Fartbøde med meget dårligt billede
Fra : JTG

Dato : 26-09-03 18:36

Hej Gruppe

Jeg har modtaget en fart bøde fra en fotofælde, den dag bøden er skrevet
havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så utydligt at
jeg ikke kan se hvem der er på det.

Hvad gør man så ?
Hvem får bøden ?
Og hvor stor ?

Mvh. Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 26-09-03 19:25

"JTG" <tauning@fjerndette*tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så utydligt at

Ikke meget juridisk i mit svar, men hvis du *ved* du lånte bilen ud den dag,
ja så ved du vel også hvem du lånte den ud til?

Mvh
Jimmy

Fra : Mr. Handsome

Dato : 26-09-03 19:41

> [...]
> havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så utydligt at

Du ekpedere bøden videre til personen som lånte din bil.

Fra : JBH

Dato : 27-09-03 21:06

"Mr. Handsome" <1@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Du ekpedere bøden videre til personen som lånte din bil.

Også hvis det er nær familie eller en som det viser sig ikke lovligt måtte
føre køretøjet ?

mvh
JBH

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-09-03 09:43

JBH wrote:
> Også hvis det er nær familie eller en som det viser sig ikke lovligt
> måtte føre køretøjet ?

Hvis det er et nært familiemedlem, der har været fører, fritager det ikke
for pligten til at oplyse om føreren jvf. højesteretsdom fra februar 2003.

Har man overladt køretøjet til en person, som ikke lovligt må føre
det, er man derimod ikke forpligtet til at oplyse om føreren.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : JBH

Dato : 28-09-03 11:29

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et nært familiemedlem, der har været fører, fritager det ikke
> for pligten til at oplyse om føreren jvf. højesteretsdom fra februar 2003.

Hvornår er det så man ikke har pligt til at vidne mod nærtstående ? (lidt
OT)

> Har man overladt køretøjet til en person, som ikke lovligt må føre
> det, er man derimod ikke forpligtet til at oplyse om føreren.

Men så vil man vel istedet for få en bøde for at have overladt køretøjet til
en som ikke lovligt kunne føre det :-/

mvh
JBH

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-09-03 11:47

JBH wrote:
> Hvornår er det så man ikke har pligt til at vidne mod nærtstående ?
> (lidt OT)

Retsplejelovens § 171:

En parts nærmeste har ikke pligt til at afgive forklaring som vidne.
Stk. 2. Pligt til at afgive forklaring foreligger ej heller, såfremt
forklaringen antages at ville

1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller
2) udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd eller
3) påføre vidnet selv eller hans nærmeste anden væsentlig skade.

Stk. 3. I de i stk. 1 og stk. 2, nr. 2 og 3, nævnte tilfælde kan retten
dog pålægge vidnet at afgive forklaring, når forklaringen anses for at
være af afgørende betydning for sagens udfald, og sagens beskaffenhed
og dens betydning for vedkommende part eller samfundet findes at
berettige dertil.
Stk. 4. I de i stk. 2, nr. 3, nævnte tilfælde kan retten endvidere
pålægge vidnet at afgive forklaring, såfremt vidnet har udført
foranstaltninger som nævnt i § 754 a, og sagens beskaffenhed og dens
betydning for vedkommende part eller samfundet findes at berettige dertil.

> Men så vil man vel istedet for få en bøde for at have overladt
> køretøjet til en som ikke lovligt kunne føre det :-/

Ja hvis politiet ved den videre efterforskning finder frem til føreren.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : JBH

Dato : 28-09-03 13:32

> [...]
> foranstaltninger som nævnt i § 754 a, og sagens beskaffenhed og dens
> betydning for vedkommende part eller samfundet findes at berettige

Okay. tak for svaret.

> Ja hvis politiet ved den videre efterforskning finder frem til føreren.

