[slrn] Et par begynder-spørgsmål
Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-09-03 00:40

Jeg er ny slrn-bruger (Win32) og har lige et par spørgsmål:

1) Når man står i oversigten over grupper man abonnerer på, er det så
muligt at opdatere tælleren på antallet af nye artikler? I Agent
kunne jeg trykke Alt + O + N for "Get New Headers in Subscribed
Groups" - jeg kan ikke få øje på en lignende funktion i slrn, så
jeg er faktisk nødt til at lukke programmet og åbne det igen, for
at få opdateret tælleren.

2) Er det muligt at tilføje en datokolonne til artikeloversigten?
Jeg har set det på nogle screenshots rundt omkring på nettet.

3) Hvad skal jeg vide om det der verbatim-ting (havelåge + V)? Jeg
har på fornemmelsen at jeg går glip af noget, men jeg forstår ikke
hvad det er, hvorfor og hvordan man bruger det. Kan nogen forklare?
Er det kun noget som jeg og andre slrn-brugere får glæde af?

Hvis ikke det jeg siger giver mening, så bed mig bare om at uddybe. :)

--
Lars Stokholm

With a mind that renders everything sensitive,
what chance do I have here? - Kate Bush (Not This Time)

Fra : Torsten Poulin

Dato : 27-09-03 00:59

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> Groups" - jeg kan ikke få øje på en lignende funktion i slrn, så
> jeg er faktisk nødt til at lukke programmet og åbne det igen, for

Tryk G (stort G).

> 2) Er det muligt at tilføje en datokolonne til artikeloversigten?
> Jeg har set det på nogle screenshots rundt omkring på nettet.

Prøv at trykke "Esc a" nogle gange. Slrn har som standard fem
forskellige formater på oversigten. Læs mere om dem under
"header_display_format" i manualen. Der står også hvordan du kan
ændre dem til hvordan du synes at tingene skal være.

(Du kan direkte vælge et af de fem formater med et præfiks: Esc 0
Esc a vælger det første, Esc 1 Esc a det næste osv.)

--
Torsten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-09-03 01:19

In dk.edb.internet.software.mail+news, Torsten Poulin wrote:

> Tryk G (stort G).

Takker.

> Prøv at trykke "Esc a" nogle gange.

Ah ja - den havde jeg faktisk brugt på gruppeoversigten. Men den gemmer
ikke ændringerne når jeg lukker programmet og åbner det igen - hvorfor?
Er det noget med at jeg skal "sætte" (set) den i rc-filen? Hvis jeg
laver mit eget format, hvordan sætter jeg så det som standard?

Fra : Torsten Poulin

Dato : 27-09-03 01:28

Lars Stokholm skrev:

> Ah ja - den havde jeg faktisk brugt på gruppeoversigten. Men den gemmer
> ikke ændringerne når jeg lukker programmet og åbner det igen - hvorfor?
> Er det noget med at jeg skal "sætte" (set) den i rc-filen?

Ja, det skal sættes i rc-filen, men ikke med "set". Fx

header_display_format 0 "%F%-5S [%10r]:%t%49s %-19g[%17d]"

> Hvis jeg laver mit eget format, hvordan sætter jeg så det som
> standard?

Se eksemplet ovenfor. Kig i manualen for at se hvilke
formateringsmuligheder der er.

Kort oversigt (fra manualen):

Den generelle formatstreng er "%[[-*]w]x", hvor "x" kan være

% percent character
C prints 'C' if current thread is collapsed
D date (as defined by overview_date_format)
F flags (read/unread, `*' and `#' tags, header number)
G GroupLens score
P prints 'P' if current article has a parent (inside threads)
S score
T thread tree
b article size (numer of bytes)
c number of messages in current subthread
d date
f from header
l article length (number of lines)
n server number
r author's real name
s subject
t number of messages in thread plus tree

Læs manualen. Det er virkelig ulejligheden værd.

--
Torsten

Fra : Torsten Poulin

Dato : 27-09-03 01:33

Torsten Poulin skrev:

> Ja, det skal sættes i rc-filen, men ikke med "set". Fx
>
> header_display_format 0 "%F%-5S [%10r]:%t%49s %-19g[%17d]"

Du kan lave op til ti formater, nummereret fra 0 til 9, med

header_display_format 0 ...
header_display_format 1 ...
header_display_format 9 ...

--
Torsten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-09-03 08:32

In dk.edb.internet.software.mail+news, Torsten Poulin wrote:

> header_display_format 0 "%F%-5S [%10r]:%t%49s %-19g[%17d]"

Mange tak.

> Kig i manualen for at se hvilke formateringsmuligheder der er.

[...]

Jep, dem har jeg set.

> Læs manualen. Det er virkelig ulejligheden værd.

Jah, men når tiden er kostbar, så er Usenet mere værd. Jeg kunne f.eks.
ikke se at der ikke skulle 'set' foran, og jeg kunne heller ikke se
hvordan man satte noget som standard (hvilket åbentbart bliver) gjort
ved at give det indeks 0. Manualen er jo heller ikke ligefrem noget
opslagsværk, eftersom indholdsfortegnelsen for det meste indeholder alle
mulige underlige koder som 'header_display_format'. Det bedste man kan
håbe på, er at finde noget brugbart, ved hjælp af nogle gode søgeord.

Lige et ekstra spørgsmål: Er der et trick til at wrappe tekst i
standardeditoren, eller er jeg tvunget til at finde mig en anden, hvis
jeg ønsker det?

Tak for din hjælp.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-09-03 10:01

In dk.edb.internet.software.mail+news, Lars Stokholm wrote:

> Manualen er jo heller ikke ligefrem noget opslagsværk, eftersom
> indholdsfortegnelsen for det meste indeholder alle mulige underlige
> koder som 'header_display_format'.

Ok, ok, den er vel på en måde ret opslagsvenlig, men pointen var at
man skal kende koden, så kan man slå op hvad den betyder. Det er
ikke så let at gå den anden vej. :)

Fra : Torsten Poulin

Dato : 27-09-03 16:35

Lars Stokholm skrev:

> Ok, ok, den er vel på en måde ret opslagsvenlig, men pointen var at
> man skal kende koden, så kan man slå op hvad den betyder. Det er
> ikke så let at gå den anden vej. :)

Tja, et godt stikordsregister ville sikkert være nyttigt, men
hvad skulle man egentlig putte i det som man ikke kan klare med
en søgefunktion? Navnet "header_display_format" er nogenlunde
informativt, men nok også en kende forvirrende. Der er nok ikke
nogen vej uden om at skimme teksten.

Hvad editoren angår kan du vel sætte slrn til at bruge den du har
lyst til.

--
Torsten