Skal jalapeñoen beskæres?
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 25-09-03 20:33

Er indehaver af en flot jalapeño, der mærkeligt nok har overlevet angreb fra
både bladlus og spindemider - naturligvis en smule såret. Skal jeg beskære
den, hvsi den skal overvintre i bryggerset eller skal den bare have lov til
at blive (endnu) større?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Preben Bech Badstrue

Dato : 26-09-03 19:45

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den, hvsi den skal overvintre i bryggerset eller skal den bare have lov

Du får da sikkert besvær med at overvintre din jalapeño.

Grøn peber vil du vel hellerikke finde på at overvintre?

Jeg sår mine jalapeño's forfra hvert år.

Venligst

Preben

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 24-10-03 10:39

Jeg skrev:
> [...]
> den, hvsi den skal overvintre i bryggerset eller skal den bare have lov

http://www.gartneri-toftegaard.dk/ svarede:

Dejligt at høre, at der står store Jalapenoer rundt omkring i de små hjem.
M.h.t. overvintring står der en del på forsiden under 'her & nu' om
overvintring. Jeg mener du skal pille frugterne af her iløbet af november
f.eks. men beskær den ikke før foråret. God fornøjelse

Fra hjemmesiden: "Chiliplanter kan stå ude på terassen til september måned
afhængig af nattetemperaturen. Chili er en flerårig plante. Den kan stå flot
indendørs langt hen i efteråret. Husk at den skal have godt med lys for at
holde sig flot i efteråret. Ved vintertide skal den stadigvæk stilles lyst
(ved et vindue) ved 10-15 grader, og vandes sparsomt. Den skal dog stadigvæk
være i vækst hele vinteren. Døde plantedele skal fjernes. Først hen på
foråret, når den skyder igen kan man klippe den ned til ønsket størrelse.
Klip max 2/3 af grenene. Herefter skal den ha gødning og højere temperatur.
Er det ikke muligt at finde et lyst rum med 10-15 grader, så prøv lav
stuetemperatur. Det er værd at risikere en succes! En chiliplante der har
overvintret giver tidligere frugter, og en langt flottere og kraftigere
plante."

Tak til Lene Tvedegaard

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben