Endelig...
Fra : Vestman

Dato : 28-09-03 23:02

Nu ser det ud til at der sker noget. Der er detaljer som nok kan diskuteres udi
det uendelige bl.a. det aspekt at man ikke rigtig vil forebygge, men snarere
helbrede. Men ellers glæder jeg mig over det. Jeg har nærmest mail-bombed alle
relevante politikere og myndigheder igennem måneder, og måske det har påvirket dem
en lille bitte smule..? Det er også ligegyldigt. Pointen er, at nu kan Hr. & Fru
DerErKraftEdderperkemeIkkeNogenDerSkalFortælleMigHvordanJegSkalKøre se frem til
lidt problemer.

Fra http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=361868:fid=100100150/

"21 konkrete forslag skal få antallet af dræbte i trafikken ned med en tredjedel.
Bl.a. skal kørekortet ryge, hvis man kører 70 km/t i byerne, motorvejene skal
overvåges, og der skal nummerplader på knallerter.

Danske bilister og øvrige trafikanter kan se frem til en lang række markante
skærpelser af færdselsloven, der skal få dem til at færdes bedre i trafikken og
nedsætte antallet af dødsofre væsentligt. I øjeblikket arbejder
Færdselssikkerhedskommissionen med 21 konkrete forslag, som Berlingske Tidende er
i besiddelse af.
»Vi skal have antallet af ofre i trafikken til at falde igen, efter vi sidste år
havde en skrækkelig stigning i antal dødsulykker. I år ser det ud til at gå endnu
værre,« siger tidligere trafikminister Jacob Buksti (S), der er formand for
Opfølgningsgruppen for Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan, der har
udarbejdet forslagene.

»Hvis jeg var trafikminister, så ville jeg gennemføre samtlige forslag,« siger
Jacob Buksti.

Sidste år mistede 463 livet i trafikken mod 431 året før - og i første kvartal
2003 steg dødstallet med yderligere 15 pct.

Antallet af kvæstede i trafikken koster årligt samfundet 12 mia. kr. viser tal fra
Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Sammen med Danmarks TransportForskning regner Rådet for Større Færdselssikkerhed
for tiden på, hvor mange liv, der kan spares, hvis de 21 forslag til ændringer af
færdselsloven gennemføres.

Blandt de mange forslag er, at kørekortet ryger, hvis man kører 70 km/t i byerne.
Elektroniske bokse skal overvåge hastigheden på motorvejene. Alle knallerter skal
udstyres med nummerplader, og endelig skal bøder fra fartfotofælderne gives til
den, som ejer bilen og ikke som nu til føreren af køretøjet.

»I dag er politiet i den absurde situation, at de må smide hver tredje bøde væk,
fordi ansigtet er utydeligt på fotoet. Motorcyklister får aldrig bøder, da ingen
kan se, hvem personen er, da de er iført hjelm,« siger formanden for Rådet for
Større Færdselssikkerhed René la Cour Sell, der savner midler til en langsigtet
indsats, hvis antallet af trafikdræbte skal ned på målet på 300 om året inden 2012.

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstres trafikordfører Karsten
Nonbo, vil ikke gå i detaljer, før planen er behandlet, men han bakker flere af
forslagene op: »Det et godt katalog, og der er intet, jeg har sagt fandeme nej
til.«

Trafikforsker Harry Lahrman fra Aalborg Universitet er positivt stemt over for
kataloget:

»Det lyder utrolig fornuftigt og bør kunne nedbringe antallet af dødsfald en del.
For at nedbringe antallet af ulykker skal man få danskerne til at overholde loven -
og disse forslag øger kontrollen med bilisterne,« siger han.

Harry Lahrman ønsker dog at udvide den automatiske fartkontrol til også at gælde
landeveje og byområder: »Den automatiske trafikkontrol bør kraftigt intensiveres,
hvis det skal have en effekt. Kontrollen er så spredt, at trafikanter ikke
bemærker boksene. Og derfor sætter de ikke hastigheden ned efter det.«

Og så kunne han godt tænke sig at forbyde knallerter helt. »Knallerter er
simpelthen for farlige. Der sker utrolig mange ulykker i forhold til antal kørte
kilometer,« siger Harry Lahrman.

Ifølge TV-Avisen i aftes offentliggør regeringen i denne uge sit forslag til en ny
færdselslov. Et centralt element bliver indførelse af et klippekort, der betyder,
at bilister efter tre grove overtrædelser af færdselsreglerne skal op til en ny
køreprøve."

- Lars

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.85.83)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-03 14:44

"Vestman" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> den, som ejer bilen og ikke som nu til føreren af køretøjet.

Hmm... Så skal jeg leje en bil næste gang jeg skal på motorvej..

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : N I E L S

Dato : 30-09-03 00:38

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev

> Hmm... Så skal jeg leje en bil næste gang jeg skal på motorvej..
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Du kan leje min. Jeg køber en cykel og et togkort, hvis ovenst. bliver
vedtaget.
N I E L S

Fra : MM

Dato : 29-09-03 16:41

> endelig skal bøder fra fartfotofælderne gives til
> den, som ejer bilen og ikke som nu til føreren af køretøjet.

Så håber jeg da ik min bil blir stjålet mens jeg er på ferie... for det blir
da i udlejningsvogn så.
Tydeligvis myndet på flere penge i kassen ved blitz-vogne... Sørgeligt.

