¨Troldepil
Fra : Torben

Dato : 26-09-03 17:56

Jeg har en troldepil i haven tæt på huset. Den går nu op til omkring
tagrygningen.Den skal klippes ned. Klipper man den helt ned eller til der,
hvor man gerne vil have den til at nå op til?

Er tidspunktet på året valgt helt dårligt?

Grunden til jeg vil gøre det nu er, at der lige er knækket en af stammerne.

Hilsen Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-03 20:54

On Fri, 26 Sep 2003 18:56:07 +0200, "Torben" <75568799@spamstofanet.dk>
wrote:

>Jeg har en troldepil i haven tæt på huset. Den går nu op til omkring
>tagrygningen.Den skal klippes ned. Klipper man den helt ned eller til der,
>hvor man gerne vil have den til at nå op til?

Der hvor du klipper er der hvor de fleste nye skud vil komme. Så klipper
du i den højde træet maks må være, så går der ikke længe inden det igen
er for højt.

Personligt ville jeg klippe det helt ned. Det er lidt pga. dovenskab
(det er den metode som giver det pæneste resultat med mindst arbejde).

>Er tidspunktet på året valgt helt dårligt?

Der er ikke noget i vejen for at klippe nu. Det kan godt være det er
smart at vente et par uger mere dog. Hvis der bliver ved med at være
lunt kan træet måske finde på at sætte nye skud nu, det er der ingen
grund til.

>Grunden til jeg vil gøre det nu er, at der lige er knækket en af stammerne.

Det er jo så en god årsag til at klippe

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 26-09-03 21:36

"Torben" <75568799@spamstofanet.dk> wrote in message

> [...]
> hvor man gerne vil have den til at nå op til?
>
> Er tidspunktet på året valgt helt dårligt?

Hej,

Jeg klippede min ned sidste år i sensommeren. Den blev klippet så der kun
stod en bar stamme tilbage, og iår har den stået fin, tæt og grøn med grene
fra det øverste stykke at den stamme som blev tilbage og 1½ m op.

Jeg tror at man kan beskære dem på et hvilket som helst tidspunkt, de er
vist stort set umulige at slå ihjel.

Men jeg har forøvrigt fået at vide at man ikke skal have dem for tæt på
huset da rødderne kan gå i kloaker og vandrør. Derfor skal den anden jeg har
væk her i efteråret. Så jeg har sat en af grenene i en spand vand, og den
har allerede slået rødder på et par uger. Til næste år vil den allerede være
blevet et fint nyt lille træ, som kan stå et andet sted.

God weekend.

Hanne, Glostrup.

Fra : Torben

Dato : 27-09-03 12:49

> [...]
grene
> fra det øverste stykke at den stamme som blev tilbage og 1½ m op.

Er det egentligt meningen, at man skal have en stamme og den så grener ud
derfra? Eller er det meningen den skal ligne en busk(mange stammer), eller
er det meget individuelt?

> [...]
være
> blevet et fint nyt lille træ, som kan stå et andet sted.

Det kunne godt ske man skulle gøre det!!

> God weekend.

Tak, i lige måde!

> Hanne, Glostrup.

Torben

Fra : Aksel

Dato : 27-09-03 21:42

> [...]
være
> blevet et fint nyt lille træ, som kan stå et andet sted.

Det er ikke nødvendigt at sætte grenene i vand, hvis du stikker en gren i
jorden gror den.

Hilsen Aksel

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-09-03 22:07

Aksel <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote:

> Det er ikke nødvendigt at sætte grenene i vand, hvis du stikker en gren i
> jorden gror den.

Kære Aksel
Véd du om man kan gøre det samme med grene klippet af poppel? Hvilken
årstid er den bedste? Lige før løvspring?

Vi har en afvandinggrøft, som vi gerne vil have beskygget fra sydsiden
af noget hurtigt voksende og 'tørstigt'. Idéen er, at denne skygge skal
hæmme grødevæksten, så vi ikke skal rense den op så hyppigt som nu. Vil
'plante' dy nye popler ca. en meter fra grøftekant.

Omgivelserne er et spadestik muld, mens underlaget er sand (= hævet
havbund)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 23:34

Jeg får også vældig lyst til at skære vores troldpil ned, da den tager
en masse lys fra stuen, men.......
Den er efter min mening allerflottest om vinteren, når den står med de
bare krogede grene uden blade om julen med små lys på og måske med
rimfrostpels eller sne.... så jeg vil nok gå til den til foråret.
Den blev iøvrigt høvlet voldsomt ned sidste forår og er kommet igen,
så jeg tror på, at den er umulig at tage livet af. Kunsten er bare at
få den klippet pænt og senere fjerne nogle af de mange smågrene, som
Mads skriver om....

Desuden... de afklippede grene fra foråret er fine til at pynte med
inde i dekorationer. De er ret dyre, hvis man skal købe dem hos en
blomsterhandler især ved juletid. Jeg har da gemt mine.
Hvis du klipper nu kan du sagtens komme af med dem

Varme hilsener fra
Gerda

Fra : Aksel

Dato : 27-09-03 21:42