Taber elektronik værdi?
Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-09-03 23:46

Jeg har i 2002 købt en harddisk som for nylig er gået i stykker. Jeg
sendte den til reperation og efter 1½ måned får jeg at vide at den
ikke kan repareres og at de ej heller kan skaffe mig en model magen
til som erstatning. Til gengæld kan jeg få et tilgodebevis til
butikken på ca. det halve af hvad jeg gav for harddisken, fordi det er
den værdi disken har idag. Det får jeg at vide i telefonen

Da jeg så kommer ind i butikken får jeg at vide at de alligevel kan
give mig en anden harddisk, samme størrelse som min gamle, blot er den
"bedre" (ATA/133 istedet for ATA/100)

1. Er det rigtigt at elektronik falder i værdi? Har jeg ikke krav på
det fulde beløb retur?

2. Er det rigtigt at jeg kun kan få et tilgodebevis, jeg ville tro det
skulle være i kontanter, så jeg ikke er bundet til den butik.

3. Er jeg "nødt til" at tage imod den erstatningsharddisk de kan give
mig, selvom den ikke er af nøjagtig samme model som den jeg
indleverede?

Som det måske fremgår vil jeg meget gerne kunne lade handlen gå
tilbage. Jeg har efterhånden haft så mange problemer med det firma og
den harddisk at jeg bare gerne vil ud af det. Jeg mistede mit
originale garantibevis (dumt, I know) og måtte i forbindelse med denne
reperation betale firmaet 300 kr for et nyt...

Kan nogen hjælpe?

Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-03 00:36

> [...]
> til som erstatning.
> 1. Er det rigtigt at elektronik falder i værdi? Har jeg ikke krav på

Nej, du har krav på at få den gamle repareret, og hvis det ikke kan lade sig
gøre, skal du have en tilsvarende model. Du kan ikke hæve købet og få
pengene tilbage, medmindre de ikke kan udbedre mangelen inden for rimelig
tid.

> 2. Er det rigtigt at jeg kun kan få et tilgodebevis, jeg ville tro det
> skulle være i kontanter, så jeg ikke er bundet til den butik.

Det er der så vidt jeg ved ikke noget krav om.

> 3. Er jeg "nødt til" at tage imod den erstatningsharddisk de kan give
> mig, selvom den ikke er af nøjagtig samme model som den jeg
> indleverede?

Ja, hvis den kan betragtes som tilsvarende, så må du tage den.
Hvis den er mindst samme størrelse og måske endda nyere og hurtigere, så kan
du ikke kræve mere.

> Som det måske fremgår vil jeg meget gerne kunne lade handlen gå
> tilbage. Jeg har efterhånden haft så mange problemer med det firma og
> den harddisk at jeg bare gerne vil ud af det.

Jeg havde en masse bøvl med en IBM harddisk på et tidspunkt, som blev sendt
til reparation. Jeg fik en 'refurbished'/genopbygget model tilbage fra IBM
som viste sig at være endnu mere defekt end den jeg sendte ind til dem.
Efter flere forsøg på at kontakte IBM, fik jeg endeligt fat på en
medarbejder og aftalte at de sendte en UPS mand ud og afhente disken på min
adresse, så jeg ikke skulle betale porto endnu engang. Nogle uger senere fik
jeg så endnu en repareret disk, men denne gad lod jeg være med at pakke den
ud af den forseglede antistatiske pose. Da jeg ikke gad mere bøvl med IBMs
harddiske solgte jeg disken i den forseglede emballage og kunne få en
rimeligt god pris for den. Så købte jeg en ny større disk i et andet mærke i
stedet for. Hele seancen tog over 2 måneder, hvor jeg skulle undvære den
harddisk.

Hvis du vil ud af bøvlet, så sælg bytte-disken inden du pakker den ud. Hvis
den er ny, er den forhåbentligt forseglet. Så kan du bruge pengene et helt
andet sted, evt. smide lidt flere penge oveni og få en bedre disk.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-09-03 21:48

On Sat, 27 Sep 2003 01:35:43 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@FJERNlaxity.dk> wrote:

>Ja, hvis den kan betragtes som tilsvarende, så må du tage den.
>Hvis den er mindst samme størrelse og måske endda nyere og hurtigere, så kan
>du ikke kræve mere.

