Hæftelse for ægtefælles gæld
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 27-09-03 23:11

Hej Gruppe

Et spørgsmål er dukket op over bordet til en familiefest
Hvordan er det med ægtefæller hæfter de for hinandens gæld ved følgende
situationer

1. A har 150.000 kr i gæld inden hun bliver gift med B, hæfter B for hendes
gæld den dag hun ikke er istand til at betale?
2. A har tegnet en livsforsikring med B som modtager af pengene, kan banken
kræve del i den udbetale forsikringssum ved død uden de har pant i pengene?
3. A og B køber et hus sammen, A går hen og afgår ved døden kan banken kræve
penge fra B?
4. Hvis B går ud og køber en ny bil uden A skriver under på nogle papirer
hæfter A så for gælden ved skilsmisse?

Jeg mener at have læst at ægtefæller IKKE hæfter for hinanden med mindre de
begge har skrevet under på gældspapirerne?

På forhånd tak for svarene

/CLaus

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-03 23:32

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
de
> begge har skrevet under på gældspapirerne?

Ægtefæller hæfter ikke for hinandens gæld, som du selv siger. Der er dog
undtagelser ved skattegæld.

Så svaret i dine 4 spørgsmål er nej, ægtefællen hæfter ikke. I spm 3 er der
dog det, at hvis ægtefællerne ejer huset sammen, kan banken kræve halvdelen
af pengene fra huset, hvis den efterlevende vil blive boende der. Det kan
give den efterlevende problemer, da det ikke er ligetil at skaffe halvdelen
af husets værdi.

mvh Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 10:27

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:

[klip]

> 1. A har 150.000 kr i gæld inden hun bliver gift med B, hæfter B for hendes
> gæld den dag hun ikke er istand til at betale?

Udgangspunktet er klart nej, men gældens karakter kan medfører en anden
løsning pga. af særlige regler (som jeg dog ikke kender)

[klip]

> 2. A har tegnet en livsforsikring med B som modtager af pengene, kan banken
> kræve del i den udbetale forsikringssum ved død uden de har pant i pengene?

Nej, jf. forsikringsaftalelovens § 116, stk. 1.

[klip]

> 3. A og B køber et hus sammen, A går hen og afgår ved døden kan banken kræve
> penge fra B?

Selvfølgelig kan de det, hvis A og B hæfter solidarisk for gælden.
Desuden kan de søge sig fyldestgjort i deres panteret, hvis alene A
hæfter for gælden. I så fald tvinges B til at overtage gælden, hvis B
vil beholde huset.

[klip]

> 4. Hvis B går ud og køber en ny bil uden A skriver under på nogle papirer
> hæfter A så for gælden ved skilsmisse?

Mht. en bil vil jeg vove at sige nej, men prøv lige at se
retsvirkningslovens § 11:

§ 11. Under samlivet er hver af ægtefællerne i forhold til tredjemand
berettiget til på begges ansvar at indgå sådanne retshandler til
fyldestgørelse af den daglige husholdnings eller børnenes fornødenheder,
som sædvanlig foretages i dette øjemed. Samme ret har hustruen med
hensyn til sædvanlige retshandler til fyldestgørelse af sit særlige
behov. De her nævnte retshandler anses for indgåede på begge ægtefællers
ansvar, hvis ikke andet fremgår af omstændighederne.

Stk. 2. En ægtefælle kan uanset mindreårighed selv indgå sådanne
retshandler, som omtales i nærværende paragrafs første stykke.

Stk. 3. Hvis den, med hvem retshandelen blev indgået, indså eller burde
indse, at det, som retshandelen gik ud på, lå udenfor det efter
forholdene rimelige, bliver den anden ægtefælle ikke forpligtet. Hvis
under samme forhold retshandelen er indgået af en mindreårig, bliver
denne ej heller selv forpligtet.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Jonas Hansen

Dato : 28-09-03 11:15

"Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote:

[klip]

> Mht. en bil vil jeg vove at sige nej, men prøv lige at se
> retsvirkningslovens § 11:

Jeg ville holde på nej'et. Bestemmelsen er mere myntet på løbende
husholdningsindkøb (og shampoo til hustruen og børnene) såsom fyringsolie,
madvarer, drikkevarer, små reparationer i hjemmet osv. Engangsanskaffelser
er ikke omfattet, dog (måske) med undtagelse af strygejern og lignende. Se
Linda Nielsen: Familieretten, 3. udg. s. 122ff, særligt s. 124.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 19:16

Jonas Hansen wrote:

[klip]

> [...]
> er ikke omfattet, dog (måske) med undtagelse af strygejern og lignende. Se
> Linda Nielsen: Familieretten, 3. udg. s. 122ff, særligt s. 124.

Jeg ville også bare klistre bestemmelsen ind i indlægget for at vise, at
der stadig gælder regler fra dengang, hvor mænd var mænd, og kvinder var
husmødre, og bøsser var noget man gik på jagt med *LOL*.

/Rune Wold