Aircon til stuen
Fra : Tom

Dato : 29-09-03 12:49

Hej

Vi er på jagt efter et airconditionanlæg til stuen (selv om sessonen er
forbi) men er der noget man skal være opmærksom på. Jeg kan se nogle har en
eller anden stor fed slange på, hvad er den til?
Andre anlæg er delt i 2 så man både skal have noget udenfor og noget i
stuen, hvorfor?

Er egentlig bare ude efter et brugt til en 3.000 Kr som ikke behøver fylde
mere end et par PC'ere i størrelse til vores stue på ca. 40 kvm. Hvad skal
man gå efter?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Hauge [8250]

Dato : 29-09-03 13:00

Hejsa

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
en
> eller anden stor fed slange på, hvad er den til?

Den er til at smide den varme luft ud af huset, og en køligere luft udefra
ind igen.

> Andre anlæg er delt i 2 så man både skal have noget udenfor og noget i
> stuen, hvorfor?

Det er samme princip som et køleskab, altså en køle-del og en varmedel. Når
man skal køle indenfor, varmer man udenfor, og omvendt.
Den pumper altså varmen/kulden mellem de to enheder, så man får
transporteret den energi væk, som man ikke har brug for, det giver en del
bedre ydeevne, end dem med det store flexrør..

> Er egentlig bare ude efter et brugt til en 3.000 Kr som ikke behøver fylde
> mere end et par PC'ere i størrelse til vores stue på ca. 40 kvm. Hvad skal
> man gå efter?

Det er ikke noget der kan bruges til noget, jeg købte selv et Zibro til
10.000 sidste år, og det er jeg meget glad for, især til at give varme om
vinteren, da den jo giver en 3:1 varme i forhold til strømforbrug, men har
dog også brugt den i varmen til dejlig kulde

Mvh Hauge

Fra : Lars

Dato : 29-09-03 14:38

Hej Tom,

> [...]

en
> eller anden stor fed slange på, hvad er den til?

Den skal have aftræk ud af huset. Hele aircon delen er i stuen - og den
larmer en del, og køler ikke specielt godt. Men det virker da...

> Andre anlæg er delt i 2 så man både skal have noget udenfor og noget i
> stuen, hvorfor?

Så er kompressoren udenfor - og den støjer langt mindre indenfor.

> Er egentlig bare ude efter et brugt til en 3.000 Kr som ikke behøver fylde
> mere end et par PC'ere i størrelse til vores stue på ca. 40 kvm. Hvad skal
> man gå efter?

Jeg ville klart vælge en med ude og inde del. Vær dog opmærksom på at den
skal "samles" af en aut. kølemand mm. Men støjen fra dem med aftræksslange
er imo alt for høj til hvis du skal se fjernsyn eller i øvrigt være i stuen.
Men smag og behag...

Dem med aftræk virker til gengæld udmærket til at køle soveværelset ned
inden man skal sove derinde

--
-- Remove 41dot to send private mail --

Fra : CB

Dato : 30-09-03 13:49

On Mon, 29 Sep 2003 15:37:30 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> Vær dog opmærksom på at den
>skal "samles" af en aut. kølemand mm.

Vær også opmærksom på, at mange køle-installatører har besluttet at
spinde guld på sagen. En bekendt fik for et par år siden installeret
klima til ca. 2500,- alt incl. Bedste bud jeg har kunnet få i år var
ca. 8000,-, kun for montering og trykprøvning af rør (dvs. uden
elinstallation og fysisk montage)

Fra : Hauge [8250]

Dato : 30-09-03 13:54

Hejsa

"CB" <clavitREMOVETHIS@club-corvette.dk> wrote in message
> [...]
> klima til ca. 2500,- alt incl. Bedste bud jeg har kunnet få i år var
> ca. 8000,-, kun for montering og trykprøvning af rør (dvs. uden

Øøøøhh, hvor i landet var det? Jeg gav 1800 kr. for installation incl.
trykprøvning af en aut. installatør, anvist af Zibro..
Jeg satte den selv op mekanisk, men alt med rør og lign., var incl. i de
1800 kr.

Mvh Hauge

Fra : CB

Dato : 30-09-03 14:03

On Tue, 30 Sep 2003 14:54:25 +0200, "Hauge [8250]"
<5635357.hauge@spamfree.dk> wrote:

> [...]
>trykprøvning af en aut. installatør, anvist af Zibro..
>Jeg satte den selv op mekanisk, men alt med rør og lign., var incl. i de

Syd for Kbh.
Hvem var din installatør? Det lyder som et firma, jeg bør kontakte

Fra : Hauge [8250]

Dato : 30-09-03 14:13

Hejsa

> Hvem var din installatør? Det lyder som et firma, jeg bør kontakte

Prøv at kigge på Zibro's hjemmeside, det var deres installatør jeg fik fat i
igennem dem, men det var i jydeland ;)

Mvh Hauge