Andet multimedie
bentjuul 3670
Ny Photoshop, Illustrator, InDesign og Gol~
Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-09-03 07:54

Hej,

Så blev det omsider officielt.
<http://www.adobe.com>.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 30-09-03 21:12

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> <http://www.adobe.com>

Skønt - 3 dage efter at vi har fået opgraderet alle vores Adobe
programmer.

Jeg er ikke helt med, men er det bare Creative Suite pakkeløsningen der
er ny, eller er cs programmerne hver især nye versioner?

En desparat bladren rundt giver mig ikke svaret.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 30-09-03 21:28

Hej Nina

Du kan læse mere på dansk på www.agi.dk

Mvh
Anders

Fra : Storm

Dato : 30-09-03 21:34

Anders Rehhoff <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> wrote:

> Hej Nina
>
> Du kan læse mere på dansk på www.agi.dk

Tak skal du ha'. Så det _er_ altså nye opdateringer, for nogle af
programmerne.
Man kan jo ikke være med på det nyeste hele tiden.
Men cs-ideen lyder da rigtig spændende.
Jeg må læse Aktuel Grafisk Informations næste nummer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 30-09-03 22:03

> [...]
> Man kan jo ikke være med på det nyeste hele tiden.
> Men cs-ideen lyder da rigtig spændende.
> Jeg må læse Aktuel Grafisk Informations næste nummer.

Og så er det at man igen spekulerer!!! Hvorfor vente på en CS udgave af
Indesign, når man allerede nu kan få Corel Ventura som allerede kan alt det,
som Adobe slå an som store revolutionære nyheder, i den kommende udgave. Og
hvad så er der alt det som den ikke kan, med fodnoter etc... Det var bare
det jeg kom til at tænke på, en stille aften, med et godt glas øl fra
Refsvindinge bryggeri, lige nu har vi Brygmesterens egen pils på fad, den er
lidt skarpere i smagen end Ale no.16. I sidste uge slap gudedrikken op
(Hancock Gambinus Dark 9,7%), det eneste problem med gudedrikken er at man
bliver så frygtelig dum i hovedet.

Nå men kan i sove rigtig godt alle - og lad nu være med at starte en krig,
bare fordi der er en som kommer med et lille nys om et af Adobes programmer.

Mvh
Anders PS Min hjemmeside er blevet opdateret, jeg syntes selv at den er
blevet rigtig flot. www.fontknaekker.dk

Fra : Storm

Dato : 30-09-03 22:20

> [...]
> som Adobe slå an som store revolutionære nyheder, i den kommende udgave. Og
> hvad så er der alt det som den ikke kan, med fodnoter etc...

Du har måske helt ret, men i så fald er det jo ikke første gang at det
de fleste ville have, ikke er det bedste. Tænk bare i platforme...

> [...]
> lidt skarpere i smagen end Ale no.16. I sidste uge slap gudedrikken op
> (Hancock Gambinus Dark 9,7%), det eneste problem med gudedrikken er at man

Lidt i tvivl om du laver en pendant til program-diskussionerne her,
eller du bare er øl-filosofisk

> [...]
>
> Mvh
> Anders PS Min hjemmeside er blevet opdateret, jeg syntes selv at den er

Kan du ikke godt se, at du citerer lidt forkert, når min hilsen står
sidst i dit svar? For det kan jo ikke være gudedrikken der spøger

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 30-09-03 22:42

> Du har måske helt ret, men i så fald er det jo ikke første gang at det
> de fleste ville have, ikke er det bedste. Tænk bare i platforme...

Nå ja det er jo rigtigt - du arbejder jo på MAC - så er du desværre
afskåret - (synd for dig)

> Lidt i tvivl om du laver en pendant til program-diskussionerne her,
> eller du bare er øl-filosofisk

Øl-filosofisk

> Kan du ikke godt se, at du citerer lidt forkert, når min hilsen står
> sidst i dit svar? For det kan jo ikke være gudedrikken der spøger
> --
> Venlig hilsen Nina Storm

Man kan jo blive for optaget af at skrive, så her kommer den rigtige
afslutning Nina

Med venlig hilsen
Anders Rehhoff

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-09-03 21:36

Storm skrev:

> Skønt - 3 dage efter at vi har fået opgraderet alle vores Adobe
> programmer.

Ja, det er typisk, men er det ikke noget med at hvis man har købt et
Adobe-program 2-3 måneder før at en ny version kommer på gaden, så
kan man opgradere gratis?

> Jeg er ikke helt med, men er det bare Creative Suite
> pakkeløsningen der er ny, eller er cs programmerne hver især nye
> versioner?

Det er helt nye versioner. Photoshop 8, Illustrator 11 og InDesign 3,
som så lige pludselig skal hedde CS (jeg ville nu foretrække versions-
nummeret).

Photoshop:
http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/photoshop_nfhs.pdf
Jeg kan også anbefale: <http://www.photoshopuser.com/photoshopcs.html>.

Illustrator:
http://www.adobe.com/products/illustrator/pdfs/illustrator_nfhs.pdf

InDesign:
http://www.adobe.com/products/indesign/pdfs/indesign_nfhs.pdf

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 30-09-03 21:46

> [...]

> Ja, det er typisk, men er det ikke noget med at hvis man har købt et
> Adobe-program 2-3 måneder før at en ny version kommer på gaden, så

Tak - det vil blive undersøgt fluks, det er måske bare problematisk når
købet var et opsamlingskøb, 2 af dem, 3 af dem og 5 af dem og 5 af dem.
Men det kan vel danne udgangspunkt for en forhandling.

> Det er helt nye versioner. Photoshop 8, Illustrator 11 og InDesign 3,
> som så lige pludselig skal hedde CS (jeg ville nu foretrække versions-
> nummeret).

Okay - jeg burde selvfølgelig ha' vidst det. Det er ikke lige det jeg
har fulgt tæt med i på det seneste.

Som jeg lige tjekker ud. Tak til dig.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-09-03 22:06

Storm skrev:

> Tak - det vil blive undersøgt fluks, det er måske bare
> problematisk når købet var et opsamlingskøb, 2 af dem, 3 af dem og
> 5 af dem og 5 af dem.

Ja, det kan godt være at det kun gælder Collection-udgaverne.
Altså hvis man f.eks. har købt Design Collection og der et par måneder
efter kommer en ny udgave af et af programmerne i samlingen, så mener
jeg at man plejer at kunne få det nye program gratis. (Jeg har hørt det
nævnt til et par Adobe-seminarer).

> Men det kan vel danne udgangspunkt for en forhandling.

Det er da værd at forsøge "tihvertifald" :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 30-09-03 22:20

> [...]

> nævnt til et par Adobe-seminarer).

> Det er da værd at forsøge "tihvertifald" :)

Si. Nu var jeg lige på ng-rundtur og kan se at det er diskuteret mange
steder, og flere har det som jeg har lige nu. Der har været meget fokus
på nye programmer og op med pengene den sidste tid. Især måske på Mac,
men velsagtens også med XP.

Jeg tror lige der er andre der for lov at teste de nye versioner inden
vi er med. Men det lyder for spændende.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-09-03 22:32

Storm skrev:

> Der har været meget fokus på nye programmer og op med pengene den
> sidste tid. Især måske på Mac, men velsagtens også med XP.

Jeg tror at det er langt værre på Mac. Der er trods alt ikke så stor
en forskel fra Win2000 til WinXP som der er fra Mac OS 9.x til 10.x
så mange af de programmer som kørte fint på Win2000 kører også fint
på WinXP. Jeg kan dog se at de nye CS-udgaver ikke har understøttelse
for Win98, men hvem kører også med sådan noget forældet ragelse nu om
dage? :)

> Jeg tror lige der er andre der for lov at teste de nye versioner
> inden vi er med. Men det lyder for spændende.

Jeg ser også lige tiden an. Må dog indrømme at den nye Photoshop
lokker med sine definerbare genveje og bedre 16-bit-understøttelse.

Madsen.

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 01-10-03 18:30

Hej Thomas

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg ser også lige tiden an. Må dog indrømme at den nye Photoshop
> lokker med sine definerbare genveje og bedre 16-bit-understøttelse.

> [...]

Bare for at drille lidt:

Det med definerbare genveje og 16-bits understøttelse har Corel PhotoPaint
kunnet levere siden 1998!!! (Version 8.0)

Idag hedder versionen 11.0 - og gæt lige: ...... kan selvfølgelig meget
mere!!

Så her understøtter jeg Anders i, at Corel produkterne stadigvæk er
mileskridt foran Adobe produkterne.

Når det er sagt, så er det lidt svært at bruge Corel PhotoPaint, når man som
jeg igennem mange år har brugt PhotoShop.
Men PhotoPaint 9, 10 og 11 er fuldtud ligeså professionelle som PhotoShop -
men med mange flere indbyggede faciliteter.

Og HELT frit definerbare genveje!!! Det gælder samtlige funktioner og
menupunkter.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Storm

Dato : 01-10-03 19:36

Lars E. Knudsen <lars@dtp-consult.dk> wrote:

> [...]
> men med mange flere indbyggede faciliteter.
>
> Og HELT frit definerbare genveje!!! Det gælder samtlige funktioner og

Nu har jeg lige kigget priser. Hvis jeg forstå det rigtigt kan man -
hvis man bare har Photoshop - upgradere til hele Adobe Creative Suite
Premium Edition for 9.825 kr. inkl. moms

Det omfatter:
Adobe Photoshop® CS
Adobe Illustrator® CS
Adobe InDesign® CS
Adobe GoLive® CS
Adobe Acrobat® 6.0 Professional

PhotoShop upgradering alene koster 2.487 kr. inkl. moms

Det er selvfølgelig mange penge, men alligevel et godt tilbud.