Den forstår jeg ikke lige. Hvis man er bekendt med at man har udlånt sin bil
til en person som ikke lovligt kunne føre det,( Jeg formoder man fortæller
retten at man ikke vil oplyse føreren af nævnte årsag), vil man vel få en
bøde uanset at politiet finder føreren eller ej.

Hvis man ikke er bekendt med at den man havde overladt køretøjet til ikke
havde f.eks kørekort, oplyser man navnet på vedkommende, politiet finder
efterfølgende ud af at vedkommende ikke lovligt førte køretøjet, så får
ejeren af bilen vel også en bøde for ikke at have sikret sig at den han
overlod køretøjet til en som lovligt kunne føre det. ?
mvh
JBH

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-09-03 13:55

JBH wrote:
> [...]
> man fortæller retten at man ikke vil oplyse føreren af nævnte årsag),
> vil man vel få en bøde uanset at politiet finder føreren eller ej.

Næppe, personen kunne jo have løjet for dig og faktisk være i besiddelse
af gyldig førerret. Politiet må bevise ,at den person, som du overlader
bilen til, ikke har gyldig førerret - f.eks. ved at han identificeres
ud fra billedet taget i den automatiske fartkontrol.

> [...]
> køretøjet, så får ejeren af bilen vel også en bøde for ikke at have
> sikret sig at den han overlod køretøjet til en som lovligt kunne føre

Ja § 65 Stk. 2. i færdelsloven siger:

Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et
motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der
ikke lovligt kan føre køretøjet.

Er man usikker skal man derfor bede om at se et kørekort, før man
låner sin bil ud.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : GSJ

Dato : 26-09-03 20:13

"JTG" <tauning@fjerndette*tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så utydligt at

Man må formode at køretøjet der er blevet fotograferet er registreret i dit
navn.
Ellers ville du ikke have modtaget bøden. Såre enkelt.
Bøden kan du sende til føreren af bilen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 27-09-03 07:30

"GSJ" <100101gsj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> navn.
> Ellers ville du ikke have modtaget bøden. Såre enkelt.
> Bøden kan du sende til føreren af bilen.

Hvad hvis man har en dårlig hukommelse og ikke kan huske hvem man havde udlånt
sin bil til på en bestemt dag? Hvor lang tid er man forpligtet til at kunne
huske hvem man har lånt sin bil til?

Jeg véd godt at der også er et billede at støtte sig til, men hvad nu hvis det
er meget sløret?

-cb

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-09-03 21:11

JTG wrote:
> Jeg har modtaget en fart bøde fra en fotofælde, den dag bøden er
> skrevet havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så
> utydligt at jeg ikke kan se hvem der er på det.
>
> Hvad gør man så ?

Du følger den meget udførlige vejledning, der er medsendt. Den forklarer
i detaljer hvad du skal/kan gøre i det tilfælde, at du ikke selv var
fører af bilen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : JTG

Dato : 26-09-03 22:15

Tak for svarene, men det er ikke så enkelt, idet at der flere der har haft
mulighed for at have ført bilen,
Derfor kan jeg ikke bare vidergive bøden !

Fra : Jensen

Dato : 26-09-03 23:28

> Tak for svarene, men det er ikke så enkelt, idet at der flere der har haft
> mulighed for at have ført bilen,
> Derfor kan jeg ikke bare vidergive bøden !

Du ved vel hvem der har lånt bilen, det har du som ejer ansvaret for. Så er
det jo bare at sammenligne billedet med dem der har lånt bilen og få dem til
at krybe til korset. Da der såvidt jeg ved også er tid på burde det være en
smal sag at kredse den skyldige ind.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 28-09-03 00:56

In article <3f74ac1b$0$32488$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, JTG wrote:
> Tak for svarene, men det er ikke så enkelt, idet at der flere der har haft
> mulighed for at have ført bilen,
> Derfor kan jeg ikke bare vidergive bøden !

Så må du vel betale den selv. Du er ejer af bilen, så det er vel dit ansvar
at vide, hvem der fører bilen.

