Nogle spørgsmål og håb på hjælp fra Mikkel
Fra : Thorkild Jensen

Dato : 10-04-01 13:10

Hej med jer Nyhedsgruppe....
Jeg er ved at skrive en opgave og mangler lidt info og tænkte at en
nyhedsgruppe ville være alletiders sted at få oplysninger.
Jeg forventer naturligvis ikke at i svarer på mine spørgsmål, bare at i
tager stilling til dem og måske har et syn på dem, så jeg har andet at gå ud
fra udover tørre tal og bøger.

Her mine spørgsmål:

- Er der frafald i folkekirken og i givet fald hvad skyldes det ?
- Hvad prioriteres i stedet og hvilke konsekvenser har det ?
- Hvilke tiltag gøres i folkeskolen og hvorfor / hvorfor ikke ?

På forhånd tak
Mikkel Jensen

Ps. Hvor for jeg de nyeste tal og statistikker for folkekirken ???
Jeg har set på Danmarks Statistik

Fra : Live4Him

Dato : 10-04-01 18:44

"Thorkild Jensen" <overseo_co@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ps. Hvor for jeg de nyeste tal og statistikker for folkekirken ???
> Jeg har set på Danmarks Statistik
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Har du prøvet kirkeministeriet : http://www.km.dk/index.htm

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-04-01 19:00

> [...]
> fra udover tørre tal og bøger.
>
> Her mine spørgsmål:
>
> - Er der frafald i folkekirken og i givet fald hvad skyldes det ?

Nej det er der faktisk ikke, selv bøsser og lespiske kan ved kunstigt
befrugtning bidrage til flere medlemmer.

> - Hvad prioriteres i stedet og hvilke konsekvenser har det ?

ingen, de holder sig bare til Joh 3 v 16

> - Hvilke tiltag gøres i folkeskolen og hvorfor / hvorfor ikke ?

absolut ingen

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-01 19:36

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Nej det er der faktisk ikke, selv bøsser og lespiske kan ved kunstigt
> befrugtning bidrage til flere medlemmer.

Dette gælder naturligvis ikke kun folkekirken. Det eneste
kirkesamfund, som det _ikke_ gælder for er Eriks eget private
kirkesamfund, der kun har ham som medlem. Alle andre kirker er nemlig
frafaldne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-04-01 19:17

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kirkesamfund, som det _ikke_ gælder for er Eriks eget private
> kirkesamfund, der kun har ham som medlem. Alle andre kirker er nemlig

der er kun EN kirke, men det kræver en IQ på mere end 1 for at fatte, og
en Guds Åbenbaring.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-04-01 20:53

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> der er kun EN kirke, men det kræver en IQ på mere end 1 for at fatte, og
> en Guds Åbenbaring.

Næh. Langt de fleste af os kristne har fattet det. Problemet er, at du
ikke har fattet hvad det er for en og at den er større end du tror.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Live4Him

Dato : 11-04-01 23:17

> Næh. Langt de fleste af os kristne har fattet det. Problemet er, at du
> ikke har fattet hvad det er for en og at den er større end du tror.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Hvordan skal det forståes ?
Findes der ikke flere kirker, der hver for sig afspejler Kristi lys, ligesom
solen der spredes i en krystal deler sig i mange smukke farvenuancer?

Iøvrigt kan vi sjældent tale om folkekirken som en`kirke, da der er
forskellige menigheder med forskellige præster og forskellige holdninger.
Jeg kan da huske at nogen præster havde mod nok til offentligt i præstekjole
at demonstrere imod abort, at de blev hånet og hadet for det, gør ikke deres
gerninger mindre rigtige. Og så var der en præst i Lyngby der satte et godt
eksempel for os ved at tage sig af de fremmede - jo, meningerne er mange og
forskellige, også i folkekirken.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 11-04-01 23:50

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ligesom
> solen der spredes i en krystal deler sig i mange smukke farvenuancer?

