/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mercedes 190 - hvad skal man kigge efter
Fra : Jan Holm


Dato : 26-09-03 09:48

Hej

Jeg er solgt og forelsket i denne bil. Nu ved jeg ikke så meget
om bilen (endnu) så jeg har brug for noget info om hvad man skal
kigge efter når man køber brugt. Jeg kører omkring 25-30 kkm pr år
så jeg regner med at købe diesel. Jeg søger noget omkring 80.000 kr
men er villig til at strækker i begge retninger ,-))

1 - 2.0 ell. 2.5. Er forskellen stor ?
2 - Automatgear / manuel. Fordele ulemper ved disse typer ?
3 - Turbo, er det lig med større slid på motoren ?
4 - Import bil, får man generelt mere bil for pengene.
5 - Hvor meget skal man regne med den kan kører. Hvis jeg kører
25kkm og den ialt gerne skal op på 500kkm, så har jeg 8 år i en
der har kørt 300.000. Hvad skal jeg vægte højst lavt km tal eller
nyere årgang.

På forhånd tak

Mvh
Jan Holm


 
 
Rasmus \(2600\) (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus \(2600\)


Dato : 26-09-03 10:10

Hej Jan.

Et par svar fra en tidligere 190D 2.5 ejer:


> 1 - 2.0 ell. 2.5. Er forskellen stor ?
Ja, selvom det kun er 13hk på papiret, får man lige lidt ekstra fart over en
2.5. Til gengæld skulle 2.0 køre lidt længere på literen. Min 2.5 kørte 16.5
i snit.

> 2 - Automatgear / manuel. Fordele ulemper ved disse typer ?
Auto er komfortabelt, men sløver den i forvejen ikke særlig kvikke bil.
Begge er solide.

> 3 - Turbo, er det lig med større slid på motoren ?
Ja, men det er noget sjovere! Den har vist en 126hk mod de 77/90. Mange
turboer smadrer dog topstykket efter en 2-300.000. De bliver jo også gerne
kørt lidt mere friskt...

> 4 - Import bil, får man generelt mere bil for pengene.
Tja... Det er nok svært at finde en, som ikke har kørt i Tyskland. Ikke
særlig mange 190'ere kørte som taxier.

> 5 - Hvor meget skal man regne med den kan kører. Hvis jeg kører
> 25kkm og den ialt gerne skal op på 500kkm, så har jeg 8 år i en
> der har kørt 300.000. Hvad skal jeg vægte højst lavt km tal eller
> nyere årgang.
Hvis man kører pænt og holder den ordentligt med olie og service i hele
levetiden kan den efter sigende køre en million! Men det er svært at vide
hvordan den tidligere ejer har behandlet den.
Du skal frem for alt finde en, som ikke er rusten! Og giv den så
rustbeskyttelse.
Gummidimser bliver dårlige med tiden, men alt andet slides med kilometerne
(det gør gummidimserne nu også).
Hvis de skriver, at en bil fra 1986 kun har kørt 80.000 skal man lige være
helt sikker på, at det er rigtigt! Lakken, ruderne, sæderne osv skal være
som på en ny bil. Ellers er det nok fusk...
Nyere modeller er generelt noget dyrere - til gengæld har de de "attraktive"
plastic sideskørter...

Mvh Rasmus

--
Fjern fisken i min email adresse



Jan Holm (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Jan Holm


Dato : 26-09-03 11:21

"Rasmus (2600)" <rlv@LAKSdoms.dk> skrev i en meddelelse news:bl0vq4
> Et par svar fra en tidligere 190D 2.5 ejer:
> Mvh Rasmus

Hej Rasmus

Tak for svar. Det jeg umiddelbart fandt mest
interessant var en 2.5 med manuelt gear der
helst ikke har gået mere end 300.000. Det
syntes jeg at du har bekræftiget. Så er det bare
med at finde en i flot stand uden rust. Er der nogle
specifikke hemmelige steder man bør tjecke ?

