten
to uger uden jeg havde fået besked. Kun hårdt benarbejde gjorde at jeg fandt
den) uden at det fik t/s til at sende mig en regning.

Jeg kender godt forholdene omkring amazon.co.uk. Jeg kan dog ikke huske om
der er specielle regler omkring England (de er endnu mere udenfor de
monitære samarbejde i europa end vi er) eller om det er fordi at sælgeren
kan vælge at betale moms enten i modtager- eller afsenderland.

Anders

Fra : the armitage

Dato : 10-04-01 22:04

Her er et link der beskriver hele afæren om den danske told i et
toldfrit EU

http://www.penge.dk/index.asp?s1=ann9&s2=eudead

Fra : Reynard Fox

Dato : 10-04-01 22:10

In article <9avscq$25s9$1@news.cybercity.dk>, "the armitage"
<thearmitageSPAM@email.com> wrote:

> Her er et link der beskriver hele afæren om den danske told i et
> toldfrit EU
>
> http://www.penge.dk/index.asp?s1=ann9&s2=eudead

-Hvilket giver dette resultat:

HTTP Error 400

400 Bad Request

Due to malformed syntax, the request could not be understood by the
server. The client should not repeat the request without
modifications.

Mvh
Reynard …:·

--
http://www.hardoff.co.jp/ the place with the name and the fame.

Fra : the armitage

Dato : 10-04-01 22:20

Virker fint hos mig, men så prøv www.penge.dk og klik på artiklen "Det
indre marked
er dødt"

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 22:28

In article <canis_vulpes-E97254.23093810042001@news.cybercity.dk>,
Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> The client should not repeat the request without modifications.

Hvordan har du så tænkt dig at du skulle modificeres?

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Reynard Fox

Dato : 11-04-01 07:33

In article <newsspam2-44FC4C.23280610042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvordan har du så tænkt dig at du skulle modificeres?

Well, jeg vil da gerne have monteret en ekstra wet-wired 80GB IBM HD
(hvis den kan klare overload på 200%). Den vil jeg gerne have monteret
hurtigst muligt. -Med i købet skal naturligvis også medfølge
servicemanualerne og netværkskabelerne.
Jeg er klar over at sådan en disk koster en halv herregård, men jeg kan
betale med Pharmakon's færdige forskningsresultater indenfor NAS (Nerve
Attenuation Syndrome); en 100% kur mod NAS... 8)

Mvh
Reynard …8·

--
Synaptic seepage detected, neural failure within 72 hours...

Fra : Tina H.

Dato : 10-04-01 22:11

in article B6F93FD7.5FA2%newton@os.dk, Anders Jakobsen at newton@os.dk wrote
on 10.04.2001 22:55:

> [...]
> to uger uden jeg havde fået besked. Kun hårdt benarbejde gjorde at jeg fandt
> den) uden at det fik t/s til at sende mig en regning.

Hej,

Har nogle her I NG prøvet at købe Mac I Sverige. Er der noget at spare. Den
danske krone er jo 15 % mere værd.

Findes der en Mac butik I Malmø?

Hilsen

Tina

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 22:14

in article B6F94384.DDB%tvlyd@worldonline.dk, Tina H. at
tvlyd@worldonline.dk wrote on 4/10/01 23:11:

> Hej,
>
> Har nogle her I NG prøvet at købe Mac I Sverige. Er der noget at spare. Den
> danske krone er jo 15 % mere værd.
>
> Findes der en Mac butik I Malmø?

Du kan checke priserne på
http://store.apple.com/020-1209971/WebObjects/swedenstore/ og regne prisen
ud i dk kroner på www.currencycalculator.com

Men generelt nej, det er ikke meget det giver at handle i Sverige.

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 22:33

"Tina H." <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Har nogle her I NG prøvet at købe Mac I Sverige. Er der noget at spare. Den
> danske krone er jo 15 % mere værd.

Ved nye computere er der ikke det store at hente, men til visse
reservedele/opgraderinger kan jeg nemt anbefale www.macoteket.se, som
gerne sender pr postordre til Danmark.

