På grænsen?
Fra : Tue

Dato : 27-09-03 11:39

Jeg har haft mc i ca. 2 måneder og jeg "tror" ikke at jeg at jeg har haft
GS500'en ret langt nede i svingene. Men hvordan ved jeg når jeg er ved at
være tæt på grænsen? Hvis ikke man har prøvet det fuldt ud, det er jo lidt
dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Richard

Dato : 27-09-03 11:51

Tue wrote:

> [...]
> være tæt på grænsen? Hvis ikke man har prøvet det fuldt ud, det er jo lidt
> dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

Mål "kyllingestribernes" bredde og sammenlign med en anden GS500 med
samme dæk og samme skørestil. (Kravler/læner den anden kører sig
(længere) ind i svinget end du, læner cyklen sig tilsvarende mindre ind
og kyllingestriberne bliver bredere).

Kyllingestriberne er den del af dækkets trædeflade nær kanten, der ikke
viser tegn på slid

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Tue

Dato : 28-09-03 21:44

> Kyllingestriberne er den del af dækkets trædeflade nær kanten, der
> ikke viser tegn på slid
Jeg har lige set lidt på bagdækket. På hver side af dækker er det som om at
dækket laver et lille knæk ca. 3-4 cm fra kanten. På den del af dækket er
det slet ikke slidt men nu er dækket jo også kun en måned gammelt.

Hvad er ideen bag at lave et dæk der 3-4 cm fra kanten laver et knæk?

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Hekto

Dato : 28-09-03 22:01

In article <3f77484a$0$7970$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Tue says...
> Hvad er ideen bag at lave et dæk der 3-4 cm fra kanten laver et knæk?

Det er heller ikke meningen! ... men svært at undgå at slidet bliver
sådan ved normal kørsel.
Hvis du kører ligeud, og acellererer hårdt, ligeud, så slides dækket
kun på midten.
Kører man igennem sving med høj fart, og accelererer kraftigt ud af
svinget, slides dækket hårdere på siderne. Derved bibeholdes den runde
profil.
Gås der til stålet, dannes der ligefrem små nullermænd af gummi langs
dækkanten.
Igen, så meld dig til et kørekursus næste år, gerne med at frisk dæk,
og iagtag så igennem dagen hvordan du kommer længere ud til kanten, og
hvordan dækket kommer til at se ud når dagen er omme.
--
/Hekto

Ducati Pantah 600 SL + Suzuki LS650 + GS450E Til Salg!
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Peder

Dato : 27-09-03 11:58

On Sat, 27 Sep 2003 12:38:38 +0200, "Tue" <TueSJ@SPAMstofanet.dk>
wrote:

> [...]
>være tæt på grænsen? Hvis ikke man har prøvet det fuldt ud, det er jo lidt
>dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

Med henvisning til efterårsadvarslen er det sikkert ikke det bedste
tidspunkt at teste. Du kan sikkert finde den, før du bryder dig om det

Men...
Under forudsætning af, at din affjedring står fornuftigt, så cyklen er
rolig rundt i svingene, og at dine dæk er varme og gode, kan du
formentlig komme en del længere ned, end du tror..
Hvis dine dæk ikke er slidt til kanten, er der lidt endnu. Jeg vil dog
være forsigt med at komme med råd, da meget afhænger af dæk,
affjedring og ro i svinget.
På min gamle Suzi kan jeg med varme dæk og godt underlag (bane) køre
mine fohvilere i jorden, selv om de er rykket tilbage og op.
--
Peder
SGSXR750 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Hekto

Dato : 27-09-03 13:22

In article <3f7568c8$0$20876$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Tue says...
> [...]
> være tæt på grænsen? Hvis ikke man har prøvet det fuldt ud, det er jo lidt
> dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

Vent med at finde grænsen til næste år!!!!!!!

Den kan sikkert klare at tage asfalten med fodhvilerne, uden at der
sker noget, hvis dækkene er varme; men det er ikke årstiden at begynde
at øve sig.

Tag en tur på Mestersvinger, eller et lignende kursus, til næste forår.
Så kender du grænsen og har sikkert slidt lidt på støvlesnuderne inden
det er frokost! ;0)

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 27-09-03 14:01

> Så kender du grænsen og har sikkert slidt lidt på støvlesnuderne inden
> det er frokost! ;0)

Et godt råd, træk støvle spidserne tilbage så man sidder med tæerne på
fodhvileren, ellers skal man ud og købe nye støvler, eller "toesliders"
efter en banedag
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600R.netfirms.com

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-03 13:38

> [...]
lidt
> dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

Uden at kende dig og din kørestil, har du sandsynligvis ikke engang
været i nærheden. Men måden du kan finde ud af det på, er at tage nogle
banedage, her er svingene brede, der er ingen modkørende, asfalten er
god og uden f****ing landmandslort (undskyld, en lille kæphest stak sit
hovede frem her) så her kan man teste grænser. Når din cykel pludseligt
for første gang drifter lidt (over baghjulet som regel), så kender du
grænsen, og så kan du roligt køre i pit og skifte bukser

mvh
Kenneth S
http://www.dfmc.dk/?id=151

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-09-03 21:43

"Tue" <TueSJ@SPAMstofanet.dk> wrote in message
> [...]
> være tæt på grænsen? Hvis ikke man har prøvet det fuldt ud, det er jo lidt
> dyrt at lave et styrt bare for at finde grænsen.

Mestersvinger og/eller banekørsel, som foreslået af Hekto og Kenneth, er
helt sikkert godt.
Jeg synes det næstbedste er at køre på landevej i en _lille_ gruppe (evt.
bare 2) sammen med en mere erfaren, som også kender de veje i kører på.
Så kan du køre bagefter, og når der kommer et sving kan du se på den
forankørende hvor hurtigt du ca. bør kunne tage svinget.

Find en kører du har tillid til, og som ikke bare spiller smart og kører
hurtigere end du har brug for.

Forankørende kan advare dig mod farer:
grus på vejen (den ene fod af fodhvileren)
fare, kør forsigtigt (venstre hånd op og ned, håndfladen nedad)

Det er mere sikkert end at eksperimentere alene.
Jeg har lært meget af at køre på landevej sammen med andre.

--
VH Flemming Nyboe