driftsøkonomi
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 16:15

Hej - jeg læser driftsøkonomi så det knager, og kom til at tænke på, hvad
virksomheder gør, når de skal optimere driften af et par maskiner med
brænsninger (blandt andre driftsøkonomiske problemstillinger). De sidder vel
ikke med lommeregner, ternet papir og gule blyanter længere? Hvilke
softwareprogrammer bruger de - og er det noget, man kan lave i Excel (er
ikke selv en haj, til det program)?

vh

Thansen

Fra : Peter Hohnen

Dato : 29-09-03 16:31

On Mon, 29 Sep 2003 17:15:18 +0200, "Thansen" <Torsten Hansen> wrote:

Excel er meget velegnet og udbredt. Du kan lave rigtig meget i excel
men, det er kan være kringlet at lære. En indgangsvinkel kunne være
"Erhvervsøkonomiske modeller med Excel" af Jørgen Meyer udgivet på
Jurist og Økonomforbundets forlag. Bogen er velegnet som lære bog men
svære at bruge som opslagsværk, så det er bedst at tygge den i gennem
fra a til å ( ca 200 sider med eksempler)

Go fornøjelse

Peter Hohnen

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 17:01

> [...]
> svære at bruge som opslagsværk, så det er bedst at tygge den i gennem
> fra a til å ( ca 200 sider med eksempler)

Takker - det lyder fornuftigt. Men bogen er reserveret på biblioteket -
nogen der kender til noget, der ligger online?

Thansen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 29-09-03 21:20

"Peter Hohnen" <hohnen_nejtak@mail.dl> wrote in message
> [...]
> svære at bruge som opslagsværk, så det er bedst at tygge den i gennem
> fra a til å ( ca 200 sider med eksempler)

Bogen bliver i øvrigt benyttet på HD studiets 1. del i faget "IT og
Økonomi".

Jeg synes det ville være mere relevant med en anden grundlæggende
erhvervsøkonomi bog, den ovennævnte bog viser kun hvordan man løser bestemte
cases i Excel - og viser ikke de bagvedliggende modeller etc.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Hans Knudsen

Dato : 29-09-03 16:50

Torsten
Hvad virksomheder gør sådan generelt, "når de skal optimere driften af et par maskiner med begrænsninger" kan jeg ikke svare på, men
hvis det, du tænker på er lineær programmering kunne du til en start se på det der i Excel hedder Solver. Hvis ikke det er
tilstrækkelig kan du eventuelt se på http://www.frontsys.com/ der er det firma, der har udviklet Excel's Solver.

Hans Knudsen

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 22:33

"Hans Knudsen" <Hans.Knudsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis det, du tænker på er lineær programmering kunne du til en start se på
det der i Excel hedder Solver. Hvis ikke det er

Lige en lille tilføjelse: Solver er engelsk for funktionen "Problemløser" i
Excel. Du finder den under menuen "Funktioner". Hvis ikke den er der, skal
den installeres fra din office pakke.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!