Kantarel & Carl Johan
Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 26-09-03 06:26

Hej

Nu er det sæson og der er masser af svampe i skoven. Er der nogen der
har nogen gode opskrifter/ideer?

MVH JE

Fra : Dorte Klerke

Dato : 06-10-03 20:22

"Hodja fra Pjort" <hodja@pjort.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nu er det sæson og der er masser af svampe i skoven. Er der nogen der
> har nogen gode opskrifter/ideer?
>
> MVH JE

Tjah efter denne ret, dog kun sovs, men mætter, er jeg overbevist om at jeg
kan lidt svampe (ikke min livret før). Jeg fandt den på solopskrifter, og
afprøvede den i går med kantareller og østershatte, men kan sikkert bruges
med andre, men synes de passede sammen :) Kantareller er godt nok svære at
få renset synes jeg.

Svampesovs:

Ingredienser:
200 g svampe (f.eks. 100 g kantareller, 100 g østershatte)
1 løg (ikke for stort, det er jo svampene der skal være flest af :)
3/4 L kalvefond (brugte dog bare okseboullion og det smagte fint, brugte en
bouillonterning til 3/4 L vand)
1 dl fløde (kan måske erstattes med andet, har ikke nået at eksperimentere
endnu)
smør (tjah brugte så lidt som muligt vel max 25 g 60 % kæregården :)
salt+peber

Fremgangsmåde:
Svampene renses og skæres i mindre stykker. Hak løg ikke for grovt. Smelt
smør i en gryde og svits løg lidt. Tilsæt svampe og sauter godt. Fonden
hældes over og koger stille ca 20 min. Fløde tilsættes og koges igennem.
Salt og peber smages til.

Jeg var så sulten, så kunne ikke vente på at al vand fordampede, så det var
lidt tyndt, men det mættede og smagte godt, så det er vel det vigtigste,
håber det fik tænderne til at løbe i vand :)

Dorte

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-10-03 19:12

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> wrote in message
> [...]

> men kan sikkert bruges med andre, men synes de passede sammen :)
> Kantareller er godt nok svære at få renset synes jeg.

Kan du stadigvæk finde kantareller. Jeg var en tur ude i weekenden og
tilsyneladende var festen heroppe slut for i år.

vh
Jan

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-10-03 19:24

Tue, 7 Oct 2003 20:11:53 +0200, Jan Bøgh <jan@boegh-dot-net> skrev:

> Kan du stadigvæk finde kantareller. Jeg var en tur ude i weekenden og
> tilsyneladende var festen heroppe slut for i år.

Vi fandt masser i Rold Skov - jeg siger ikke hvor - i sidste uge.

mvh
Krabsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-10-03 13:43

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote in message
newsrwoqpswu76ggyl@news.sunsite.auc.dk

> Vi fandt masser i Rold Skov - jeg siger ikke hvor - i sidste
> uge.

LOL - den kloge tier og finder også kantareller i fremtiden!

vh
Jan

Fra : Dorte Klerke

Dato : 13-10-03 18:21

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Kan du stadigvæk finde kantareller. Jeg var en tur ude i weekenden og
> tilsyneladende var festen heroppe slut for i år.

*GRINER* hehe købte dem i Rema :)

Dorte

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-10-03 11:02

> *GRINER* hehe købte dem i Rema :)

Snyd!

vh
Jan

Fra : Dorte Klerke

Dato : 14-10-03 11:18

> "Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> wrote in message

> Snyd!

Ja men som studerende har man næppe tid til at snuse rundt i skoven. Jeg har
heller aldrig prøvet at gå på svampejagt, så aner ikke hvad er der giftigt
ss. Desuden var det første gang jeg smagte andre svampe end champignon :)

Dorte

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-10-03 10:08

> [...]
> Jeg har heller aldrig prøvet at gå på svampejagt, så aner ikke hvad
> er der giftigt ss. Desuden var det første gang jeg smagte andre

OK - det lyder meget klogt. Og i øvrigt er der rigeligt med kantareljægere i
forvejen

vh
Jan

Fra : Emil

Dato : 06-10-03 22:12

Hodja fra Pjort skrev:

>Nu er det sæson og der er masser af svampe i skoven. Er der nogen der
>har nogen gode opskrifter/ideer?