Nej, Jørgen. Der er én kirke. Jesus sagde ikke til Peter: "Du skal hedde
Peter og på den klippe vil jeg bygge mine kirker." Der er kun én kirke, men
mange menigheder, og det er noget ganske andet.

> Iøvrigt kan vi sjældent tale om folkekirken som en`kirke, da der er
> forskellige menigheder med forskellige præster og forskellige holdninger.

Hvis folkekirken ikke skulle være én kirke, så skulle det da lige være fordi
dele af den ikke er kristne og dermed ikke en del af Kristi kirke. Dette
mener jeg dog sagtens også, at man kan argumentere for.

> [...]
godt
> eksempel for os ved at tage sig af de fremmede - jo, meningerne er mange

Ja, men det gør ikke, at der er tale om flere kirker. Jesus har stiftet én
kirke, og den tilhører man, hvis man tilhører Jesus, uanset hvilken
menighed, man så måtte komme i.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-04-01 11:44

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Hvordan skal det forståes ?
> Findes der ikke flere kirker, der hver for sig afspejler Kristi lys, ligesom
> solen der spredes i en krystal deler sig i mange smukke farvenuancer?

Nej. Der findes masser af forskellige kirkesamfund, som igen består af
endnu flere menigheder, der hver især består af en flok kristne.

Men der er kun en Kirke. Den er summen af alle de kristne.

> Iøvrigt kan vi sjældent tale om folkekirken som en`kirke, da der er
> forskellige menigheder med forskellige præster og forskellige holdninger.

Folkekirken har et fælles bekendelsesgrundlag og en fælles
organisation. Den er et (og kun et) kirkesamfund.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-01 19:36

"Thorkild Jensen" <overseo_co@mail.tele.dk> mælte sligt:

>Her mine spørgsmål:

> - Er der frafald i folkekirken og i givet fald hvad skyldes det ?

Hvis du med frafald mener at medlemandelen er faldende, så ja. I 1984
var 91,6% af alle danskere medlemmer af Folkekirken, i 1999 var tallet
85,1%. Om fremtiden kan man kun gisne, men en indikation er antallet af
mennesker, der bliver døbt ind i Folkekirken. Dette var i 1980 83,4% af
befolkningen, men i 1999 var det 78,8%. Denne nedgang skyldes i vid
omfang også de indvandrere og flygtninge, der er kommet til landet, så
derfor er det begrænset, om man egentlig kan kalde det frafald. I 1999
var der 6700 udmeldelser, men samtidig 6400 indmeldelser.

Dertil kan nævnes, at det i 1999 var ca. 48% af alle ægteskaber, der
blev indgået som kirkeægteskaber. Derimod er procentdelen af
begravelser, der udføres i kirkeligt regi, praktisk talt uændret siden
1984, hvor den var 92,1% til 1999, hvor den var 92,2%.

Folks bopæl har tilsyneladende også en del at gøre med deres forhold til
folkekirken. I København kommune er antallet af medlemmer 68,5%, medens
det i Jylland er 89,8%.

> - Hvad prioriteres i stedet og hvilke konsekvenser har det ?

Hvad tænker du på? Prioriteres af hvem? Hvorfor?

> - Hvilke tiltag gøres i folkeskolen og hvorfor / hvorfor ikke ?

Forhåbentlig ingen. Folkeskolen skal ifølge loven ikke forkynde nogen
bestemt tro.

>Ps. Hvor for jeg de nyeste tal og statistikker for folkekirken ???
> Jeg har set på Danmarks Statistik

Det er ret sikkert det nyeste, du kan finde.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Wilhelm Möllering

Dato : 10-04-01 20:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:h0j6dtsmh7cvoa7s84fptr0ifnpkqf5fvo@4ax.com...
> "Thorkild Jensen" <overseo_co@mail.tele.dk> mælte sligt:

> Forhåbentlig ingen. Folkeskolen skal ifølge loven ikke forkynde
nogen
> bestemt tro.

Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.
Er det ulovligt?