~M

Fra : Jensen

Dato : 29-09-03 16:54

"MM" <msquaredREMOVE_THIS@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Så håber jeg da ik min bil blir stjålet mens jeg er på ferie... for det
blir
> da i udlejningsvogn så.
> Tydeligvis myndet på flere penge i kassen ved blitz-vogne... Sørgeligt.

tja, det er vel hvad man kan forvente at folk, som mener loven ikke gælder
for dem.
Det er trist at se en så udbredt mangel på moral og fornuft. Bilister og
autonome har mere tilfælles end de vil indrømme

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 30-09-03 21:47

> [...]
> Det er trist at se en så udbredt mangel på moral og fornuft. Bilister og
> autonome har mere tilfælles end de vil indrømme

Autonome ????? du er da helt galt på den, jeg gætter på at du er en af de
der militante cykelister der helst ser alle os med biler langt ud af byen

Fra : MM

Dato : 30-09-03 23:19

> [...]
> Det er trist at se en så udbredt mangel på moral og fornuft. Bilister og
> autonome har mere tilfælles end de vil indrømme

Hvad jeg mener er at hvis jeg nu skulle køre for stærkt ville det da være
direkte uklogt af mig at gøre det i egen bil, hvis det er den som loven
fokussere på.
Forklar mig lige hvor logikken er hvis jeg er taget på ferie fredag
eftermiddag og bilen blir stjålet natten mellem fredag og lørdag, jeg kommer
hjem om søndagen og konstaterer den er stjålet, ringer straks til
forsikringen... i mellemtiden er tyven kørt igennem flere fotofælder, så
kommer jeg til at hænge på bøderne fordi jeg ikke kan bevise at det ikke er
min bil og ikke kan bevise hvornår bilen blev stjålet da jeg ik var
hjemme...

Det er da ikke bilens skyld at der blir kørt for stærkt, det er da føreren,
og derfor bør det være ham/hende som skal dømmes for forseelsen.
Vend den om til noget ikke bil relateret, hvis du låner din nabo en
køkkenkniv, og han stikker genboen ned så hænger du på den, fordi det er din
kniv... det er sgu da en grotesk tanke IMO.
~M

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-03 11:52

Jensen wrote:
::: Så håber jeg da ik min bil blir stjålet mens jeg er på ferie... for
::: det blir da i udlejningsvogn så.
::: Tydeligvis myndet på flere penge i kassen ved blitz-vogne...
::: Sørgeligt.
::
:: tja, det er vel hvad man kan forvente at folk, som mener loven ikke
:: gælder for dem.
:: Det er trist at se en så udbredt mangel på moral og fornuft.

Fornuft?? Tjah, den ligger samme sted, som politikkernes fornuft, når det
kommer til færdselsloven.

M.v.h.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-09-03 16:56

> [...]
blir
> da i udlejningsvogn så.
> Tydeligvis myndet på flere penge i kassen ved blitz-vogne... Sørgeligt.

enig, det er sq for skummelt

man er til en hver tid uskyldig til det modsatte
er bevist, det der med omvendt bevisbyrde
hører sq ikke til i Dk

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-09-03 09:59

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in

> man er til en hver tid uskyldig til det modsatte
> er bevist, det der med omvendt bevisbyrde
> hører sq ikke til i Dk

Hvori består problemet hvis du kører for stærkt og bliver snuppet
af et kamera - har du så ikke overtrådt loven og er skyldig?

/Jakob

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-09-03 12:44

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
>>

> Hvori består problemet hvis du kører for stærkt og bliver snuppet
> af et kamera - har du så ikke overtrådt loven og er skyldig?

Jo, men det er ejeren af bilen der sidder hjemme i sofaen da ikke ?, Nå jo
han burde da vide ...

eller hvad med forhandleren - burde han da ikke vide at bilen kom til at
køre for stærkt, eller importøren, nej lad os bare gøre det nemt - vi sender
en regning til fabrikken hvergang der er en af deres biler der kører for
stærkt - det er også så besværligt med de mange addresser )

Carsten Holck

Fra : Jack

Dato : 30-09-03 13:09

"Carsten Holck" <cholck@malling.no-spam.com> wrote in message news:blbqa2>

> Jo, men det er ejeren af bilen der sidder hjemme i sofaen da ikke ?, Nå jo
> han burde da vide ...

Ja, det burde han. Der er ingen unskyldning.

> eller hvad med forhandleren - burde han da ikke vide at bilen kom til at
> køre for stærkt,

Jow, og han har også dokumentation på hvem der har lånt den, så det burde
heller ikke være et problem.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-09-03 17:46

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvori består problemet hvis du kører for stærkt og bliver snuppet
> af et kamera - har du så ikke overtrådt loven og er skyldig?

problemet opstår, der hvor det ikke er mig der kan ses på fotoet..

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-09-03 18:36

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:blcc0p$2ct$1@sunsite.dk...
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> problemet opstår, der hvor det ikke er mig der kan ses på fotoet..

Det bliver vi aldrig uenige om

/Jakob

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-10-03 18:02

> Det bliver vi aldrig uenige om

fint

men det er jo den den nye lovændring lægger op til..
med den nye lov, er det pisse lige gyldigt, hvem eller hvad
der er på biledet, hvis din nummerplade bliver trukket
i lotteriet, så må du betale..

så længe der ikke er tvivl om at panserne har fotograferet
mig bag rattet i min bil, i færd med at overtræde gældende
hastigheds bestemmelse, så har jeg ikke de store problemer
med at stå til ansvar (jeg bliver aldrig glad for fotofælderne)
men med det nye forslag, der må jeg sq vride mig i tøjeret..