Hvad ville det koste for 5 Mac arbejdspladser at gå over til Corel
- eller hvad ville det koste hvis man skulle være på højde med hele CS
Premium Edition på en pc?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 01-10-03 20:37

Kære Nina

For at du kan sammenligne, så tar jeg udgangspunkt i en opgradering
(forudsætter at du har Draw), det koster jo også ekstra penge første gang du
hopper på Adobe vognen!!!

Corel Draw opgradering til ver.11 koster 2494,- (prisen er hentet hos
Ravenholm), i den opgradering får du:

1. Corel Draw
2. Corel Photopaint (Photoshop)
3. Corel Trace (vist nok Adobe Streamline)
4. Corel Capture. Til at lave skærmbilleder om til JPG, Tif eller hvad du
ønsker.
5. Corel Rave. Til at lave interaktive ting til web.
6. Font-Navigator

Og så vil du sige, så mangler jeg jo opgraderingen til Indesign. Og som du
jo nok ved så vil jeg på det varmeste anbefale dig at skifte til Corel
Ventura.

En opgradering af ventura koster 2419,- (-ravenholm) I denne pakke får du:

1. Corel Ventura
2. Corel Ventura Database publisher

Database publisher er et program som kan tage database filer direkte ind i
Ventura. Det betyder at du ved et ordentligt forarbejde, kan importere
databaser på flere millioner filer, direkte ind i Ventura, og på rekord tid
lave publikationer som tar meget lang tid i andre gode DTP programmer. Jeg
ved godt at der lige er kommet et plug in til Indesign som også kan hente
database filer (år 2003). Første gang jeg stiftede bekendskab med database
publisher var helt tilbage til version 4,3 (så vidt jeg husker) engang i
fordums tid.

Hvis du vil læse lidt mere om hvad jeg mener om Ventura, så vil jeg henvise
til AGI's debatforum, hvor jeg der engang var en debat om Ventura.

Mvh
Anders

Fra : Storm

Dato : 01-10-03 21:39

> [...]

> Hvis du vil læse lidt mere om hvad jeg mener om Ventura, så vil jeg henvise
> til AGI's debatforum, hvor jeg der engang var en debat om Ventura.

Tak for din gennemgang.
Jeg har såmænd hørt meget godt om Ventura. I en anden situation kunne
det godt være jeg ville gå efter det, men det er ikke min situation lige
nu. Måske imorgen - man ved aldrig. Det gør da indtryk når man gang på
gang hører folk skamrose det, men samtidig siges indlæringskurven at
være lidt stejl (at det ikke er så let tilgængeligt) - det samme kan man
vel sige om Adobes programmer første gang man bliver konfronteret med
ét.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 02-10-03 01:33

Hej Nina

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> være lidt stejl (at det ikke er så let tilgængeligt) - det samme kan man
> vel sige om Adobes programmer første gang man bliver konfronteret med

Det med en stejl indlæringskurve er passé.

Siden version 8.0 er det meste i Ventura opbygget på en temmelig logisk og
overskuelig måde.
En total nybegynder, som aldrig har siddet med Ventura før og som skal kunne
arbejde med eksisterende layouts, kan nøjes med 5-6 timers undervisning.

Skal man kunne opbygge et dokument helt fra bunden stiger timetallet til det
dobbelte.

Ovennævnte bygger på mine personlige oplevelser som underviser.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Storm

Dato : 01-10-03 21:31

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

Jeg har lige kigget lidt omkring og set mange klager over at det er en
horribel prispolitik Adobe har lagt for dagen omkring cs, som stiller
mangeårige Adobe brugere med en opdateret programpark forholdsvis
ringere end en nybegynder med en enkelt PhotoShop licens...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-10-03 00:23

Lars E. Knudsen skrev:

> Idag hedder versionen 11.0 - og gæt lige: ...... kan selvfølgelig
> meget mere!!

Jeg har prøvet PhotoPaint 11 og er ikke imponeret. Dermed ikke sagt
at det er noget skrammel, men sammenlignet med Photoshop var jeg
dybt skuffet. Sikkert fordi at man er så vant til Photoshop som man
er. Jeg har i øvrigt heller ikke planer om at skifte til noget andet
billedbehandlingsprogram end Photoshop da jeg for længst har valgt
at det er det program som jeg vil lære at kende.

> Så her understøtter jeg Anders i, at Corel produkterne stadigvæk
> er mileskridt foran Adobe produkterne.

Det var jeg godt klar over at du var enig med Anders i. Det er jo
blevet nævnt nogle gange tidligere her i gruppen efterhånden.

> Og HELT frit definerbare genveje!!! Det gælder samtlige funktioner
> og menupunkter.

Ja, det er en rar ting.

Madsen.