hvordan rengør jeg betontegl for alger
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-09-03 08:39

Jeg har sorte betontegl, der efterhånden har fået nogle alger. Jeg
planlægger at:

1. Vaske det med en højtryksspuler
2. Evt. give det noget algedræber - kan man få noget man kan sprøjte på med
en giftsprøjte?
3. Evt. male det - kan man få tagmaling, der giver et "glaseret" look?

Tror I, at det virker - og er der noget, der gør mere skade end gavn.

VH
Jakob

Fra : Calle.

Dato : 25-09-03 09:45

Jakob Aagaard Harder wrote:
> [...]
> på med en giftsprøjte?
> 3. Evt. male det - kan man få tagmaling, der giver et "glaseret" look?

algedræberen virker, både min onkel, og mine forældre har gjort det med godt
resultat.

Med højtryksrenseren laver du bare dybere grotter, så du får endnu mere
algevækst
--
Calle

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-09-03 16:01

Skal man ikke have de alger af, der sidder på taget? Eller dør de og falder
af af sig selv, når man giver det algedræber?
VH
Jakob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-09-03 18:45

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Skal man ikke have de alger af, der sidder på taget? Eller dør de og falder
> af af sig selv, når man giver det algedræber?
> VH
> Jakob

Såvidt jeg ved skal man ikke absolut holde taget pinligt rent for alger.
- Så længe det ikke stopper vandet i at løbe ned.
(Det er selvfølgeligt relativt om det gør det.)

Det er en del af naturen.

Du kan gøre mere skade end gavn ved en hårdhændet behandling. Så hænger
det bedre ved næste gang.!

Sådan har jeg ihvertfald i tidens løb forstået det jeg har læst i div.
brevkasser.

NB. Giv Kommentarer _under_ det du svarer på.

Mvh. Jørgen

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-09-03 19:06

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> [...]
> brevkasser.
>

> NB. Giv Kommentarer _under_ det du svarer på.

Tak - men jeg vil jo også gerne have det til at se pænt ud. Jeg er derfor
også interesseret i erfaringer med at male betontegl.

VH
Jakob

Fra : Jens Juul

Dato : 25-09-03 19:07

>Sådan har jeg ihvertfald i tidens løb forstået det jeg har læst i div.
>brevkasser.

Jeg så for et par måneder siden i avisen at DTI havde lavet en
undersøgelse der konkluderede at man som regel gør mere skade end gavn ved
afrensning ..................

Jens

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-09-03 21:36

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message

> Jeg så for et par måneder siden i avisen at DTI havde lavet en
> undersøgelse der konkluderede at man som regel gør mere skade end gavn ved
> afrensning ..................

Du kan vel ikke huske et link. Jeg kan ikke finde noget ved søgning på
dti.dk.
VH
Jakob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 23:50

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev
> Du kan vel ikke huske et link. Jeg kan ikke finde noget ved søgning på
> dti.dk.

DTI = Danmarks Teknologiske Institut

http://www.teknologisk.dk/

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Juul

Dato : 26-09-03 07:32

>ved
>> >
>Du kan vel ikke huske et link. Jeg kan ikke finde noget ved søgning på
>dti.dk.

Nej - jeg så det omtalt i Politikens Lørdagstillæg (papir avisen).

Mvh Jens

Fra : Jens Juul

Dato : 26-09-03 07:48

Jens Juul writes:

>ved
>> >
>Du kan vel ikke huske et link. Jeg kan ikke finde noget ved søgning på
>dti.dk.
>
>Nej - jeg så det omtalt i Politikens Lørdagstillæg (papir avisen).

Fandt den her på miljøstyrelsens side...............
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2003/87-7972-530-9.htm

Mvh Jens

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 26-09-03 16:38

> Fandt den her på miljøstyrelsens side...............

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2003/87-7972-530-9.htm

Mange tak. Det lyder som om jeg skal prøve bare at spule med alm. vandtryk
og så ellers børste væk manuelt.

Jeg magler dog stadig anbefalinger i.f.t. maling af teglsten. Nogle der har
erfaringer?
VH
Jakob

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-03 23:25

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. Evt. male det - kan man få tagmaling, der giver et "glaseret" look?
>
> Tror I, at det virker - og er der noget, der gør mere skade end gavn.

Du kan købe nogle kobber chims der monteres oppe ved tagryggen. De frigør
kobberioner som skulle forhindre begroninger.
Jeg har selv lige lagt et tegltag (skifferler) og valgte at få rygningsbånd
i kobber da det skulle have samme virkning.
Hvad angår mailng... Ingen erfaringer.
Hvad angår rensning: Brug Klorin. Langt de fleste algedræbere benytter klor
som det aktive stof, og klorin er langt billigere, men lige så effektivt.
Husk når du rengør taget: ingen højtryksrenser, kun haveslangen og en blød
børste.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus