Penge under bordet - hvordan?
Fra : Martin

Dato : 25-09-03 20:29

Hej NG

Jeg skal køben en andel, og skal betale lidt under bordet, det er jeg helt
indforstået med, og jeg er ikke interesseret i at "knalde" sælger eller
noget andet.... jeg kender mulighederne, men er ikke interesseret i at
benytte mig af dem!!!

Derfor hvordan sikrer man sig at sælger ikke løber med pengene inden jeg har
fået andelen? - og nej ikke ved at lade være med at betale dem!

Jeg har overvejet muligheden for at oprette en konto til sælger, hvor jeg
deponerer pengene, og så bliver de frigivet når jeg har fået
andelsbeviset....

Er der andre muligheder?

Sælger har foreslået at jeg møder op på en given adresse med pengene og
afleverer dem, men det er inden jeg har fået andelsbeviset.... Og det er jo
ikke særligt interessant....

Håber der er nogen derude som tidligere har "betalt lidt ekstra" som har
nogle erfaringer....

På forhånd tak

Martin

min mail virker ikke!!!

Mail til mullermandk@yahoo.comFJERNDETTE
men FJERNDETTE

Fra : alexbo

Dato : 25-09-03 21:03

"Martin" skrev

> Håber der er nogen derude som tidligere har "betalt lidt ekstra" som har
> nogle erfaringer....

Det nemmeste er en fælles ven, men det kræver selvfølgelig at man har en
sådan.

Det er nærmest umuligt at udtænke en måde, hvor ikke en af parterne kan
bakke ud, hvis ikke der er en trediemand involveret.

mvh
Alex Christensen

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 22:07

Martin skriblede:
> [...]
> helt indforstået med, og jeg er ikke interesseret i at "knalde"
> sælger eller noget andet.... jeg kender mulighederne, men er ikke

Du spørger i den forkerte gruppe efter hjælp til at overtræde loven. Prøv
en anden.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 09:14

"Martin" <billetter2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

> Er der andre muligheder?

- ja, I bytter simpelthen en kuvert med sedler for et underskrevet
andelsbevis. I sidder ved bordet .... du har pengene - han har bevist. I
skriver under og han får knasterne ...

ras

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-09-03 10:14

Får man ikke andelsbeviset på ejendomskontoret ved bestyrelsen? De har nok
en interesse i at forholde sig uvidende overfor handelen.
(ja folk indenfor systemet vil nok påstå at de har interesse i at opdage og
forbyde det - men tingenes tilstand taler nok mere for at de godvilligt ser
den anden vej).
Men kort og godt - officielt er sidenoms handelen hemmelig og derfor står
man jo ikke og vifter med penge når beviserne overdrages.

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 11:24

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men kort og godt - officielt er sidenoms handelen hemmelig og derfor står
> man jo ikke og vifter med penge når beviserne overdrages.

- i de tilfælde jeg har hørt om har man byttet som jeg har skrevet ...

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 11:25

rasmus skriblede:

> - i de tilfælde jeg har hørt om har man byttet som jeg har skrevet ...

Mon ikke bare det er en købsaftale i stedet for et andelsbevis?

Fra : Thomas²°°³

Dato : 26-09-03 09:35

"Martin" <billetter2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre muligheder?

Hvad med en bankboks og en 3. person (advokat, revisor, bankmand eller lign.
"autoritet") som har nøglen indtil du har din andel?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : D.u.n.k.

Dato : 26-09-03 16:33

"Martin" <billetter2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor ikke helt lade være med den slags 'sorte' betalinger. Det er jo
skruen uden ende. Når du engang skal sælge er du også nødt til at hente
pengene hjem på den lysky måde.
Gør i stedet noget aktivt for at få stoppet den uskik med at betale ikke
officielle beløb - det er ovenikøbet ulovligt.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : GSJ

Dato : 26-09-03 18:03

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gør i stedet noget aktivt for at få stoppet den uskik med at betale ikke
> officielle beløb - det er ovenikøbet ulovligt.

Velkommen til verden.
Tro på det!

M.v.h.
Gorm

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 21:28

GSJ skriblede:

> Velkommen til verden.
> Tro på det!

Det er jo ikke så svært at få de kriminelle i fælden i den slags sager - så
hvorfor dog ikke gøre det?

Fra : rasmus

Dato : 26-09-03 23:05

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke så svært at få de kriminelle i fælden i den slags sager -

> hvorfor dog ikke gøre det?

- så let er det vel heller ikke. Man skal velk dokumentere overdragelsen på
f.eks lydbånd og der skal jo klart og tydeligt siges "værsgo - tak for
100.000 sorte kriner under bordet". Og så skal man bagefter have pengene
tilbage. Man kan vel ikke bare ringe til andelsforeningens revisor og sige
hun skal modrenge pengene i salgssummen ... eller hvad?

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 27-09-03 08:45

rasmus skriblede:
> [...]
> overdragelsen på f.eks lydbånd og der skal jo klart og tydeligt siges
> "værsgo - tak for 100.000 sorte kriner under bordet".

Et vidne er nok. Derudover er der mange andre løsninger (notere seddelnumre
etc.).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 16:45

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in message

> [...]

> tilbage. Man kan vel ikke bare ringe til andelsforeningens revisor og sige
> hun skal modrenge pengene i salgssummen ... eller hvad?

Du er tæt på at ramme rigtigt i den sidste del.
Andelsforeningens bestyrelse kan tilbageholde betalingen for andelen, så
køber kan få det for meget betalte retur.

Andelsboligloven:
§ 6. Den, der overdrager en andel i en andelsboligforening, hvor der til
andelen er knyttet retten til bolig, skal inden aftalens indgåelse til
erhververen udlevere et eksemplar af andelsboligforeningens vedtægter,
andelsboligforeningens seneste årsregnskab og budget samt en opstilling af,
hvorledes prisen beregnes, med specifikation af prisen for andelen, udførte
forbedringer og inventar. Overdrageren skal endvidere inden aftalens
indgåelse skriftligt gøre erhververen bekendt med indholdet af § 5, § 15,
stk. 1, og § 16, stk. 1 og 3.

Stk. 2. Erhververen skal godkendes af bestyrelsen for andelsboligforeningen.

Stk. 3. Aftalen skal forelægges bestyrelsen til godkendelse. Bestyrelsen kan
forlange den aftalte pris nedsat og en eventuel overpris tilbagebetalt,
såfremt prisen overstiger, hvad der er tilladt.

Stk. 4. Er der i forbindelse med overdragelsen indgået nogen anden
retshandel, finder reglen i stk. 3 tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Bestyrelsen skal som note til årsregnskabet oplyse andelens værdi på
statusdagen, beregnet i overensstemmelse med § 5, samt eventuelle
vedtægtsbestemmelser om prisfastsættelsen.

Stk. 6. Har foreningen optaget indekslån eller særskilt realkreditlån,
hvortil der ydes enten afdragsbidrag, ydelsesstøtte eller ydelsesbidrag, der
svarer til den samlede ydelse, i medfør af lov om sanering , lov om
byfornyelse eller lov om byfornyelse og boligforbedring, skal bestyrelsen i
en note til årsregnskabet oplyse størrelsen af lån, hvortil der ydes den
nævnte støtte, samt at dette ikke indgår i opgørelsen efter § 5 af andelenes
værdi.

Stk. 7. Overdragelsessummen indbetales til foreningen, som efter fradrag af
sine tilgodehavender udbetaler resten til den fraflyttede andelshaver.

En kombination af stk. 7 og stk. 3og 4 giver bestyrelsen de nødvendige
handlemuligheder.

Men man skal ikke ringe til revisoren, - istedet kontakter man bestyrelsen
og evt. administrator, hvis der er en sådan i foreningen.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 27-09-03 17:15

"Per Christoffersen" skrev

> Andelsforeningens bestyrelse kan tilbageholde betalingen for andelen, så
> køber kan få det for meget betalte retur.

Ja, men det kræver et bevis for, at der er betalt for meget.

Eller er det din påstand, at hvis køber møder op i andelsbestyrelsen, og
påstår at han har betalt 50.000 kr. under bordet, og jeg har min bror som
vidne, så tilbageholder bestyrelsen tilsvarende beløb i salgssummen.
Og da sælger naturligvis ikke kan bevise, at han ingen penge har fået, så
mister han lige 50.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 17:49

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Per Christoffersen" skrev

> Ja, men det kræver et bevis for, at der er betalt for meget.

Jeg forholder mig til den sidste del af det forrige indlæg, som angår
fremgangsmåden for at få pengene tilbage.
David har svaret på mulighederne for bevisførelse i et andet indlæg.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 27-09-03 18:10

"Per Christoffersen" > skrev

> Jeg forholder mig til den sidste del af det forrige indlæg, som angår
> fremgangsmåden for at få pengene tilbage.

Du har ret.
Jeg beklager at jeg påduttede dig synspunkter, du ikke havde givet udtryk
for dit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 18:38

> "Per Christoffersen" > skrev

> Du har ret.
> Jeg beklager at jeg påduttede dig synspunkter, du ikke havde givet udtryk
> for dit indlæg.

Alt forladt

/Per

Fra : rasmus

Dato : 27-09-03 18:33

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Du er tæt på at ramme rigtigt i den sidste del.
> Andelsforeningens bestyrelse kan tilbageholde betalingen for andelen, så
> køber kan få det for meget betalte retur.

- det kræver jo at andelsforeningen har lyst til at gøre det. Hvis alle
eller blot en del af andelshaverne selv har tænkt sig at lave den slags
svineri er de jo ikke pokkers interesseret i at få det stoppet.

ras

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 18:45

> - det kræver jo at andelsforeningen har lyst til at gøre det. Hvis alle
> eller blot en del af andelshaverne selv har tænkt sig at lave den slags
> svineri er de jo ikke pokkers interesseret i at få det stoppet.

Korrekt.
Men en bestyrelse, der får kendskab til (og en slags beviser for) sorte
penge, og vælger ikke at gøre noget ved det, vil være på gyngende grund.
De lever ikke op til deres bestyrelsesansvar, og kan med et små-kvalificeret
gæt handle ansvarspådragende herved.*
Køber kan jo påvise et direkte tab, som ofte vil være i
hundredetusindkroners-klassen.

Det er derfor jeg foreslår, at man inddrager administratoren i sagen. Hvis
det er en proffessionel, så vil han kunne ridse problematikken op for
bestyrelsen, så de næsten ikke har noget valg.

Man udsætter sig selvfølgelig for sine nye med-andelshaveres vrede, hvis de
mister en påtænkt ulovlig fortjeneste. Det kan man så gøre op med sig selv,
om man er villig til at betale de mange penge for at undgå.
Efterfølgende nye andelshavere vil til gengæld være morderligt glade, hvis
det lykkes at få ryddet op .

/Per

* Men jeg har nu ikke nogen konkrete eksempler på det.

Fra : rasmus

Dato : 27-09-03 19:21

> Korrekt.

- så langt så godt ...

> [...]
små-kvalificeret
> gæt handle ansvarspådragende herved.*
> Køber kan jo påvise et direkte tab, som ofte vil være i

- men i praksis kan det vel ikke lade sig gøre. Hvis jeg går til
andelsforeningen og siger jeg har betalt penge under bordet og jeg nu gerne
vil have det bragt i orden ... kan foreningen ikke bare nægte at godkende
mig som køber? Og det afhænger jo af om man går til foreningen før eller
efter man har købt eller betalt pengene ... gør man det med en optagelse af
at sælger forlanger penge - så siger de vel bare at man ikke bliver
godkendt. Og så er der vel ikke mere at sige ... Eller hvad nu hvis de er
ligeglade (og dermed ansvarspådragende) hvor går man så hen?

> Det er derfor jeg foreslår, at man inddrager administratoren i sagen. Hvis
> det er en proffessionel, så vil han kunne ridse problematikken op for
> bestyrelsen, så de næsten ikke har noget valg.

- tjae ... der er vist en del der har andre erfaringer. Men man kunne jo
selvfølgelig gå til administrator, der vel enten er jurist eller revisor.

> [...]
> om man er villig til at betale de mange penge for at undgå.
> Efterfølgende nye andelshavere vil til gengæld være morderligt glade, hvis

- hehe ja det kunne give noget ballade med naboerne

ras

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 19:46

> [...]

> godkendt. Og så er der vel ikke mere at sige ... Eller hvad nu hvis de er
> ligeglade (og dermed ansvarspådragende) hvor går man så hen?

Andelsboligloven tager udgangspunkt i at man ER blevet medlem.
Hvis man stoler på sin bevisførelse, er det altså en god ide, at gennemføre
handlen ihvertfald så langt som Købsaftalen.

Herefter er vejen gennem Boligretten:
§ 16. Er en overdragelse sket i strid med reglerne i §§ 5, 10, 11, 13, 14,
14 a eller 14 c, kan erhververen hæve den indgåede aftale.

Stk. 2. Er overdragelse sket i strid med reglen i § 13 eller § 14 a, og er
erhververen indflyttet i lejligheden, kan han efter ophævelse af aftalen
benytte den opnåede brugsret som lejer.

Stk. 3. Er overdragelsen sket i strid med §§ 5 eller 11, kan erhververen
kræve prisen nedsat og en eventuelt erlagt overpris tilbagebetalt. Kravet om
tilbagebetaling forældes 6 måneder fra det tidspunkt, hvor erhververen
kendte eller burde have kendt sit krav. Forældelse afbrydes ved sagsanlæg.

Stk. 4. Optages et medlem i foreningen i strid med reglen i § 2, stk. 3, kan
han kræve et eventuelt erlagt beløb tilbagebetalt.