Det var også hvad jeg tænkte... Principielt og i teorien - jeg kan
ikke kræve at det er nøjagtigt samme model? De kunne jo tilbyde mig et
andet mærke som jeg har dårlige erfaringer med?

Sidst jeg hørte fra dem var tilbuddet stadig enten ombytningsdisken
eller det ulovlige tilgodebevis. Så jeg har vel stadig et valg. Så er
det bare størrelsen af tilgodebeviset der skal diskuteres. Hvis først
han har givet mig muligheden for et tilgodebevis, kan han så trække
det tilbage?

Lars

Fra : Andy

Dato : 27-09-03 01:55

> [...]
>sendte den til reperation og efter 1½ måned får jeg at vide at den
>ikke kan repareres og at de ej heller kan skaffe mig en model magen

Oprindeligt har du ved en mangel 4 muligheder...
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Hvis sælger tilbyder afhjælpning eller omlevering kan du dog ikke kræve
afslag eller ophævelse. I ovenstående tilfælde kan sælger hverken tilbyde
afhjælpning eller omlevering, og du kan derfor kræve ophævelse af købet...
Ophævelse betyder at du leverer varen tilbage og modtager det beløb som du
har betalt, og du er ikke forpligtet til at modtage et tilgodebevis.

> ...Til gengæld kan jeg få et tilgodebevis til
> butikken på ca. det halve af hvad jeg gav for harddisken, fordi det er
> den værdi disken har idag. Det får jeg at vide i telefonen

Det er ikke korrekt... Du skal selvfølgelig have HELE beløbet tilbagebetalt
kontant eller du kan vælge et tilgodebevis.

> Da jeg så kommer ind i butikken får jeg at vide at de alligevel kan
> give mig en anden harddisk, samme størrelse som min gamle, blot er den
> "bedre" (ATA/133 istedet for ATA/100)

Så er du jo bedre stillet... Bare sørg for at få dokumentation på at
harddisken er ombyttet, idet der er 2 års reklamationsret på den nye
harddisk.

> 1. Er det rigtigt at elektronik falder i værdi? Har jeg ikke krav på
> det fulde beløb retur?

Jo... Mange PC forhandlere tror at det er dagsprisen som skal betales
tilbage, og forbavsende er der mange kunder som stiltiende accepterer det...
Utroligt!

> 2. Er det rigtigt at jeg kun kan få et tilgodebevis, jeg ville tro det
> skulle være i kontanter, så jeg ikke er bundet til den butik.

Ud fra din situation, som du oplyser den, er du ikke forpligtet til at
modtage et tilgodebevis.

> 3. Er jeg "nødt til" at tage imod den erstatningsharddisk de kan give
> mig, selvom den ikke er af nøjagtig samme model som den jeg
> indleverede?

Ja, ved at give dig et tilsvarende eller bedre produkt har sælger opfyldt
sine forpligtelser, med mindre du som betingelse for købet i 2002 satte at
harddisken skulle være en bestemt model (evt. pga. kompatibilitet med dit
andet hardware.)

> [...]
> originale garantibevis (dumt, I know) og måtte i forbindelse med denne
> reperation betale firmaet 300 kr for et nyt...

Du skal sådan set bare sanddynliggøre at du har købt delene i butikken, og
det kan butikken selvfølgelig hjælpe med. De skal jo opbevare oplysninger om
alle transaktioner i 5 år. Du går bare i banken og får en kontoudskrift fra
den måned hvor købet fandt sted, hvorefter den flinke sælger laver en kopi
af fakturaen til dig og selvfølgelig tilbagebetaler de 300 kroner!

> Kan nogen hjælpe?

Ja, men hjælp lige os andre en gang... Hvilken forretning taler vi om? Jeg
ville nødig støde ind i dem ved et uheld!

Andy

Fra : Jimmy

Dato : 28-09-03 06:13

> [...]
> den måned hvor købet fandt sted, hvorefter den flinke sælger laver en kopi
> af fakturaen til dig og selvfølgelig tilbagebetaler de 300 kroner!

Mig bekendt han forretningen ikke klandres for at han smider sine papirer
væk, og en eller anden skal jo betale for den tid det tager at finde den
frem til manden igen. Så de 300,- er vel rent og skær for det administrative
arbejde.

Fra : Andy

Dato : 28-09-03 10:32

> Mig bekendt han forretningen ikke klandres for at han smider sine papirer
> væk...

