en hare ...
Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 09:10

hejsa,

jeg skal lave en hare i aften. Jeg har tænkt mig at vikle lidt bacon omkring
den og så smide den i ovnen i ... hvor lang tid? En time eller mere? Den er
ikke pokkers stor - 1½ kg vil jeg tro. Så vil jeg samle det afdryppede op
.... men hvad skal jeg ellers tænke på?

Hvad skal jeg lave til? Hvad er godt?

ras

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-09-03 10:59

hej ras

Hare lyder lækkert,Du skal stege ryggen i ca ½-3/4 time og lårene i ca 1-1½
time.Forskellen er ,. at hvis du steger det hele ens bliver det tørt.
Server rønnebærgele´ eller tyttebærgele´og hasselbagte kartofler og
broccoli og en evt bladsellerisalat til.

bladsellerisalat:
snit 3-4 stængler bladselleri fint og bland dem med ca 2 dl. creme fraise
,ca 50 gram valnødder og og ca 50 gram søde vindruer.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 11:20

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Server rønnebærgele´ eller tyttebærgele´og hasselbagte kartofler og
> broccoli og en evt bladsellerisalat til.

- men lårene er jo noget mindre end ryggen! Hvorfor skal de så have længere
tid? Bagbenene sidder på kroppen men er bare nogle små gnallinger - men
forbenene er skåret af ... kan jeg ikke bruge dem til noget vildtfond? Hele
dyret har været frosset så det skal bruges i dag.

ras

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-09-03 12:21

Hej igen ras
Jo ,selvfølgelig kan du bruge hals og forben og hvad du ellers har skåret af
til fond,`men du kan også lave en lækker dyre pàte.
Grunden til at lårene skal have mere end ryggen er at de er længere tid om
at blive færdige og møre.Ryggen skal serveres en anelse rosa ellers bliver
den tør.
Skær forsigtigt ned langs rygbenet og virker kødet meget rødt så steg 5-10
minutter mere.
Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt sukkerlage og et
par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte
eller ribs gele´på.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 12:46

> Hej igen ras
> Jo ,selvfølgelig kan du bruge hals og forben og hvad du ellers har skåret
af
> til fond,`men du kan også lave en lækker dyre pàte.

- ja det var en ide ... men det er første gang jeg kaster mig ud i en hare,
så jeg tror jeg holdet det simpelt. Lige nu ligger dyret og sopper i en halv
flaske rødvin. Senere kommer hele badulje - dækket med bacon eller spæk - i
ovnen (200 grader - sættes ind i kold ovn) i 50 mintter. Så tager jeg dyret
ud men lader forbenene ligge yderligere en 20-30 minutter. Vil det være ok?

> [...]
> den tør.
> Skær forsigtigt ned langs rygbenet og virker kødet meget rødt så steg

- ok ... benene er simpelthen mere seje?

> Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt sukkerlage og et
> par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte
> eller ribs gele´på.

- ja jeg tænkte også på at smide lidt æble eller pære på panden i noget godt
smør. Desuden laver jeg waldorfsalat - og måske rødkål med syltetøj. Det er
vel også svampesæson! Sovsen kan vel laves af det der smelter af dyret
spædet op med lidt grøntsagsfond og en slat fløde ...

ras

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-09-03 12:58

kim rasmussen wrote:
> [...]
> sukkerlage og et par strimler citronskal ,køl ned når de er
> møre og læg en tsk fuld tytte eller ribs gele´på.

Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
gal på den?

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 14:09

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> kim rasmussen wrote:

> Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
> gal på den?

- det håber jeg ikke ... er det íkke kanin man gør sådan ved?

ras

Fra : Lars

Dato : 26-09-03 15:38

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> - det håber jeg ikke ... er det íkke kanin man gør sådan ved?

Nej.
Det var noget man gjorde ved Hare i gamle dage.
Det var natten over i kærnemælk for at undgå at den blev harsk i smagen.

Jeg har dog aldrig gjort det og har aldrig oplevet at haremissen smagte
harsk.

Lars

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 23:02

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var natten over i kærnemælk for at undgå at den blev harsk i smagen.
>
> Jeg har dog aldrig gjort det og har aldrig oplevet at haremissen smagte

- den her blev heller ikke harsk, men det blev en anelse tør. Men sovsen var
god

ras

Fra : Peter Weis

Dato : 27-09-03 17:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote:

> Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
> gal på den?

Smag og behag ...
Jeg har aldrig gjort det.

mvh
Peter

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 14:10

> [...]
> par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte

- sukkerlage ... er det bare vand med sukker? Alternativt ... kan man skære
æble og pære d i mindre stykker og riste dem på panden og blande det med
blancherede forårsløg f.eks?

ras