Mvh
Jan Holm



Mathias (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 26-09-03 17:58

Jan Holm wrote:
>. Så er det bare
> med at finde en i flot stand uden rust. Er der nogle
> specifikke hemmelige steder man bør tjecke ?
>

Skærmkanter, dørbunde, samt over baglygterne.
Ang. manuel gear, så vær opmærksom på det (vist) kun er en 4-trins gearkasse
der sidder i - ved motorvejskørsel savner man det 5. gear meget i
benzinudgaven - men diesleudgaven er nok gearet anderledes så det ikke er så
slemt dér..
Hvis du køber med aut gear. så husk at chekke dette for slid! Den skal
skifte blødt, og ikke tage mere end 1-2 sek. om at gå i bakgear.

Og lige til sidst: 2.0 aut. diesel'en er ALT for sløv - det er som at køre
en lastbil....
2.5 aut. kan lige gå an, men 2.5 turbo aut. er at foretrække - den er
virkelig kvik!

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



Rasmus \(2600\) (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus \(2600\)


Dato : 29-09-03 07:54

> Ang. manuel gear, så vær opmærksom på det (vist) kun er en 4-trins
gearkasse
> der sidder i - ved motorvejskørsel savner man det 5. gear meget i
> benzinudgaven - men diesleudgaven er nok gearet anderledes så det ikke er

> slemt dér..


Min havde 5 gear.

Rasmus



Mathias (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 29-09-03 09:39

Rasmus (2600) wrote:
>> Ang. manuel gear, så vær opmærksom på det (vist) kun er en 4-trins
>> gearkasse der sidder i - ved motorvejskørsel savner man det 5. gear
>> meget i benzinudgaven - men diesleudgaven er nok gearet anderledes
>> så det ikke er så slemt dér..
>
>
> Min havde 5 gear.

Ok. Min vens har kun 4 ;)

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



[8700] Brian Mark Ma~ (28-09-2003)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 28-09-03 15:49

> 1 - 2.0 ell. 2.5. Er forskellen stor ?

Ja - 2.0 = død.... 2.5 = ikke helt død

Her er tale om motore som er slidstærke - meget økonomiske, men ikke særlige
hurtige. (2.0D kender jeg personligt til at kunne gå 18.5km/l ved extrem pæn
motorvejskørsel.

> 2 - Automatgear / manuel. Fordele ulemper ved disse typer ?

Automatgear = komfort
Manuelgear = økonomi

Dog er automatgear i en 2.0D ikke særligt interessant - da det sløver den
allerede sløve motor.

> 3 - Turbo, er det lig med større slid på motoren ?

Ikke nødvendigvis - men biler med tubo er generalt kørt mere hårdt end uden
turbo (=større slid).

> 4 - Import bil, får man generelt mere bil for pengene.

JA - Dk 190'er er ved at være en katastrofe. Modellen går tilbage til 1983
hvilket betyder at det danske vejsalt har spist de fleste biler op. Du kan
være heldig at finde en god een - men der er langt imellem. Import er klart
at fortrække - men det koster lidt. (Jeg har pt. et prægteksemplar af en
190'er til salg - men den er desværre en benzinudgave)

> 5 - Hvor meget skal man regne med den kan kører. Hvis jeg kører
> 25kkm og den ialt gerne skal op på 500kkm, så har jeg 8 år i en
> der har kørt 300.000. Hvad skal jeg vægte højst lavt km tal eller
> nyere årgang.

En Mercedes kan køre uendelig langt -> hvis den bliver/ er blevet passet
ordentlig. Lavt kilometertal er klart at fortrække. Bilerne havde fra
fabrikken en god samlekvalitet og få børnesygdomme - så sigt efter lavt
kilometertal.

Om årgange er der ikke så meget at sige - 1983-84 vejede bilerne ned til
1100kg - hvilket vil sige lavere vægtafgift (tjek. reg attest). 1990-> fik
de plasticskørter ned langs siderne.

RUST - !!

Hvis bilen ikke har rust følgende steder - er bilen højst sandsynlig i meget
god stand.

Panelhjørnerne foran - bag plastic-beskyttelsen
Rundt om donkraftmonteringerne i panelerne.
Skærmbrønde bag
Bunden af dørene.
Skærmkanter bag - v/samling med skærmkant -> skærmbrønd.

Og så er der selvfølgelig alle de andre steder sådan en kan ruste - så gå
den godt igennem før du køber.

Held og lykke.


> På forhånd tak

Vi er her for det samme

Mvh

B. Madsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste