Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Geometriproblemer med Iiyama skærm
Fra : Otto J.

Dato : 29-09-03 14:41

Jeg har købt en 19" Iiyama MM094UT med Diamondtron billedrør. Jeg valgte en
CRT fordi jeg spiller en del, og generelt bedre kan lide CRT'ens måde at
vise billedet på. Men jeg har et gevaldigt problem med at få justeret
geometrien nogenlunde ordentligt. Billedet buer temmeligt meget i lodret
plan. Hvis jeg justerer pin-cushion og pin-balance, så billedkanten er
kvadratisk, så er 80% af billedet helt skævt. Problemet opstår i de yderste
5 cm i venstre side - indstiller jeg billedet så resten er lige, så er
venstre kant det meste af 2 cm skævt - buer indad på midten. I højre side er
der ikke noget problem.

Er det hvad man kan forvente af dagens CRT-skærme, eller skal jeg betragte
det som en defekt? Skærmen var ikke specielt dyr (2495,-), så jeg forventer
ikke perfektion, men jeg synes det er liige til den grove side at det skal
være _så_ skævt.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 16:03

Otto J. wrote:
[snip skæv geometri]
> [...]
> ikke perfektion, men jeg synes det er liige til den grove side at det skal

Hvis den ikke kan justeres til et rimeligt resultat, så er den defekt.

Fra : Otto J.

Dato : 29-09-03 17:30

> [snip skæv geometri]
>
> Hvis den ikke kan justeres til et rimeligt resultat, så er den defekt.

OK. Jeg ved ikke rigtigt om det er et positivt eller negativt svar... Jeg
har selvfølgelig været så længe om at få det hele op at spille så jeg ikke
kan returnere det længere, så det må nok en tur på værksted... Jeg forsøger
lige at justere på kryds og tværs, og lykkes det ikke, så må den afsted.

Tak for svaret.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 06:36

Otto J. wrote:

> [...]
> lige at justere på kryds og tværs, og lykkes det ikke, så må den afsted.

Du har ganske vist kun 14 dages returret for køb over nettet, men de 2
års garanti/reklamationsret er vel ikke overstået?

Det kan desuden ikke betale sig at få den repareret, det vil nemt koste
lige så meget som en ny.

Fra : Otto J.

Dato : 30-09-03 07:36

> Du har ganske vist kun 14 dages returret for køb over nettet, men de 2
> års garanti/reklamationsret er vel ikke overstået?

Nej nej, men havde jeg været lidt hurtigere så kunne jeg jo bare generelt
have byttet den i stedet for at køre en RMA-sag, der sikkert tager tid.

> Det kan desuden ikke betale sig at få den repareret, det vil nemt koste
> lige så meget som en ny.

Jeg kan se de har en 3 års onsite ombytningsservice, så problemet er vist
ikke så stort.
--
Mvh. Otto