Stk. 5. Retssager vedrørende stk. 1-4 anlægges for boligretten.

Stk. 3 og stk. 5 er de interessante.

/Per

Fra : rasmus

Dato : 27-09-03 20:23

> Andelsboligloven tager udgangspunkt i at man ER blevet medlem.
> Hvis man stoler på sin bevisførelse, er det altså en god ide, at
gennemføre
> handlen ihvertfald så langt som Købsaftalen.

- sltså; betal pengene under bordet, få andelsbevist og gå så i krig med
bestyrelse, administrator mv ... går det dogt får man modregnet de sorte
penge i købsprisen - går det skidt er man bare på røven og har tabt de sorte
penge? Man kan vel ikke kræve at foreningen dækker dem ...

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 27-09-03 20:03

rasmus skriblede:
> [...]
> andelsforeningen og siger jeg har betalt penge under bordet og jeg nu
> gerne vil have det bragt i orden ... kan foreningen ikke bare nægte

Det skal de jo gøre inden. Men det de kan gøre er at annullere handlen
hvorefter foreningen - i praksis bestyrelsen - står for at sælge andelen.
Det letteste vil så være at sælge til dig. I praksis er det meget lettere
for dem ikke at annullere handlen, men der er en risiko for at miste
handlen.

> [...]
> man det med en optagelse af at sælger forlanger penge - så siger de
> vel bare at man ikke bliver godkendt. Og så er der vel ikke mere at

Ja, det smarte er at lægge pengene samtidig med underskrift på købsaftalen.

> Eller hvad nu hvis de er ligeglade (og dermed
> ansvarspådragende) hvor går man så hen?

Politiet.

Fra : rasmus

Dato : 27-09-03 20:29

> [...]
> Det letteste vil så være at sælge til dig. I praksis er det meget lettere
> for dem ikke at annullere handlen, men der er en risiko for at miste

- den må man leve med ... men stadigvæk: Hvis man ikke får modregnet de
beskidte penge er de jo tabt ...

> Ja, det smarte er at lægge pengene samtidig med underskrift på
købsaftalen.

- selvfølgelig. Ingen af parterne er vel interesseret i andet ...

> Politiet.
- joe ... men der er jo langt fra en anmeldelse til en vundet sag ... og
endnu længere til at se pengene.

ras

Fra : David T. Metz

Dato : 28-09-03 11:48

rasmus skriblede:

> - joe ... men der er jo langt fra en anmeldelse til en vundet sag ...
> og endnu længere til at se pengene.

Måske, men der er så en del personer at få dem fra:
sælger
bestyrelsesmedlemmer
Bestyrelsen ansvarsforsikring (som vil have regres)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-09-03 20:34

> Politiet.

Jeg ville nu forsøge med ABF først - og allerhelst INDEN jeg betalte
pengene.

Hilsen Inger

Fra : rasmus

Dato : 27-09-03 20:47

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nu forsøge med ABF først - og allerhelst INDEN jeg betalte
> pengene.

- jo, men en del foreninger er ikke medlem ... og mig bekent kan ABF ikke så
meget andet end sige Fy Fy

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-09-03 21:05

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> - jo, men en del foreninger er ikke medlem ... og mig bekent kan ABF ikke

> meget andet end sige Fy Fy

Jo, de kan give gode råd og anbefale advokater med kendskab til området

Hilsen Inger

Fra : David T. Metz

Dato : 28-09-03 11:45

Inger Pedersen skriblede:

> Jeg ville nu forsøge med ABF først - og allerhelst INDEN jeg betalte
> pengene.

Tror du ABF tager sig af henvendelser fra folk der har til hensigt at købe
en andel? Det er nyt for mig - selvom de burde have en interesse i den
slags sager kunne det let overbebyrde deres rådgivning - og de får jo ikke
betaling for det.

Der var en tidligere tråd hvor en havde rettet henvendelse til politiet i
en lignende sag og de var meget behjælpelige (men jeg kan desværre ikke
finde tråden).

Fra : Jensen

Dato : 26-09-03 23:29

"GSJ" <100101gsj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Velkommen til verden.
> Tro på det!

Lad mig gætte, du er også typen der køber hælervare?

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 21:27

D.u.n.k. skriblede:
uskik med at betale
> ikke officielle beløb - det er ovenikøbet ulovligt.

Jeg tror det er første gang jeg har set et indlæg fra dig jeg er helt enig
i.

Fra : Johan Wedell

Dato : 26-09-03 20:46

"Martin" <billetter2003@yahoo.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg skal køben en andel, og skal betale lidt under bordet, det er jeg helt
> indforstået med *snip*

tsk tsk