Lars

Fra : Lars H. ilm

Dato : 26-09-03 23:31

Hej Jesper

Dette er et udtryk for min mening og det jeg har læst mig frem til, jeg er
på ingen måde
juridisk uddannet eller lign. Men brug det jeg skriver som en idé, ellers er
det muligt
at nogle af de mere hardcore jura folk, der skynder sig at dementere det jeg
har skrevet

Jeg kendte en som gik i retten med en sag der minder om din, han kom i
retten
og her blev han bedt om at fortælle hvem der havde brugt bilen den dag (da
de kunne se at det ikke var ham)
Så mener jeg at han sagde at det ville han ikke fortælle, hvilket
resulterede i en bøde for foragt mod retten eller lign på kr. 500
Jeg fulgte ikke selv sagen, så jeg kan ikke sige hvor meget af det der er
sandt,så om man kan tage det for gode varer......hmmmm det tør jeg ikke
sige...måske, men det kan nogle jura folk måske fortælle om det ville kunne
lade sig gøre.

Ellers så er det jo svært at sende bøden videre, hvis du ikke kan huske hvem
der kørte bilen, og hvis man ikke kan identificere føreren på billedet, så
vil jeg ikke tro at de kan gøre så meget, men er billedet tydeligt nok til
at du burde kunne genkende en af dine venner, så vil de nok ikke acceptere
din "kan ikke huske"

Men jeg er faktisk spændt på at høre et mere juridisk svar

Vh
Lars

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-09-03 07:22

Lars H. ilm wrote:
> Så mener jeg at han sagde at det ville han ikke fortælle, hvilket
> resulterede i en bøde for foragt mod retten eller lign på kr. 500

Han fik givetvis bøden for overtrædelse af færdelslovens § 65:

Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet
oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-09-03 09:26

On Sat, 27 Sep 2003 08:21:34 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

>Han fik givetvis bøden for overtrædelse af færdelslovens § 65:
>
> Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet
> oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Seriøst, hvis man vil den slags julenumre så er det da et spørgsmål om
at hive fat i 10 af en venner (Alle sammen nogen der IKKE var fører af
bilen eller ligner) og sætte en kæde op, man peger på den første som
altså havde videreudlånt den til nummer 2 som havde videreudlånt den
til nummer 3 osv osv..

Politiet gider garanteret ikke rende og lede efter bilisten i RET
mange dage..

ALternativt som flere siger så nægt at fortælle hvem det er så får du
bøden p åde 500 og den er jo garanteret noget billigere end den der er
med billedet..

Henrik Madsen

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 28-09-03 01:39

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> ALternativt som flere siger så nægt at fortælle hvem det er så får du
> bøden p åde 500 og den er jo garanteret noget billigere end den der er
> med billedet..

Så nemt tvivler jeg på at han slipper. Fartbøden får han da også
lov at betale.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-09-03 09:43

Kenneth Iversen wrote:
> [...]
> meddelelse news:m7ianvs2jh5s56r3mkl6mt479s0v3ivn8j@4ax.com...
>
> Så nemt tvivler jeg på at han slipper. Fartbøden får han da også

Hvad bygger du den antagelse på?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : alexbo

Dato : 28-09-03 09:56

"Kenneth Iversen" skrev

> Fartbøden får han da også lov at betale.

Man kan ikke få en bøde for at køre for stærkt, hvis man ikke har kørt i
bilen.

Så ville det kunne ende så grotesk, at en bilejer uden kørekort kunne få en
fartbøde, uden iøvrigt at blive tiltalt for noget.

Så der kan spekuleres i hvad der er billigst, fartbøden og evt mistet kort
til føreren,
eller bøden for ikke at oplyse hvem der har kørt i bilen, til ejeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-09-03 10:54

>Så nemt tvivler jeg på at han slipper. Fartbøden får han da også
>lov at betale.

De kan da ikke tvinge ham til at betale en bøde for en overtrædelse
han beviseligt ikke har begået. De har endda selv leveret beviset for
at det IKKE er ham der er føreren.

