Tungens magt
Fra : jørgen

Dato : 24-09-03 21:29

Bibelen fortæller os hvor vigtigt vore ord er. Det vi siger til andre. Jeg
ved selv hvor svært det kan være ikke at "give igen" hvis man føler sig
såret eller trådt på, men vi må bede gud om hjælp til at tale opmuntring til
hinanden og ikke sårende og nedbrydende ord.
Jakob bruger et stærkt billedsprog for at understrege tungens magt :
Mine brødre, kun få af jer skal være lærere; I ved, at vi får en særlig hård
dom. Alle begår vi mange fejl. Hvis én ikke fejler i tale, er han fuldkommen
og kan tøjle hele sit legeme. Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for
at de skal lystre os, styrer vi dermed hele deres krop. Tænk også på, at
skibene, der er så store og tilmed drives frem af hårde vinde, styres af et
ganske lille ror, hvorhen styrmanden vil; på samme måde er tungen kun en
lille legemsdel, men kan prale af stor magt.

Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen
er en ild. Som selve den uretfærdige verden sidder tungen blandt vore
lemmer; den smitter hele legemet og sætter tilværelsens hjul i brand og er
selv sat i brand af Helvede. For enhver art af vilde dyr og fugle, krybdyr
og havdyr kan tæmmes og er blevet tæmmet af mennesket; men tungen kan intet
menneske tæmme, den er ustandselig på færde med sin ondskab og fuld af
dødbringende gift. Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den
forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder
både velsignelse og forbandelse. Mine brødre, sådan bør det ikke være. Kan
en kilde give både fersk og salt vand af samme væld? Mine brødre, kan et
figentræ måske bære oliven eller en vinstok figner? Nej, og lige så lidt kan
en salt kilde give fersk vand. Jak 3,1-12

mvh jørgen.