Skæring af glas
Fra : 5580

Dato : 29-09-03 14:05

Hej

Håber en eller anden har et godt tip til skæring af glas.
Jeg skal i et stykke glas på 180x160x2 have skåret
et rektangel ud i bunden på 20x10, ,
hvorledes gør man det ???

På forhånd tak

5580 Fyn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-03 17:30

"5580" <box3176@post3.tele.dk> skrev

> Hej
>
> Håber en eller anden har et godt tip til skæring af glas.
> Jeg skal i et stykke glas på 180x160x2 have skåret
> et rektangel ud i bunden på 20x10, ,
> hvorledes gør man det ???

Min anbefaling er: Overlad det til en glarmester. Det er meget svært at
skære et hul i et stykke glas, uden at glasset knækker - især, hvis der er
hjørner i det hul, der skal laves.

Og nej, jeg er ikke glarmester.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-03 18:00

> Min anbefaling er: Overlad det til en glarmester. Det er meget svært at
> skære et hul i et stykke glas, uden at glasset knækker - især, hvis der er
> hjørner i det hul, der skal laves.

OK, det er nu ret nemt.

Man køber en glasskærer. Så laver man en streg, der hvor glasset skal deles.
Vend glasset og kører lige over en gang med noget petroleum eller lampeolie.
Læg en kant/linial at skære op ad, og skær så i den våde petroleum EN gang.
Vend glasset igen, og læg det på skrå over en mursten. Slå nu med små,
skarpe slag langs stregen til glasset knækker.
Det går galt, hvis man kører flere gange frem og tilbage, eller hvis man
ikke trykker hårdt nok når man kører. Læg evt. et håndklædde under, så er
det nemmere at trykke til (der skal ikke trykkes som en murerarbejdsmand -
bare et fast tryk).

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-03 20:46

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en

Du måler op og skærer, slår forsigtigt fra den anden side og smider hele
lortet ud. Derefter bestiller du en rude præcis som du ønsker den skal være
hos en glarmester. Men når du hører prisen, kan det være du finder ud af at
det er et kuldsejlet projekt du er igang med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Olsen

Dato : 29-09-03 21:32

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]

Brug den forrige forklaring, men øv dig på noget gratis glas fra
Genbrugen.

Efter 50 forsøg lykkedes det for mig. Og det var skægt da det lykkedes

\Olsen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 30-09-03 15:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> man ikke trykker hårdt nok når man kører. Læg evt. et håndklædde
> under, så er det nemmere at trykke til (der skal ikke trykkes som en

Hej Maria

Du overser vist helt spørgsmålet. Der skal skæres et rektangel ud i bunden
af glasset.
Og hvad forstår du ved et skarpt slag?

Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-03 17:49

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Maria
>
> Du overser vist helt spørgsmålet. Der skal skæres et rektangel ud i bunden
> af glasset.

Nu er jo jo en kvinde, så jeg ville skære et 10 cm bredt stykke af den ene
ende af glasset først, og så korte det af............Der findes sikkert
andre fancy måder, men det synes jeg er den nemmeste.

> Og hvad forstår du ved et skarpt slag?

Som når man slår søm i, bare uden vægt
Det er lidt svært at forklare, for det skal have et passende dask for at
begynde at revne men ikke så meget at det ender i glasskår - jeg kan se at
nogle af d'herrer har prøvet at slå for hådt, og så går det galt. Man skal
bare huske, at man skal ikke slå det over af en gang, men give det en hel
række små dask langs stregen, så der kommer en masse små fine revner. På et
tidspunkt er glasset så svækket, at det knækker lige så fint af.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-09-03 17:57

> [...]
> bare huske, at man skal ikke slå det over af en gang, men give det en hel
> række små dask langs stregen, så der kommer en masse små fine revner.

Hvordan fortæller du så revnerne at de skal dreje 90 grader?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-09-03 19:38

> Nu er jo jo en kvinde, så jeg ville skære et 10 cm bredt stykke af den ene
> ende af glasset først, og så korte det af............Der findes sikkert
> andre fancy måder, men det synes jeg er den nemmeste.

He he, kvinde det er du jo. Om det så er derfor at du tilsyneladende har
misforstået spørgsmålet skal jeg ikke kunne sige . Men os mænder læser
spørgsmålet som at der skal laves et firkantet hul i glasset.

MVH Niels