Lav det så simpelt som muligt, så svampene virkeligt kan smages.

Skær de rengjorte svampe i skiver, og varm dem i smør på panden.
Drys med persille og server på ristet brød med salatblade.

Næste gang kan du drysse lidt mild karry i smørret; ellers samme
fremgangsmåde.

Tredie gang kan du også tilsætte lidt finthakket løg til smørret.

Så véd du hvor din grænse går. Bryder du dig ikke om ovenstående,
så lav en opbagt sovs og put krydderier i indtil du ikke længere
kan smage svampene.

Ellers kan du finde mange (gode og dårlige) opskrifter på Google.
Prøv!

m.v.h. Emil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-10-03 19:16

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message

> Lav det så simpelt som muligt, så svampene virkeligt kan smages.

Enig!

[Klip 3 måder at nyde svampe]

Vi skal vel have klassikeren med - selvom min livrem fraråder den

Rist svampene i smør på panden sammen med friskkværnet peber- østershattene
moderat, kantareller kraftigt - og så giv det et skud piskefløde (hvad du nu
kan få dig til) og et drys salt. Denne stuvning på ristet brød med en fed
hvidvin er bare det rene englesang.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-03 20:13

> [...]
nu
> kan få dig til) og et drys salt. Denne stuvning på ristet brød med en fed

Ja, sådan, men rørhatte og kantarel skal behandles forskelligt. Og så smager
ridderhat i øvrigt bedre. Der er lidt snobberi i dette. Champignons af den
rigtige vilde art (eks. "anis") overgår alt, hvis tilberedt nænsomt, hvad
angår smag, men bliver desavueret af den kommercielle dyrkning, der også
har fået ødelagt laksen.
Vilde østershatte kan tilberedes lidt specielt - steges helt tør til det
næsten bliver chips. Og det er ikke så ringe..

--
Mvh, Ole.
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Emil

Dato : 08-10-03 00:11

Jan Bøgh skrev:

>Vi skal vel have klassikeren med - selvom min livrem fraråder den

Nu du nævner klassikeren, så mindes jeg mine tidlige barneår,
hvor hele kernefamilien tog på svampetur hver weekend i
højsæsonen. Hver gang blev der hjembragt mange kg. svampe, som
efterfølgende blev henkogt på forskellig vis (vand, eddike).

Serveringen var dog noget ensformig. Altid (næsten) en mild
karrysovs, mættet med de drænede svampetern, serveret på ristet
brød med salatblade og pyntet med persille, karse, esdragon eller
hvad der nu var ved hånden. De voksne fik en kølig øl til, og vi
børn fik isvand til.

Svampene sorterede min far hårdhændet i to kategorier: De bedste
(pigsvampe, kantereller, rørhatte) til eget brug, og resten
(tragt- og mælkehatte, støvbolde o.s.v.) til brug for gæster, som
alligevel ikke værdsatte svampene (selv om de påstod at de
'ælskede' at spise svampene).

Det var også dengang jeg kunne afgøre præcist hvilken svamp jeg
havde fundet. Nu skal jeg jeg fra i dag (onsdag) på
genopfriskningskursus med en naturvejleder, så efter weekendens
svampetur er jeg (forhåbentligt) bedre rustet til at genfinde
fortidens fristelser.

Jeg vil mene, at smagen for svampe er kultur- (eller
opvoksnings-) betinget. Alle har suttet på bryster, og fundet
fornøjelse derved; men hvor mange kan (fået lov/mulighed til at)
nyde de vilde svampes smag?

m.v.h. Emil