gebyr for kontoudskrift
Fra : Martin Møller

Dato : 29-09-03 13:43

Jeg så i dag at min bank har trukket 15 kroner for et kontoudtog jeg ikke
har bestilt. De fortæller så at det er et lovkrav der siger at jeg skal have
et kontoudtog hvert kvartal hvis jeg har brugt visa/dankort i udlandet. Kan
det have sin rigtighed? Det er ikke noget jeg er bekendt med. Hvor står det
henne?

--

Med venlig hilsen / Best regards

Martin Møller

www.randers.musikskole.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-09-03 14:15

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> writes:

> [...]
> det have sin rigtighed? Det er ikke noget jeg er bekendt med. Hvor står det

Ikke-juridisk svar:

Det opdagede vi også for nogen tid siden, at vores bank gjorde. Vi gik
ned for at snakke med dem om det. De svarede at det skulle de i følge
loven. Vi spurgte så om der stod i loven, at de skulle tage 20 kroner
for det? De kiggede undrende på os, men siden har vi ikke betalt for
vores kontoudtog.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : NL

Dato : 29-09-03 20:18

> [...]
> loven. Vi spurgte så om der stod i loven, at de skulle tage 20 kroner
> for det? De kiggede undrende på os, men siden har vi ikke betalt for

Hvilken bank er det, Trine?

Hilsen
Niels

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-09-03 20:23

"NL" <nilau3@SLETyahoo.dk> writes:

> Hvilken bank er det, Trine?

Sparbank Vest.

Fra : Devilicious

Dato : 30-09-03 17:34

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Kan
> det have sin rigtighed? Det er ikke noget jeg er bekendt med. Hvor står

Det bygger på retningslinier udstukket af forbrugerombudsmanden, og er
derfor ikke lovfæstet. Dog følger (alle?) bankerne alligevel disse
retningslinie ud fra en - kan man vel sige - moralsk forpligtigelse. Det er
derfor helt normalt at bankerne udsender disse samleudskrifter, og opkræver
et gebyr som kompensation for administationsomkostningerne. Det er endvidere
meget normalt, at disse udskrifter ikke kan fravælges, selv om forbrugeren
måtte have ønske derom (for at sparer gebyret), da forbrugerombudsmandens
retningslinier ikke åbner mulighed for den model.

Banken kan selvfølgelig påtage sig omkostningerne for disse transaktioner,
men i og med at trenden i branchen går i kraftig retning af, at enhver må
betale for netop de ydelser/produkter han bruger, virker det ikke urimeligt
at bankerne opkræver gebyrer direkte hos den kunde der har forbruget.

Man bør derfor ikke blive utilfreds med banken, men med de retningslinie
forbrugerombudsmanden har udstukket.

MK

Fra : Karsten

Dato : 01-10-03 07:37

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse

> Man bør derfor ikke blive utilfreds med banken, men med de retningslinie
> forbrugerombudsmanden har udstukket.

Øh hvis min bank tog et gebyr for at sende et konto udskrift jeg skulle
have, var jeg ikke i den bank mere !??! renten på "meget lidt%" skulle gerne
dække de få forpligtelser de har med adm. .... faktisk er det ikke svært at
finde en bank der ikke skal have gebyrer for at du har en konto.

Karsten