OIKUMENE-Økumeni debat
Fra : Lyrik

Dato : 25-09-03 23:23

1. Korinterbrev kapitel 12, fra vers 12;

Thi ligesom legemet er en enhed og dog har mange lemmer, og alle legemets
lemmer, så mange som de er, dog er ét legeme, således er det også med
Kristus.
Thi med én Ånd blev vi alle døbte til at være ét legeme, enten vi er jøder
eller grækere, trælle eller fri; og alle har vi inddrukket samme Ånd....Selv
om foden ville sige: "Da jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til legemet,"
Hører den alligevel med til legemet.
Og selv om øret ville sige: "Da jeg ikke er øje, hører jeg ikke med til
legemet," så hører det alligevel med til legemet......Øjet kan ikke sige til
hånden: "Dig har jeg ikke brug for," ej heller hovedet til fødderne: "Jer
har jeg ikke brug for."
Nej, tværtimod, de lemmer på legemet, som forekommer os at være de svageste,
er nødvendige, og de som synes os mindre ærefulde på legemet, dem klæder vi
med des mere ære; og de lemmer vi blues ved, omgives med des større
blufærdighed;...........Og I er nu Kristi legeme og hver for sig hans
lemmer.

.....Jeg postulerer: "Da alle kristne har del i Kristi Ånd er de alle lemmer
på Kristi legeme. Uansét hvilket trossamfund de befinder sig i, udgør de
legemsdele på det Kristne Legeme og skal indgå i et økumenisk fællesskab.
Selv om de kan være så forskellige som øje og numsehul, er de stadig dele af
det samme legeme!
Hvis vi skammer os over "numsehul" så gør vi som i det virkelige
liv -iklæder denne legemsdel med mange klæder og viser den respekt"!
....................Dit udspil Erik! Og andre!

Hilsen Jens

Fra : erik larsen

Dato : 26-09-03 06:50

"Lyrik" <lyrik @ heaven. dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> liv -iklæder denne legemsdel med mange klæder og viser den respekt"!
> ...................Dit udspil Erik! Og andre!

EF 4 v5 én Herre, én tro, én dåb;

Der står ikke i Bibelen at Jesus legeme er delt op i afdelinger, et ben en
tro, en øre en tro, en kønsdel en tro osv.

Desuden er det ikke alle der er døbt i Helligånden, de fra folkekirken der
er åndsdøbte kalder sig Karismatiker og har altid skildt sig ud fra
flertaldet i deres egen kirke eller løbet over til frikirkerne.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-09-03 12:20

"erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> skrev i en meddelelse

> EF 4 v5 én Herre, én tro, én dåb;
>
> Der står ikke i Bibelen at Jesus legeme er delt op i afdelinger, et ben en
> tro, en øre en tro, en kønsdel en tro osv.

Ikke deste mindre betragtes Kristus jo som "Kirkens hoved"? Kig engang på
selvsamme Efeserbrev kap 5 v23: "...for en mand er sin hustrus hoved,
ligesom Kristus er kirkens hoved og sit legemes frelser."

> Desuden er det ikke alle der er døbt i Helligånden, de fra folkekirken der
> er åndsdøbte kalder sig Karismatiker og har altid skildt sig ud fra
> flertaldet i deres egen kirke eller løbet over til frikirkerne.

Gendøberi er ganske rigtigt ikke accepteret i Folkekirken, da man derved gør
både Kristus og sig selv til løgner ved tilsyneladende at fornægte dèn dåb,
man een gang definitivt HAR modtaget.

Jeg mener at der er en helt klar fare for at lade det hele gå op i ydre
ritualer, når det altså nu engang er den indre tro, det drejer sig om. Det
synes nærmest at være en slags dåbsmæssig udgave af diskussionen om
transsubstantionslæren som kendes fra Nadveren: Renser vandet på magisk vis
dine synder bort i fysisk forstand ved Dåben, eller er det gennem _troen_ på
Dåben, du indvies i Kristendommen? For mig at se drejer det sig om det
sidsnævnte, mens det førstnævnte er en unødvendighed for folk som altså
tillader sig selv faktisk at tro på deres barnedåbs formelle autoritet og
endda konfirmerer den. Så kan man nok bilde sig ind at det skulle hjælpe med
yderligere ydre afvaskninger, jeg mener bare at det er spild af vand for at
demonstrere sin åbenlyst manglende kristentro. Jeg opfatter det som en
åbenlys hån mod Kristus, når folk to eller flere gange lader sig døbe i Hans
Navn som om det skulle gøre dem ekstra fortjent til noget som helst eller
give dem forrang frem for andre medkristne. Når een dåb var nok for Jesus
Selv, som må det IMHO også være nok for os andre! Dåben er for mig at se i
øvrigt kun _en indvielse_ til det andet helt centrale sakramente, nemlig
Nadveren, for det er i dette sakramente Syndernes Forladelse gives os. Man
kan i princippet lade sig døbe så tosset og neurotisk man vil, men det er
for mig at se primært Nadveren - og troen på den - som virkelig har en
seriøs betydning i forhold til vor Frelse, hvis man da går op i ydre
ritualer.

Anders Peter Johnsen

Fra : erik larsen

Dato : 26-09-03 13:31

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvsamme Efeserbrev kap 5 v23: "...for en mand er sin hustrus hoved,
> ligesom Kristus er kirkens hoved og sit legemes frelser."

Jesus er kun Hoved for sit eget legeme, sine genfødte og ikke alle der
render rundt og vil forene sig ved forhandlinger og selvgjorte dokumenter.

Jeg kender sammenhænget i Ef 5 men mener således at det efter Jesus bøn kun
drejer sig om de deciple eller genfødte der har den sande tro og ikke alle
forskelligt trosretninger.

> [...]
gør
> både Kristus og sig selv til løgner ved tilsyneladende at fornægte dèn

Jeg taler ikke om de gendøber /vand) som I kalder dem i folkekirken, men de
Åndsdøbte i folkekirken. Stor forskeld,

men du har ret de i kalder gendøber vil aldrig blive accepteret i
folkekirken udentagen folkekirken laver om på deres tro og det er faktisk
den Økumeniske tankegang at folkekirken skal lave om på deres tro, så f.eks.
IM og Pinsefolk kan have fældesskab om Nadver, bekendelse og
retfærdiggørelse og alle ander punkter man er uenig om (f.eks dåb) taler
man ikke om et fældesskab men man acceptere de anderes tro, for fredens
skyld.

> [...]

> for mig at se primært Nadveren - og troen på den - som virkelig har en
> seriøs betydning i forhold til vor Frelse, hvis man da går op i ydre

Nu er det Åndsdøben jeg henviste til og ikke vanddåben, skønt den ene kan
ikke undvære den anden for Jesus siger du skal fødes i Ånd og Vand.

Erik L