At nægte at sige hvem det er kunne jo også være at have glemt hvem det
er..

De kan vel ikke tvinge ham til at huske hvem det er hvis han virkeligt
ikke ved det..

Henrik Madsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-09-03 11:14

Henrik Madsen skrev:

> De kan vel ikke tvinge ham til at huske hvem det er hvis han virkeligt
> ikke ved det..

Ejeren af køretøjet skal oplyse, hvem der har benyttet køretøjet. Dårlig
hukommelse er ikke en gyldig undskyldning.

--
Reino

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-09-03 11:20

On Sun, 28 Sep 2003 12:13:58 +0200, "Reino Andersen"
<fornavn@get2net.dk> wrote:

>Ejeren af køretøjet skal oplyse, hvem der har benyttet køretøjet. Dårlig
>hukommelse er ikke en gyldig undskyldning.

Korrekt

Men på den anden side hvis man nu i en kanon brandert har lånt bilen
ud til en som f.eks skal køre en hjem og man derfor ikke KAN huske
hvem der har ført bilen og man vågnede med hammertømmermænd næste dag
og bilen står i indkørslen så har panserne da et problem..

Ved godt det er en lidt farfetched forklaring.

Men på den anden side kan politiet jo ikke forlange at du skal
fortælle dem noget som du vitterligt ikke KAN huske..

Henrik Madsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-09-03 11:44

Henrik Madsen skrev:

> Men på den anden side kan politiet jo ikke forlange at du skal
> fortælle dem noget som du vitterligt ikke KAN huske..

Hvis ikke du oplyser, hvem føreren er, får du en bøde - dårlig hukommelse,
beruselse, etc. er *ikke* en gyldig undskyldning.

--
Reino

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-09-03 12:18

"Reino Andersen" <fornavn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis ikke du oplyser, hvem føreren er, får du en bøde - dårlig hukommelse,
> beruselse, etc. er *ikke* en gyldig undskyldning.

Ja, men du får ikke den bøde føreren skulle have haft.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-09-03 13:59

On Sun, 28 Sep 2003 12:44:05 +0200, "Reino Andersen"
<fornavn@get2net.dk> wrote:

>Hvis ikke du oplyser, hvem føreren er, får du en bøde - dårlig hukommelse,
>beruselse, etc. er *ikke* en gyldig undskyldning.

Jaja, men det er jo den der bøde der er på 500 kroner..

ALtså hvis man ikke kan huske hvem det er så får man en bøde på 500 og
en overtrædelse af fartgrænserne skal dælen duleme være lille hvis den
skal være på 500 og dermed har man jo sparet penge i forhold til bøden
for hastighedsoverskridelsen..

Henrik Madsen

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 28-09-03 11:50

> De kan da ikke tvinge ham til at betale en bøde for en overtrædelse
> han beviseligt ikke har begået. De har endda selv leveret beviset for
> at det IKKE er ham der er føreren.

Men det er jo netop det de ikke har. Billede er jo så
sløret at man ikke kan se hvem det er.

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-09-03 10:41

Kenneth Iversen skrev:

> Så nemt tvivler jeg på at han slipper. Fartbøden får han da også
> lov at betale.

Nej - selvfølgelig skal han ikke betale fartbøden, hvis han ikke har ført
bilen.

--
Reino

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 27-09-03 09:27

JTG wrote:
> [...]
> skrevet havde jeg slet ikke bilen, da den var lånt ud, billedet er så
> utydligt at jeg ikke kan se hvem der er på det.

Jeg mindes at der tidligere i denne gruppe har været en tilsvarende
diskussion (eller flere) med bl.a. en som (AFAIR) kørte motorcykel og blev
fanget i en fotofælde og som også havde lånt køretøjet ud.

Prøv f.eks. at se her:
http://groups.google.dk/groups?q=fotof%C3%A6lde&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Der er skrevet en masse om emnet, tidligere... Google er din ven.

mvh.
Martin Jørgensen