Støbe med bly?
Fra : Martin Andersen

Dato : 27-09-03 22:10

Jeg kunne godt tænke mig at lave mine egne vægte og i den forbindelse kunne
jeg godt bruge nogle "opskrifter" på hvordan man støber. Med andre ord:

Hvordan laver man forme?
Hvor store "klumper" skal blyet være i når det smeltes?
Andre nyttige erfaringer?

Mvh Martin

Fra : Klaus Christensen

Dato : 28-09-03 13:34

Jeg har fået lavet nogle forme på en støbefabrik - aner ikke om man selv kan
lave dem.
Mht. selve støbningen:
- en tyk stålgryde
- en gasbrænder
- blyet ned i gryden og blæs direkte på det med gasbrænderen
- "skum overfladen" for urenheder med en stor stålske.
- Hæld det flydende bly i formen
- Bank det støbte bly ud af formen
- Puds det støbte af med fil eller lign.

Advarsel: pas nu på for f....!!! Jeg har set en dykker forsøge med nogle
gamle blyklodser. Der var indelukket fugt i blyet og da det kom fri "sprang"
blyet og han har idag et stort ar i hovedet. Blyet virker som napalm der
sidder på huden og brænder. Husk også at det er giftigt som bare f.... så
stå ude så dampene blæser væk hele tiden.

PS. hvis du får fremskaffet en form til støbning af v-bly til at placere på
dobbeltsæt er jeg interesseret.

"KC"

Klaus Christensen - www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Gryndahl

Dato : 28-09-03 17:42

Jeg har støbt en del blyklodser.
Hvis du skal kaste dig ud i projektet så få dig 2 gasbrændere - en til
under gryden og en til at holde i hånden - det afkorter tiden gevaldigt.
Lad være med at bruge bly fra afbalanceringsklodser - de er meget urene
og selve klipsen i dem skal varmes ud.
V-bly kan støbes direkte i en stål bagplade - luk enderne med nogle
træklodser sat i spænd af en fornuftig skruetvinge - for' hullerne og
træet i enderne så det ikke brænder med 2 lag sølvpapir - men pas på -
det er tungt og MEGET varmt (har selv fået mig to små brændsår på låret
!)

God fornøjelse og husk lige handsker

Henrik
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-09-03 21:00

Hej Henrik

Hvad mener du med afbalanceringsklodser?? sådan nogen fra bilhjul?? - Jeg
har 5 kg. blyhagl og et en masse små 800grams (!) vægte som jeg vil smelte
om så jeg får flyttet rundt vægten. Jeg overvejer også at få syet nogle
poser og skaffe nogle flere bly hagl - men så bliver forarbejdningen jo også
lidt mindre dramatisk

Mvh Martin

Fra : Poul B-H

Dato : 28-09-03 21:42

Du behøver ikke specielle brændere, en almindelig el eller gaskogeplade kan
sagtens smelte blyet.

Hvis du har et bælte med lommer, kan overveje at købe gamle tagblyplader og
klippe dem ud i små plader som passer i lommerne. Jeg benyttede en stor
pladesaks til blikplader. Så slipper du for at smelte nogetsomhelst.
Pladerne vil stadigvæk være så fleksible at de kan tilpasses kroppen, men de
synker ikke sammen i bunden af lommen som hagl kan gøre.
Du kan også finjustere vægten til forskellige dragter og/eller vandets
saltholdighed, mine plader vejer omkring 200gram pr stk.

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling

Fra : Morten Dall

Dato : 28-09-03 22:09

"Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> V-bly kan støbes direkte i en stål bagplade

ikke helt jeg ved at det er flueknepper, men det bly du snakker om er
det man kalder P-bly
V-bly er den der er V formet som likker som en kile mellen de to flasker i
et dobbelt sæt.

mvh Morten Dall

Fra : Gryndahl

Dato : 29-09-03 06:44

Jeg taler om V-bly - for det passer omme på den anden side - altså
mellem flaskerne og pladen og ikke mellem ryggen og pladen... For den
sags skyld kunne det jo også ligge der ved ryggen som p-bly...

Mvh
Henrik

http://www.kandu.dk/