Mvh
Wilhelm Möllering

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-01 23:21

"Wilhelm Möllering" <wilhelm@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen
> >
> Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvorfor skulle det være det? Er det farligt?

Jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-04-01 00:00

"Wilhelm Möllering" <wilhelm@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.
>Er det ulovligt?

Næh, det er undervisning. Ganske som biologi og historie.
Det afgørende er hvordan undervisningen gribes an.

Venlig hilsen,

Fra : Niels Steg

Dato : 10-04-01 22:50

"Wilhelm Möllering" <wilhelm@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.
> Er det ulovligt?

Kristendom i folkeskolen er et fag, ikke en tro

Niels

Fra : Ghashûl

Dato : 11-04-01 06:04

On Tue, 10 Apr 2001 21:32:51 +0200, "Wilhelm Möllering"
<wilhelm@post8.tele.dk> wrote:

>Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.
>Er det ulovligt?

Tænk, det kaldte de det også på min skole...
Kristendom blev godt nok aldrig nævnt i selve timerne...
Det var for det meste dansk og engang i mellem en eller anden religion
men aldrig kristendom.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-04-01 10:25

On Wed, 11 Apr 2001 07:03:32 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Tænk, det kaldte de det også på min skole...
>Kristendom blev godt nok aldrig nævnt i selve timerne...
>Det var for det meste dansk og engang i mellem en eller anden religion
>men aldrig kristendom.

Denslags antar jeg hører med til sjeldenhetene. I de 13 år jeg har
fungert som sensor ved muntlig eksamen i kristendomskunnskap og nå
KRL-faget i norsk skole, har jeg bare én gang opplevd at
kristendomsdelen av pensum så og si var skåret ned til ingenting.
Dette var etter den gamle M-87-planen og i konflikt med den
læreplanen.

mvh
Knut Klaveness Heidelberg

Fra : Live4Him

Dato : 11-04-01 10:52

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk, det kaldte de det også på min skole...
> Kristendom blev godt nok aldrig nævnt i selve timerne...
> Det var for det meste dansk og engang i mellem en eller anden religion
> men aldrig kristendom.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Dansk Folkeparti ønsker med et nyt lovforslag ( L 178 ) at gøre faget
kristendom obligatorisk og fjerne den mulighed for fritagelse fra
undervisningen som nogen med anden religiøs tilknytning har kunnet nyde godt
af.

DF`s interesse for kristendom mener jeg dog snarere er et udtryk for at de
vil bruge dette til at "tugte" nydanskerne, hvoraf mange er muslimer, med en
misforstået "danskhed". Kristendom skal ikke tvinges over på folk, eller
børn for den sags skyld, men skal være et frit tilbud.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 19-04-01 20:48

Wilhelm Möllering wrote in message <9avq3b$ml4$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>nogen
>>
>Mine børn har *Kristendom* som fag i folkeskolen.

Undervisning i kristendom er ikke ulovlig, forkynnelse er ulovlig. Her i
Norge er det også undervisning i kristendom, men mange protesterer. Kristne
fordi de mener faget ikke er forkynnende, og ikke kristne fordi de mener det
er for mye kristen forkynnelse. Fordi skolen skal tjene alle, bør religiøs
forkynnelse ut av skolen og overlates til foreldre og menigheter.

Kjellemann

Fra : Erik Dalgas

Dato : 11-04-01 17:11

erik.dalgas@mail.dk
Thorkild Jensen <overseo_co@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9autc6$bnp$1@news.inet.tele.dk...

> - Er der frafald i folkekirken og i givet fald hvad skyldes det ?

