Kan jeg som privat opkræve rykkergebyr ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-03 09:04

Hej NG.

For over 2 mdr siden opsagde jeg mit mobil abn. hos et større mobilselskab.
Den 15 sep. 2003 modtager jeg en faktura med en saldo er viser at jeg har
penge til gode. Hvis jeg skulle have betalt penge ville jeg have haft kredit
indtil d. 6 okt. 2003, hvorefter de ville have opkrævet 100,00 i
ekspeditionsgebyr.

Er jeg i min gode ret til at opkræve samme ekspeditionsgebyr hvis ikke jeg
hatr modtaget pengene dagen efter d. 6 okt. 2003 ?

Hvis ja, er dette et godt nok brev at sende dem:
---------------------
Da jeg for efterhånden lang tid siden har opsagt mit abonnement hos firma X
har jeg ifølge faktura # 4 kundenummer # xxx xxx xxx i alt 70,78 kr. til
gode.

Denne saldo blev opgjort den 15/9-2003, og havde det været penge som jeg
skyldte jer ville jeg have haft en betalingsfrist til d. 6/10-2003. Derefter
ville I have opkrævet ekspeditionsgebyr på 100,00 kr. Da jeg denne dato
ikke har modtaget de 70,78 kr. som I skylder mig har jeg set mig nødsaget
til at opkræve et ekspeditionsgebyr af samme størrelsesorden som de I ville
have opkrævet, nemlig 100,00 kr. Dette gebyr er opkrævet ifølge Renteloven §
9 b.

Det skyldige beløb 70,78 kr. + ekspeditionsgebyr 100,00 kr. bedes tilsende
mig på check snarest, senest 14 dage fra modtagelsen af dette brev.

Opgørelse:

Fakturebeløb: 70,78 kr.
Ekspeditionsgebyr: 100,00 kr.
I alt: 170,78 kr.
Momsbeløb heraf: 34,16 kr.

mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-03 09:06

> Det skyldige beløb 70,78 kr. + ekspeditionsgebyr 100,00 kr. bedes tilsende
> mig på check snarest, senest 14 dage fra modtagelsen af dette brev.

> [...]

Der kan være moms på de 70,78, men ikke ekspeditionsgebyret, da du ikke er et
firma, og derfor ikke kan udskrive en regning med moms.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-03 09:17

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> Der kan være moms på de 70,78, men ikke ekspeditionsgebyret, da du ikke er
et
> firma, og derfor ikke kan udskrive en regning med moms.

De 70,78 er incl. moms, skal jeg bare udelade "Momsbeløb heraf" delen ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-03 10:22

> De 70,78 er incl. moms, skal jeg bare udelade "Momsbeløb heraf" delen ?

Ja.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-03 11:08

> Ja.

Men tilbage til det oprindelige, må jeg opkræve et sådant gebyr ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-03 12:59

Morten Fruergaard wrote:

> Der kan være moms på de 70,78, men ikke ekspeditionsgebyret, da du ikke er et
> firma, og derfor ikke kan udskrive en regning med moms.

Jo da.
Når den ene af parterne skal kunne trække momsen fra, så skal det fremgå
af fakturaen hvad der momsbelagt og hvad det ikke er.

Når du som forbruger sælger en dims til en erhvervsdrivende, så er
prisen inklusive moms.
Du bliver ikke opkrævet momsbeløbet, da du da købte dimsen af en
erhvervsdrivende heller kunne trække momsen fra.

I den akutelle situation er momsreglerne dog helt uden relevans!

Problemet generelt for forbrugere er, at man i lovgivningen i princippet
ikke prisfastsætter personers tidsforbrug i fritiden (og privatpersoner
er personer som ikke er på arbejde ergo fritid).
Så nej, desværre kan man ikke kræve rykkergebyr for forsinket betaling,
når det er forbrugerne som har penge til gode.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Cutter ud af BigBrother. Sms BB 111 til 1231;
Ring 90 500 111 Pris: 4 kr + alm. takst

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-03 13:07

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
> Så nej, desværre kan man ikke kræve rykkergebyr for forsinket betaling,
> når det er forbrugerne som har penge til gode.

Med hvilken begrundelse ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-03 15:00

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse ...

> [...]

Ja.

> Når du som forbruger sælger en dims til en erhvervsdrivende, så er

En erhversdrivende kan ikke trække moms ud af noget, som han har købt af en
forbruger.
Så snakker vi brugtmoms. Men det er ikke det der er tale om.

CBA vil sende en regning på 100 kr. Da han ikke er erhvervsdrivende skal han
naturligvis ikke indkræve moms af dette beløb.

Derfor skal det være sådan:
Fakturebeløb: 70,78 kr.
Ekspeditionsgebyr: 100,00 kr.
I alt: 170,78 kr.