Vii købte fx nogen extremt billige batterier til PB 3400 der, og har
også købt en del G3-opgraderingskort hos dem.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-04-01 00:12

> Ved nye computere er der ikke det store at hente, men til visse
> reservedele/opgraderinger kan jeg nemt anbefale www.macoteket.se, som
> gerne sender pr postordre til Danmark

Jeg er på jagt efter en billig Airport base.

I Danmark koster den kr. 2935,- (Macxpres)
I Sverige koster den kr. 2968,- (Macoteket)
I Tyskland koster den kr. 2666,- (Macwarehouse)

(alle priser er incl. respektive landes moms satser)

Så hvis man nu aligevel skulle en tur over grænsen, hvor ville den
nærmeste Macforretning så ligge?

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 22:04

In article <9avqpd$bqp$1@sunsite.dk>,
"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> wrote:

> Husk nu at når man handler i indenfor EU så betaler man DANSK VAT !!! = 25%
> moms !

Nej. Man betaler dansk moms hvis firamet man handler med sælger for over
et vist beløb til danskere (Læs: folk der bor i Danmark) om året. Hvis
firmaet sælger for under dette beløb, kan man selv vælge hvilket lands
moms man vil betale. Det er forøvrigt 100% det firma man handler meds
ansvar hvilken moms der bliver betalt.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 10-04-01 22:11

in article newsspam2-0AC8B1.23040010042001@tnews.inet.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 4/10/01 23:04:

> [...]
> firmaet sælger for under dette beløb, kan man selv vælge hvilket lands
> moms man vil betale. Det er forøvrigt 100% det firma man handler meds

Sådan. Det var sådan det var. Nu dæmrer det. Jeg undrede mig over at "mit"
tyske firma ikke reklamerede i Danmark men fandt svaret i netop at de ikke
ønskede at overskride grænsen.

Og amazon kan jo lige så godt opgive på forhånd...

Anders

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 20:20

> [...]

> tyske firma ikke reklamerede i Danmark men fandt svaret i netop at de ikke

De vil måske gerne sælge til andre danskere?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 11-04-01 17:19

Anders Jakobsen wrote:

> /---/
> Dertil skal lægges fragt. Fra sverige og Tyskland kan man hæjst sandsynlig
> kun få IE keyboard ud over svensk/tysk.

Apple Shop er i Irland, hvis man bestiller via Apple Shop Sverige, laver man
en bestilling i Sverige (på .se-domain eller via viderestillet
freecallnummer) under et svensk momsnummer og man betaler moms i Sverige (25
%), men ALLE varer bliver sendt fra Irland! (i øvrigt gratis!)- Det er dér
Apple findes.
Det gælder bare at sparke røv på Apple-DK, således at Apple Shop bliver
tilgængeligt i DK også.

/Ulrich

PS: jeg har ikke tjekket konfigurationer på Apple Shop.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-04-01 01:52

Muligvis også Sverige. Selvom prisforskellen ikke vanvittig stor (ca. 800,-
forskel på en G4/466 hos http://www.macoteket.se og
http://www.computerstore.dk).

Jonas
--
They say we're 98% water. We're that close to drowning... (Picks up his
glass of water from the stool...) I like to live on the edge...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 10-04-01 20:16

> [...]

> forbudt? Eller er det HELT tilfældigt at de koster det samme? Eller er det
> bare mig? - hvor køber man så "billige" Mac'er?

Spørg det samme om DVD film.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 10-04-01 23:01

d. 10/04/01 21:16 skrev Jan Oksfeldt Jonasen på jonasenREMOVE@THISit.dk i
artiklen 1ero2fb.1ukm56o1xpcxc5N%jonasenREMOVE@THISit.dk:

> Spørg det samme om DVD film.

Eller Haribo slik, eller CD'er, eller ....

Magnus

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 20:20

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Eller Haribo slik, eller CD'er, eller ....

Endnu mere jordnært Det er vel hvad man kalder vejledende salgspris.