|
| plombering af cd'er ved fjernsalg Fra : Otto J. |
Dato : 25-09-03 20:50 |
|
Returretten ved fjernsalg af f.eks. cd'er og DVD-film bortfalder hvis
plomberingen er brudt. Fint nok, men betyder det så at sælgeren SKAL
plombere varen? Hvis ansvar er det egentlig at sørge for at varen er
plomberet, køber eller sælger?
Mvh. Otto
| |
Kristian Storgaard (26-09-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 26-09-03 08:00 |
|
"Otto J." skrev:
> Returretten ved fjernsalg af f.eks. cd'er og DVD-film bortfalder hvis
> plomberingen er brudt. Fint nok, men betyder det så at sælgeren SKAL
> plombere varen? Hvis ansvar er det egentlig at sørge for at varen er
> plomberet, køber eller sælger?
KANRNOV skriver: "Stk. 3 begrænser fortrydelsesretten ved køb af cd'ere,
lydbånd, plader, videobånd, film, disketter, cd-rom'er mv. således, at
fortrydelsesretten ophører, hvis produktet er forseglet af den
erhvervsdrivende, og forbrugeren har brudt forseglingen. Som forsegling
anses bl.a. tekniske plomberinger."
Så sælgeren skal altså plombere varen for at kunne påberåbe sig bestemmelsen
- hvilket vel også er meget logisk. Kunne du forestille dig den omvendte
situation? (Køber modtager en CD i fjernsalg, der ikke er plomberet - skal
han så returnere den for at få den plomberet?)
/kristian
| |
Otto J. (26-09-2003)
| Kommentar Fra : Otto J. |
Dato : 26-09-03 21:25 |
|
> KANRNOV skriver: "Stk. 3 begrænser fortrydelsesretten ved køb af cd'ere,
> lydbånd, plader, videobånd, film, disketter, cd-rom'er mv. således, at
> fortrydelsesretten ophører, hvis produktet er forseglet af den
> erhvervsdrivende, og forbrugeren har brudt forseglingen. Som forsegling
> anses bl.a. tekniske plomberinger."
>
> Så sælgeren skal altså plombere varen for at kunne påberåbe sig
bestemmelsen
> - hvilket vel også er meget logisk. Kunne du forestille dig den omvendte
> situation? (Køber modtager en CD i fjernsalg, der ikke er plomberet - skal
> han så returnere den for at få den plomberet?)
OK, mange tak for hjælpen.
Mvh. Otto
| |
Per Christoffersen (26-09-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 26-09-03 08:01 |
|
"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
news:bkvgsr$qva$1@sunsite.dk...
> Returretten ved fjernsalg af f.eks. cd'er og DVD-film bortfalder hvis
> plomberingen er brudt. Fint nok, men betyder det så at sælgeren SKAL
> plombere varen? Hvis ansvar er det egentlig at sørge for at varen er
> plomberet, køber eller sælger?
Sælger skal ikke plombere varen, men hvis han ikke gør det, så fastholdes
returretten.
Det giver samtidig svaret på spørgsmålet om ansvar.
Hvis du som køber er klar over, at virksomheden ville plombere varen, men
ikke har gjort det, så bør du nok rette henvendelse til dem og gøre
opmærksom på det.
Man har jo en loyalitetsforpligtigelse ved indgåelse af aftaler.
/Per
| |
|
|