Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tungsten Film - Push Process mulig ?
Fra : Rune Baess

Dato : 10-04-01 01:18

Jeg har tidligere (med held) brugt Kodak 320T, en Tungsten Balaceret
Diafilm, til koncerter og TV studier, men skal på torsdag ud på en mørk klub
og fotografere.

Så jeg ville høre om nogen her i gruppen havde erfaringer med at presse
denne film?
Jeg ville helst op på +2 blænder, altså ~ISO 1250, men jeg skulle måske
nøjes med 1 blænde, og eksponere på ISO 640.... anyone ?

Rune

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-04-01 09:02

Rune,

Jeg kan se at du kun har fået 1 svar på samme spørgsmål i
rec.photo.equipment.35mm. Prøv evt. rec.photo.film+labs som er en gruppe
dedikeret til film og fremkaldelse..

Hilsen
Kenneth

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-04-01 20:36

Rune Baess skrev...

> [...]
måske
> nøjes med 1 blænde, og eksponere på ISO 640.... anyone ?

Har ingen erfaring med at pushe kunstlysfilm, men hved
med at gribe sagen lidt omvendt an?
Hvorfor ikke bruge en dagslysfilm beregnet til push-fremkaldelse
i kombination med et farvekorrektionsfilter.
Kunstlysfilm afstemt til b-lamper, hvis farve faktisk
afviger en del fra de spots og det halogénlys, der bruges ved koncerter.
Faktisk kunne du måske endda få lidt speed tilovers.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Rune Baess

Dato : 13-04-01 20:27

> [...]
> afviger en del fra de spots og det halogénlys, der bruges ved koncerter.
> Faktisk kunne du måske endda få lidt speed tilovers.

Korrektionsfiltrene snupper for meget lys; en 1600ISO (FUJI800@1600 eller
Provia1600) med et KB12 (80B), giver mig lukketider der svarer til 400ISO,
lige i underkanten med et håndholdt 135mm-f2.0) ... men stadig korn som
1600 - Det giver med sikkerhed ingen bedre hastighed, og væsenligt mere
grovkornede billeder...

Min sidste oplevelse med 320T var, i forhold til dagslysfilm i kunstlys,
meget positiv - selvom farverne ikke var lige i øjet, så var de utroligt
meget bedre end med dagslysfilm, og med et næsten kornfrit resultat !! Den
kan måle sig - endda overgå Provia400F hvad kornsynlighed angår...

- Men jobbet er ovre, og jeg prøvede 320T-film presset til 640 og en 320T på
1250, (og 1 Provia 1600), jeg vil da gerne lægge et exempel ud når labbet
åbner tirsdag...

Rune