HC Andersen fineste bedrift SNOB-AFSLØRING
Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 14:41

HC Andersen fineste bedrift SNOB-AFSLØRING

Det er især _kalds-snobberiet_ som vor hyggelige, milde menneskekender har
et godt øje til.

1. 'But the Emperor has nothing on at all!' cried a little child.
Hans Christian Andersen

2. "Det er en mageløs blomsterpragt, hvor den vil smage , når den går i
forrådnelse" sagde skarnbassen ved synet af blomsterne i drivhuset. HC
Andersen

3. Stoppenålen regner sig for synål og senere endog for en brystnål

4.Strygejernet bilder sid ind det er en dampkedel, der skal ud på jernbanen
og trække vogne.

5. Hjulbøren anser sig for en kvartkaret fordi den går på et hjul,
6. Gyngehesten taler ikke om andet end træning og fuldblodsheste.
- Enhver har sin specielle livsløgn, alle vil leve over deres forhold -
bryste sig og kaste blår i øjnene på hver andre.

7. Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede
sneglefamilien det for en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC
Andersen

8. Man er for verden, hvad verden tror om en
Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede sneglefamilien det for
en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC Andersen
9. En som ikke kan skyde ryg, spinde eller gnistre, skal ikke have nogen
mening, når fornuftige folk taler.- siger katten i Den grimme Ælling
HCAndersen
:

10, I Hyrdinden og skorstensfejren er der satire over en militær, der
påstår sig Gedebukkebenoverogunder generalkommandersergent

- men HC Andersen var selv titelsnob og benyttede sine hule titler,
da han blev udnævnt til titulær etatsråd og professor - ligesom når
præsident Kaunda i Zambia brystede sig med at være gjort til æresdoktor på
Cambridge Universitet (selvom han næppe kunne læse)

"SMERTESNOB" ? - Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse
af dem. H.C. Andersen Tandpine gav ham stof til bade eventyr og andet
skriveri.

"The real fool, such as the gods mock and mar, is he who does
not know himself." skrev den meget kristne Oscar Wilde

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 19:36

> HC Andersen fineste bedrift SNOB-AFSLØRING

Genial videnskab du er inde på der

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 21:34

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Genial videnskab du er inde på der

Analyse af skønlitteratur kalder jeg ikke videnskab.

Midterste del af de 10 snob-eksempler fra HCA-eventyrene har jeg fra den
geniale jødiske kulturhistoriker, Egon Friedell, hvis 3 bindsværk netop er
genudgivet og kan lånes på alle biblioteker

At opstille overskueligt er Friedell ikke god til.Man skal jo økonomisere
mere med pladsen i en bog, end på internettet.