Folkekirken som institution er absolut faldet fra det levende Guds ord.
Problemet med dette begreb "frafald" er at meget få, vil vedkende sig det og
da slet ikke indrømme det. Retfærdigvis skal det siges, at den danske
folkekirke ikke har patent på frafaldet, men at dette onde er vidt udbredt,
i mange forskellige evangeliske trosretninger og derfor gør sig gældende på
meget forskellig vis. Hvis en fælles grund skal nævnes for dette store
frafald i kristendommen, som verdenen ser idag, og som forøvrigt er et stort
endetidstegn, må det klart være, at det ikke længere er det skrevne Guds
ord, Bibelens ord, Kristi ord, der er højeste autoritet og den grund der
bygges på når menigheden/kirken opbygges. Med dette mener jeg, at hvis ikke
*hele Guds ord* som det er os åbenbaret, modtages i tro og gerning og deraf
følgende, bliver den urokkelige grundvold den kristne menigheden bygges op
på, er jeg af den klare overbevisning, at Kristi ord *intet* gavner, men
nærmere bliver en snare til fald, for halvhjertede og ofte uigenfødte
mennesker, som ikraft af intelekt og stærk sjæle kraft, skalter og valter
med den åbenbaring kristendommen blev til på. Sekulæritisme og
relativitisme bære en stor del af problemet. Teknologiens vældige
fremskridt, har revet livsankuelsen hos mennesket med sig og flyttet på
begreber som, sandhed og løgn, moral og etik. Individets øgede muligheder og
inflydelse på egen tilværelse og livsforløb, har langsomt men sikkert
fjernet de Bibelske værdier og udskiftet dem med bla. psykologi og filosofi
der istedet for Guds Kristus som centrum, har menneskets - jeg - som
centrum. Det medføre at det, mange kalder for sand kristendom, dybets set er
egoisme og magtbegær i fåreklæder. Jeg taler ikke imod teknologiske
fremskridt og forsåvidt heller ikke imod hverken psykologi og filosofi, men
det jeg ser i spørgsmålet "frafald" er at mennesket, os ! Startede noget vi
ikke kunne magte, i god tro velsagtens, men også i blindhed for de overgreb
på menneskeheden og den jord vi befinder os på, alt dette har medført. Toget
er kørt og både føre og fyrbøder, er den åndskraft, mennesket fornægter og
ikke tror på er en virkelighed. Djævelen, den gamle slange, er den som
prøver at bringe Guds skabelse til fald og katastrofen der venter på hans
endestation er uundgåelig. Bibelens tale er klar, menneskeslægten valgte Gud
fra og blev sin egen herre - tror vi ! Men sandheden er at vi er ofre for en
magtfuld fjendes, ufattelige ondskab, som ikke bare viser sig i åbenbare
afskyligheder, men også bruger list og bedrag til at trælbinde sine ofre.
Her er det, at frafaldet i kristendommen, har sin rod. Dog ikke som noget
nyt, for frafald fra Gud, er ligeså gammel en realitet som menneskets
historie er det.

Der står skrevet :

( Bemærk. At dette er skrevet til og om kristne )

Lad ingen vildlede jer på nogen måde. Først må jo frafaldet komme, og
lovløshedens menneske, fortabelsens søn, åbenbares, 2Thess.2,3.

Men Ånden siger med klare ord, at i de sidste tider skal nogle falde fra
troen, idet de lytter til forførende ånder og dæmoners lærdomme, forledte
dertil af hykleri hos løgnlærere, som er brændemærkede i deres egen
samvittighed. 1Tim.4,1-2.

Det skal du vide, at i de sidste dage skal der komme strenge tider. Thi
menneskene vil blive egenkærlige, pengekære, pralende, hovmodige,
spottelystne, ulydige mod forældre, utaknemmelige, ufromme, ukærlige,
uforsonlige, sladderagtige, umådeholdne, rå, fjender af det gode, forrædere,
fremfusende, opblæste, lystens venner snarere end Guds venner; de har
gudsfrygts skin, men fornægter dens kraft. Dem skal du holde dig fra.
2Tim.3,1-5.

Thi der kommer en tid, da de ikke vil finde sig i den sunde lære, men for at
leve efter deres egne lyster skaffe sig lærere i hobetal, efter hvad der
kildrer deres øren, 2Tim.4,3.

--

Mvh og god påske.

Erik Dalgas