Uønskede mail
Fra : NEWS

Dato : 26-09-03 07:46

Jeg er ny i gruppen og emnet har sikker været oppe før
Jeg har i den sidste uges til modtaget ca 200 mail i døgnet og næsten alle
har haft en virus med sig. Jeg har ikke fået virus i maskinen men hvad hulen
skal man gøre for at undgå at få alle de mails. Jeg har været inde hver dag
og prøvet at lægge samtlige mail ind under blokerede afsender, men det
hjælper kun lidt
Er der andre muligheder ud over at få en anden mail addresse.
Jeg kan ikke forstå at virus ikke kan opfanget hos udbyderen eller hvad de
nu hedder, før de kommer ud på nettet.
Jeg har get2net men de siger at der ikke er noget at gøre?
Hvad har i andre gjort, når i har fået så meget lort ind af døren.
Jeg skal have forklaringen i et sprog som der kan forstås da jeg ikke er
ekspert i fagsproget.

Mvh
Poul

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-09-03 08:33

NEWS sang:

> Jeg er ny i gruppen og emnet har sikker været oppe før

Så er det her et rigtig godt sted at starte:
http://groups.google.dk/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&group=dk.edb.sikkerhed

Der kan man søge på de spørgsmål og svar der er blevet stillet i
gruppen.

--
Magnus Pedersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-09-03 08:36

NEWS wrote:
> [...]
> Jeg har i den sidste uges til modtaget ca 200 mail i døgnet

> Jeg skal have forklaringen i et sprog som der kan forstås da jeg ikke

Jamen så velkommen til.
Jeg vil anbefale dig at tage gruppen dk.edb.sikkerhed.virus i brug, for
der vil du finde en masse svar på dit ptoblem, idet du ikke er den
eneste der er udsat for denne tæppebombning af mails med virus.
Stort set alle tråde i virusgruppen de sidste fem dage har handlet om
dette. Der kan du også finde nogle gode behandlingsforslag. Det korte og
det lange er at en, eller måske en gruppe, i øjeblikket angriber
deltagere i nyhedsgrupperne med en såkaldt MS-virus. Denne virus
fordobles af såkaldte bounces, altså mails der afvises af
antivirusprogrammer og sendes tilbage til "afsenderen" der som regel er
falske afsendereadresser. Hvis alle blot slog muligheden for returnering
fra ville problemet næsten kunne halveres, bevares det ville fortsat
være stort, men enhver afhjlpning ville være velkommem
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-09-03 08:51

On Fri, 26 Sep 2003 09:36:17 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:
>. Hvis alle blot slog muligheden for returnering
>fra ville problemet næsten kunne halveres, bevares det ville fortsat
>være stort, men enhver afhjlpning ville være velkommem

Også ville ingen vide om deres email var noet frem. Det ville IMHO
skabe større problemer end det løste.

Hvis du ikke har lyst til at modtage bounces kan du jo blot sætte dit
mailprogram/server til at slette dem.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-09-03 09:51

Martin Schultz wrote:
"Bent Fleron" wrote:

> Også ville ingen vide om deres email var noet frem. Det ville IMHO
> skabe større problemer end det løste.

??? Hvilke
Vi taler om inficerede mails. Jeg er ikke spammer og for alt i verden
heller ikke virusspreder.

> Hvis du ikke har lyst til at modtage bounces kan du jo blot sætte dit
> mailprogram/server til at slette dem.

Jeg benytter Uffe Kousgaard meget fine program der sletter tidens trend
i virus ganske effektivt. Det må skyldes min manglende fatasi at jeg kan
egentlig ikke se det morsomme i at en inficeret mail hopper frem og
tilbage mellem to eller flere konti.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-09-03 09:57

On Fri, 26 Sep 2003 10:51:13 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Martin Schultz wrote:

>??? Hvilke

At hvis jeg sendte en email til en ugyldig email adresse så ville jeg
ikke få noget tilbage om at min email ikke havde nået nogen modtager
og var blevet slettet.

>Vi taler om inficerede mails.

Hvis du kun taler om de der irriterende mails man får tilbage med "Du
er inficeret med virus" er jeg enig men ikke bounces i almindelighed.

Martin

Fra : Soren Rathje

Dato : 26-09-03 10:48

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message

[SNIP]

> [...]
> fra ville problemet næsten kunne halveres, bevares det ville fortsat
> være stort, men enhver afhjlpning ville være velkommem

Man kan ikke generalisere selvom mange postservere rask væk returnerer
afvist post til "From" i mail headeren..

MHT Swen/Gibe.e/Whatever(!) så er bounces med indlagt virus en del af
Swen's funktionalitet og ikke forårsaget af fejlkonfigurerede antivirus
programmer!

<citat src=http://www.f-secure.com/v-descs/swen.shtml>

The bodies of bounced e-mails can have the following text strings:
Hi.
This is the qmail program
Message from
I'm sorry
I'm sorry to have to inform you that
I'm afraid
I wasn't able to deliver your message
the message returned below could not be delivered
to the following addresses:
to one or more destinations.
Undeliverable
Undelivered
message
mail
Message follows:

</citat>

Mine egne erfaringer med SMTPBeamer (som jeg bruger) er at "MAIL FROM"
kommandoen i den initielle handshake er 95% korrekt i forhold til "From"
i headeren som er 95% forkert. Jeg har endnu ikke i løbet af de snart 2½
år jeg har brugt programmet fået en "Virus - fy fy..." mail tilbage som
uanbringelig, men nu får jeg generelt ikke så meget virus... Faktisk fik
jeg næsten 2 års forbrug (på 4 konti) den torsdag Swen brød ud..

-- Søren R

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-09-03 11:39

Soren Rathje wrote:

> MHT Swen/Gibe.e/Whatever(!) så er bounces med indlagt virus en del af
> Swen's funktionalitet og ikke forårsaget af fejlkonfigurerede
> antivirus programmer!...
[KLIP]

Tak for forklaring, lad mig i stedet nøjes med at skrive at man ikke bør
bære ved til bålet.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-09-03 11:45

NEWS wrote:

> Er der andre muligheder ud over at få en anden mail addresse.

Så skal du skifte meget ofte. Så snart én person, som har din adresse stående
i sin adresseliste får virus, så bliver din adresse spredt.

> Jeg kan ikke forstå at virus ikke kan opfanget hos udbyderen eller hvad de
> nu hedder, før de kommer ud på nettet.
> Jeg har get2net men de siger at der ikke er noget at gøre?

Udskift "kan" med "vil". Det kan sagtens lade sig gøre at fange og slette
virus på serveren inden de når brugeren. (Se evt. min signatur, men mange andre
kan også gøre det).

Min private mail kørte selv uden om spam/virus-filter, men det måtte jeg lave
om på, da jeg nåede op omkring 1 virus-mail pr. minut!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/