Selvfølgelig kan forretningen ikke klandres for køberens fejl, men fakta er
at det sjældent tager mere end et par minutter at finde en kvittering frem,
hvis man kender dato, tid og pris.

> og en eller anden skal jo betale for den tid det tager at finde den
> frem til manden igen. Så de 300,- er vel rent og skær for det
administrative
> arbejde.

Der er noget som hedder ,,kundeservice''... Et koncept som mange PC
forretninger har det svært med. At skulle betale 300,- for et nyt
garantibevis, mener jeg er dårlig kundeservice...

Andy

Fra : Otto J.

Dato : 28-09-03 10:41

> Der er noget som hedder ,,kundeservice''... Et koncept som mange PC
> forretninger har det svært med. At skulle betale 300,- for et nyt
> garantibevis, mener jeg er dårlig kundeservice...

Hvis man går hårdnakket efter den laveste pris, endda i et så hårdt presset
marked som PC-markedet, og stadig forventer bare den mindste smule service
(service= alt hvad man får udover det man har krav på), så er man imho godt
og grundigt naiv.

Mht. prisen, så kan jeg se flere årsager til at sætte prisen sådan (selvom
jeg personligt synes det er dyrt). Deriblandt: Det er ikke nok for firmaet
at få dækket omkostningerne ind. De egentlige omkostninger der er ved det
stykke arbejde, de kunne være brugt på salgsarbejde i stedet, og så kunne
man have tjent nogle penge. Dén "mistede" fortjeneste skal også lige regnes
med.

Jeg forstår da godt at pc-forretningerne skærer alt hvad der minder om
service væk, så længe kunderne forventer priser på niveau med SHG f.eks.

Mvh. Otto

Fra : Andy

Dato : 28-09-03 16:04

> [...]
> marked som PC-markedet, og stadig forventer bare den mindste smule service
> (service= alt hvad man får udover det man har krav på), så er man imho

Enig!

> [...]
> stykke arbejde, de kunne være brugt på salgsarbejde i stedet, og så kunne
> man have tjent nogle penge. Dén "mistede" fortjeneste skal også lige

Og der bliver det svært... 'Mistet fortjeneste' er et skøn som man har
foretaget i butikken, uden tvivl til kundens disfavør. 300,- lyder som 'en
halv teknikertime' fra falkoner alle, dvs. en standard angivelse...

Fra : bem

Dato : 28-09-03 20:05

Andy wrote:

> [...]
> foretaget i butikken, uden tvivl til kundens disfavør. 300,- lyder
> som 'en halv teknikertime' fra falkoner alle, dvs. en standard

Det var da fandens, så enige I er. Der er ikke nogen af jer, der aner hvor
Lars har handlet, manden stiller bare et par relevante spørgsmål i forhold
til købeloven - han spørger overhovedet ikke til serviceniveau eller andet,
han brokker sig ikke engang over at skulle betale 300 kr for et nyt
"garantibevis", selv om han slet ikke har behov for noget garantibevis, men
bare en bon eller andet, der kan vise købstidspunktet i forhold til denne
*reklamation*.

/Bo

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-09-03 21:40

On Sun, 28 Sep 2003 17:03:51 +0200, "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com>
wrote:

>300,- lyder som 'en
>halv teknikertime' fra falkoner alle, dvs. en standard angivelse...

Lige netop hvad det er faktureret som. Og du rammer endda plet med
geografien også

Lars

Fra : Andy

Dato : 30-09-03 12:23

> Lige netop hvad det er faktureret som. Og du rammer endda plet med
> geografien også

Jeg tror at jeg ved hvilken butik som du har handlet med, og hvis jeg gætter
korrekt, så kan jeg godt forstå at du gerne vil undgå firmaet fremover.

Held og lykke!

Andy

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-09-03 23:40

Andy wrote:

> Selvfølgelig kan forretningen ikke klandres for køberens fejl, men fakta
> er at det sjældent tager mere end et par minutter at finde en kvittering
> frem, hvis man kender dato, tid og pris.

Det er jo ikke sikkert køber kan huske dato og tid.

> [...]
> forretninger har det svært med. At skulle betale 300,- for et nyt
> garantibevis, mener jeg er dårlig kundeservice...

En kunde kan ikke forlange at butikken finder frem til en forsvunden
kvittering, specielt hvis butikken ikke har skrevet kunden's navn
og adresse ind i systemet.
Kvitteringen er garantibevis. Jeg har tidligere arbejdet i butik, og
der måtte vi afvise kunder der havde smidt kvitteringen væk.
Butikken kan jo ikke vide hvornår og hvorhenne varen er købt, når
der ikke findes en kvittering.

Martin.

Fra : Andy

Dato : 29-09-03 09:58

> En kunde kan ikke forlange at butikken finder frem til en forsvunden
> kvittering, specielt hvis butikken ikke har skrevet kunden's navn
> og adresse ind i systemet.

Hvis butikken ikke kan finde den frem, så må det jo være fordi den ikke
opbevarer sine transaktioner i de 5 år som er lovpligtige, og så er det jo
ligetil at kontakte told og skat.

Den eneste situation hvor jeg finder det iorden at sige nej til kunden, er i
det tilfælde hvor kunden ikke kan huske datoen, har købt kontant og varen
ikke er forsynet med serienummer...

Hvis kunden kan fremvise et kontoudtog eller en bankudskrift hvor betalingen
fremgår, så er det som regel en smal sag at finde kvitteringen frem.

> Kvitteringen er garantibevis. Jeg har tidligere arbejdet i butik, og
> der måtte vi afvise kunder der havde smidt kvitteringen væk.

Dokumentation for at købet rent faktisk er fortaget, må være godt nok.

> Butikken kan jo ikke vide hvornår og hvorhenne varen er købt, når
> der ikke findes en kvittering.

Hvis kunden husker datoen, beløbet og har dokumentation i form af
kontoudtog, så kan kvitteringen selvfølgelig findes... Med mindre man som
nogle butikker, forsøger at give kunderne en lærestreg.

Andy

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 29-09-03 18:10

Andy wrote:
> [...]
> kontoudtog, så kan kvitteringen selvfølgelig findes... Med mindre man
> som nogle butikker, forsøger at give kunderne en lærestreg.

Nu kan jeg altså ikke sidde og se på det her længere - der er altså en grund
til at kunder får en kvittering! En lærestreg - hvor får du det fra. En
kvittering er et bevis for at købet har fundet sted, og butikkerne gemmer
deres i et edbsystem, og har deres på det rene - skal de nu også til at
opbevare kundens kopi, for ikke at blive beskyldt for at yde dårlig
service - det holder jo ikke, hvis det fungerede på den måde, så var der jo
ingen grund til at have kvitteringer overhovedet, så kunne folk jo bare
komme ind i den butik hvor de har købt varen og så slynge en dato ud, for
derefter at få varen ombyttet, repareret eller tilbagebetalt for kunden har
jo altid ret - det er da for langt ude.

Hvis folk vil gøre brug af deres lovpligtige reklamationsret så må de dælme
også selv holde styr på deres kvitteringer.

og i den pågældende sag kan jeg ikke rigtig se hvad problemet er - de har
tilbudt ham en ny og måske bedre harddisk så hvis jeg var ham så ville jeg
stille og rolig acceptere den nye disk og så luske hjem - i stedet for at
himle op om at man bliver urimelig og ulovligt behandlet.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-09-03 21:31

On Mon, 29 Sep 2003 19:09:46 +0200, "xXx Martin Callsen xXx"
<salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> wrote:

> [...]
>deres i et edbsystem, og har deres på det rene - skal de nu også til at
>opbevare kundens kopi, for ikke at blive beskyldt for at yde dårlig

Det synes jeg heller ikke lyder rimeligt - jeg er også udemærket klar
over at det er mit ansvar at passe på garantien - den røg bare ud ved
en fejltagelse, tough luck. Jeg finder det da ganske rimeligt at jeg
skal betale firmaet for den ulejlighed det er dem at printe
garantibeviset igen. Synes måske bare 300 kr er lige i overkanten.
Anyway, det var ikke det denne post drejede sig om.

> [...]
>stille og rolig acceptere den nye disk og så luske hjem - i stedet for at
>himle op om at man bliver urimelig og ulovligt behandlet.

Jeg føler nu ikke at jeg "himler op", jeg synes måske bare det er
groteskt at et firma kan prøve at prakke mig et tilgodebevis på som
kun dækker det halve af det beløb jeg har krav på. Det lugter da lidt.
Som jeg også skrev i mit indlæg, så var det første, telefoniske,
tilbud ikke på en ombytningsdisk men udelukkende på at jeg kunne få et
tilgodebevis. Da jeg så kom ind i butikken og påpegede det, dukkede
der pludselig en anden harddisk frem som jeg kunne få. Det må jeg så
forholde mig til, men jeg kan ikke lade være med at tænke lidt
principielt. Derfor, hvis jeg på nogen måde kan hæve det køb, så vil
jeg gøre det. Det duer da ikke at edb-butikker sådan kan lave deres
egne regler om at defekt hardware kun refunderes til markedsprisen -
det er da at snyde folk, det kan vi vel blive enige om.

Lars

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 30-09-03 11:06

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> garantibeviset igen. Synes måske bare 300 kr er lige i overkanten.
> Anyway, det var ikke det denne post drejede sig om.

Lige præcis - har da også selv smidt en kvittering væk i ny og næ, og det er
da brænd ærgeligt, men man må jo lære af det

> [...]
> egne regler om at defekt hardware kun refunderes til markedsprisen -
> det er da at snyde folk, det kan vi vel blive enige om.

Nej, undskyld Lars - det var også sat lidt på spidsen, for at Andy kunne
forstå det. Vi er da helt enige om at du ikke skal godtage et tilgodebevis
på mindre en købsbeløbet, og i din situation må sælger faktisk ikke tilbyde
et tilgodebevis. Tilgengæld kan du som udgangspunkt ikke hæve købet, hvis
sælger tilbyder at afhjælpe eller ombytte harddisken.

Forbrugerstyrelsen siger at ombytningen skal være med en vare magen til den
du oprindelig købte, men da de tilbyder dig en bedre disk, så tror jeg du
får svært ved at få medhold lige netop der.

Problemet som jeg ser det, er at harddisken ikke er dækket af den
lovpligtige reklamationsret, da fejlen skyldes slitage og ikke en mangel som
var tilstede da du købte harddisken - er dette tilfældet er det garantien
som dækker, og altså derfor garantibestemmelserne, og der kan der meget vel
stå at varen taber værdi med tiden.

(Nu ved jeg ikke hvad sælger kom frem til da han undersøgte harddisken, men
det lyder ikke som fejl eller mangel som var tilstede før købet)

Jeg har sendt dig en kopi af forbrugerstyrelsens vejledning på mail.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Andy

Dato : 30-09-03 12:37

> Nej, undskyld Lars - det var også sat lidt på spidsen, for at Andy kunne
> forstå det.

Tak! Men nu tror jeg nu nok at jeg ville have forstået dig selvom du ikke
havde sat det på spidsen.

> [...]
> var tilstede da du købte harddisken - er dette tilfældet er det garantien
> som dækker, og altså derfor garantibestemmelserne, og der kan der meget

Varens forventede holdbarhed er også relevant jvf. KL§75a stk. 2 -1 evt.
KL§76 - 4, og de fleste mennesker forventer vist at varen bør holde de 2 år
som reklamationsretten gælder.

> (Nu ved jeg ikke hvad sælger kom frem til da han undersøgte harddisken,
men
> det lyder ikke som fejl eller mangel som var tilstede før købet)

Fejl på en harddisks PCB, mekaniske belastninger osv. kan sagtens vise sig
flere år efter skaden er sket... Jeg kender ikke umiddelbart nogen butik på
falkoner alle som har den fornødne ekspertise til at fejlsøge en harddisk og
give en kvalificeret udtalelse derom.

Andy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-09-03 13:00

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in message

> Varens forventede holdbarhed er også relevant jvf. KL§75a stk. 2 -1 evt.
> KL§76 - 4, og de fleste mennesker forventer vist at varen bør holde de 2
år
> som reklamationsretten gælder.

Det vil være højst uforståeligt for mig, og sikkert også for de fleste
sagkyndige, hvis en harddisk ikke kan forventes at holde i mindst to år.
(Under den forudsætning, at vi taler om en harddisk til almindelig brugi en
almindelig pc, - i andre situationer kan sagen være en anden).

Det baserer jeg grundlæggende på den forudsætning, at det gør de...
Hvis ikke en vare har en holdbarhed der svarer til det almindelige på
tilsvarende produkter, så er det sælgers ansvar at gøre opmærksom på det.

