Eksportere fra adressebog
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-09-03 19:53

Hvordan eksportere man en udvalgt gruppe adresser fra adressebogen som
ren tekst? (Som man har kunnet fra Filemaker i årevis).
Jeg har selvfølgelig pligtskyldigt stillet spørgsmålet i Hjælp og fået
svar om, hvordan jeg "nemt" kan gøre noget helt andet, som jeg ikke har
brug for.

venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Karl Antz

Dato : 26-09-03 20:06

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har selvfølgelig pligtskyldigt stillet spørgsmålet i Hjælp og fået
> svar om, hvordan jeg "nemt" kan gøre noget helt andet, som jeg ikke har

1 træk gruppen ud på skrivebordet - du ser nu et vcard med gruppens navn

2 åbn dette vcard med et tekstprogram, fx BBEdit; IKKE TextEdit da den
laver ekstra mellemrum mellem hvert bogstav

3 fjern alt det overflødige med Find/Replace/Replace All

.... bøvlet men nok den eneste mulighed.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-09-03 06:08

Karl Antz skrev:

> 2 åbn dette vcard med et tekstprogram, fx BBEdit; IKKE TextEdit da den
> laver ekstra mellemrum mellem hvert bogstav

Du kan nu godt bruge TextEdit:

- Åbn TextEdit
- Vælg "Åbn..." fra Arkiv-menuen
- Vælg "Unicode (UTF-16)" under "Alm. tekstkodning"
- Udpeg visitkortet (vCard)

Nå, men en anden mulighed for at løse Ove Steens problem, kunne være at
importere visitkortet i et program, der kan læse visitkort og derfra
eksportere dem som tekst. Det kunne f.eks. være Entourage, men mon ikke
der også findes simplere programmer, der kan det?

Hm, måske et lille hyggeprogrammeringsprojekt til søndag formiddag.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/programmer/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-09-03 17:25

Prøvede den foreslåede med Word. Ja, det var bøvlet. Og der var også en
del andet, der skulle fjernes, før jeg sad med en brugbar adresseliste.

Det er rigtig MS-agtigt af Apple at bestemme for os, at vi lige netop
har brug for at lave visitkort, og samtidig gøre mere simple operationer
mere bøvlede.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-09-03 06:17

Ove Steen Smidt skrev:

> Hvordan eksportere man en udvalgt gruppe adresser fra adressebogen som
> ren tekst?

Prøv "Address Book vCard Extractor":
http://www.carbon6dev.com/software/vcardcreator/
(Nederst på siden)

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/jjj/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-09-03 17:25

Tak for tippet, Jesper. Jeg skal give lyd fra mig, når det er afprøvet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-09-03 08:23

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak for tippet, Jesper. Jeg skal give lyd fra mig, når det er afprøvet.

Du kunne også kigge på denne:
<http://www.gwenhiver.net/applications/addressbookexporter/index.php>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-09-03 08:35

Det ser mere brugtbart ud.
Jeg har også hentet Address Book vCard Extractor. Men det virker ikke,
som om den først og fremmest er indstillet på at løse netop mit problem.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-09-03 08:46

Her er jeg igen. Programmet er hentet, installeret og afprøvet på to
minutter. Det er så ganske enkeltt og ligetil, og det virker perfekt!!!!
Det burde være kendt af alle på linie med de andre guddommelige små
hjælpemidler, der udfører de simple, uundværlige tjenester i hverdagen,
som Apple ikke har haft fantasi til at huske.

Hilsen igen og mange tak

Ove Steen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-09-03 22:09

> [...]

> hjælpemidler, der udfører de simple, uundværlige tjenester i hverdagen,
> som Apple ikke har haft fantasi til at huske.

Herligt at det virkede. Jeg havde kort forinden læst om programmet på
www.macosxhints.com, men havde ingen anelse om det kunne afhjælpe lige
dit problem - men det kunne det jo så

--
Venlig hilsen