/Per

Fra : Andy

Dato : 30-09-03 12:20

> Nu kan jeg altså ikke sidde og se på det her længere - der er altså en
grund
> til at kunder får en kvittering! En lærestreg - hvor får du det fra.

Tjah, jeg har arbejdet i branchen i 10 år, og har set flere mærklige ting
end du kan forestille dig.

> [...]

> komme ind i den butik hvor de har købt varen og så slynge en dato ud, for
> derefter at få varen ombyttet, repareret eller tilbagebetalt

Nu lægger du mig ord i munden

Jeg skrev udtrykkeligt:

>...for kunden har
> jo altid ret - det er da for langt ude.

Korrekt, kunden har selvfølgelig ikke altid ret, men i nogle butikker
indenfor branchen har kunden aldrig ret, hvilket ikke ligefrem er optimalt.

Det er rent lovmæssigt sælgers ansvar at opbevare en kopi.

At finde den frem er relativt nemt, og i min erfaring sker det så sjældent,
at det bør tælle som kundeservice.

> Hvis folk vil gøre brug af deres lovpligtige reklamationsret så må de
dælme
> også selv holde styr på deres kvitteringer.

Enig, men i situationer hvor man rent faktisk kan hjælpe en kunde på 5
minutter, så bør en normalt tænkende forretningsmand vel gøre det som en
service.

> [...]
> stille og rolig acceptere den nye disk og så luske hjem - i stedet for at
> himle op om at man bliver urimelig og ulovligt behandlet.

Men først blev han tilbudt et ulovligt tilgodebevis... Undrer det ikke dig
at man i en forretning overhovedet vil gøre det?

Andy

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 30-09-03 14:41

Andy wrote:
> [KLIP]

> Tjah, jeg har arbejdet i branchen i 10 år, og har set flere mærklige
> ting end du kan forestille dig.

Hmmm ... jeg kan forestille mig meget, men lad nu det ligge

> [KLIP]

> Nu lægger du mig ord i munden

Det kan den højessandsynlig hvis det er en lille butik, hvis det er en
større butik/kæde, så gemmer de det højest sandsynligt elektronisk på
hovedkontoret, som derfor først skal kontaktes.

> [KLIP]

> Korrekt, kunden har selvfølgelig ikke altid ret, men i nogle butikker
> indenfor branchen har kunden aldrig ret, hvilket ikke ligefrem er
> optimalt.

Helt enig - der er brodne kar i mellem, men det vil der altid være, og som
en af de andre skrev, så er det eneste konkurrenceparameter i dag, prisen,
og derfor ydes der kun lidt eller ingen service i de fleste edb-butikker.

> Det er rent lovmæssigt sælgers ansvar at opbevare en kopi.
>
> At finde den frem er relativt nemt, og i min erfaring sker det så
> sjældent, at det bør tælle som kundeservice.

Der er mine erfaringer så en helt anden. Det er min opfattelse at nogle
kunder ikke tager deres kvittering alvorlig - netop fordi de regner med at
de bare kan komme ind med en defekt vare og så ellers få varen byttet,
repareret eller hvad det nu kunne være.

> Enig, men i situationer hvor man rent faktisk kan hjælpe en kunde på 5
> minutter, så bør en normalt tænkende forretningsmand vel gøre det som
> en service.

Klart, hvis det kan ordnes på 5 min. og ikke koster sælger noget, og her
tænker jeg både på omkostninger ved at finde kvitteringen og omkostninger i
forbindelse med tabt arbejdsfortjeneste.

> Men først blev han tilbudt et ulovligt tilgodebevis... Undrer det
> ikke dig at man i en forretning overhovedet vil gøre det?

Igen, hvis det er en garantisag, så er tilgodebeviset ikke det mindste
ulovligt. Er det derimod en reklamationssag, så er vi ganske enige om, at
det ikke må ske.

(som fodnote: jeg kan godt se sagen fra din side også, jeg er bare imod at
folk "misbruger" god service, for det kræver da ikke meget at gemme en
kvittering, og selvfølgelig kan den blive væk, men der er altså nogen som
bevidst smider dem ud lige så snart de har forladt butikken. Det var ikke
møntet på Lars!)
--
Med venlig hilsen