Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fedt på linse.
Fra : Thomas More

Dato : 25-09-03 11:03

Hej

Jeg har fået fedt (en der satte en finger) på selve glasset på min linse,
hvad skal jeg rense den slags med?

En vatpind og noget isopopyl-alkohol?

Fra : Brian Poulsen

Dato : 25-09-03 11:35

"Thomas More" <thomasmore25@hotmail.com> wrote in message

> Hej
>
> Jeg har fået fedt (en der satte en finger) på selve glasset på min linse,
> hvad skal jeg rense den slags med?
>
> En vatpind og noget isopopyl-alkohol?

Jeg har faktisk brugt ovennævnte til at rense spejlet med i mit gamle
spejlrefleks kamera.
Jeg vil dog anbefale at du går forbi en optiker, og få fat i en klud til at
pudse briller med.
De er fnugfri, og ridser ikke glasset.

Brian.

Fra : Jokum

Dato : 25-09-03 15:08

> [...]
> spejlrefleks kamera.
> Jeg vil dog anbefale at du går forbi en optiker, og få fat i en klud til

Kan man ikke købe sådan en klud os en stof-handel? Er det bomuld eller hvad?

og hvor får man "isopopyl" alkohol?

Fra : emj

Dato : 25-09-03 15:16

On Thu, 25 Sep 2003 16:07:57 +0200, "Jokum" <jokum@yahoo.com> wrote:

>Kan man ikke købe sådan en klud os en stof-handel? Er det bomuld eller hvad?

Fotohandleren har en sådan klud. Det er en fiberklud, så den er bedre
end en bomuldsklud, som fnugger.
Du kan også købe en lill fiberklud i føtex. De befinder sig i
rengøringsafdelingen og udmærker sig ved at være effektive i tør
tilstand.
Hilsen emj

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-03 23:25

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev

> Du kan også købe en lill fiberklud i føtex. De befinder sig i
> rengøringsafdelingen og udmærker sig ved at være effektive i tør
> tilstand.

Ja, microfiberklude er effektive i tør tilstand fordi de RIDSER skidtet af!
Derfor ville jeg personligt holde en sådan klud langt væk fra min
kameralinse.

mvh
Peter

Fra : emj

Dato : 26-09-03 00:32

On Fri, 26 Sep 2003 00:24:40 +0200, "Chuke Mimergolf"
<spam@nej.for.pokker> wrote:

>Ja, microfiberklude er effektive i tør tilstand fordi de RIDSER skidtet af!

Vel gør de da ej.
Hilsen emj

Fra : -Thomas H.-

Dato : 26-09-03 13:22

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vel gør de da ej.

Hvad med at komme med en begrundelse for hvorfor de ikke gør ! Det svar du
kommer med der er der da ikke ret mange der kan bruge til noget !!!

MVH
-Thomas H.-

Fra : emj

Dato : 26-09-03 13:44

On Fri, 26 Sep 2003 14:21:50 +0200, "-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx>
wrote:

>Hvad med at komme med en begrundelse for hvorfor de ikke gør !
Jeg tror ikke på, at fotohandleres sælger klude, der ridser.
Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-09-03 15:25

Fra : Aragorn

Dato : 25-09-03 11:30

Madolie og en beskidt karklud!

Nej da - sprit er også rigeligt. Men pas på med kemikalier. Nogle objektiver
har faktisk plastic-linser. En kammerat fik engang et problem da han med en
vatpind fjernede fedtfingre på hans plasticlinser med acetone - ups.. :)

Fra : Jesper Laursen

Dato : 25-09-03 16:25

Hej !

Jeg har købt nogle Engangs papirklude hos min
lokale fotohandler.

De hedder KIASER OPTIK REINIGUNGSPAPIER 6695
de er lavet til specielt til optik-rengøring.

De koster 18,- for 30-40 stk. og er ganske fremragende.

Hilsen
Jesper

Fra : Christian

Dato : 25-09-03 17:20

On Thu, 25 Sep 2003 17:25:18 +0200, "Jesper Laursen"
<jesperFJERN@laursen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>De hedder KIASER OPTIK REINIGUNGSPAPIER 6695
>de er lavet til specielt til optik-rengøring.
>
>De koster 18,- for 30-40 stk. og er ganske fremragende.

For mange år siden var det almindeligt at den slags (under betegnelsen
"Josephspapir") blev anbefalet. Da jeg fornylig (efter en årelang
pause udi fotograferingens kunst) bad min optiker om en pakke, sagde
han, at den slags papir idag er passé. "Køb en klud, specielt lavet
til formålet", sagde han.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 26-09-03 13:39

> [...]
> pause udi fotograferingens kunst) bad min optiker om en pakke, sagde
> han, at den slags papir idag er passé. "Køb en klud, specielt lavet

Nixen-bixen. Jeg bruger også ovennævnte tyske vidunderpapir sammen med en
lille dunk "rense-væske", som jeg købte for fire år siden og stadig er 3/4
fuld. Man kan også købe servietter, der allerede er gennemvædede med væsken,
men det er ca. 10 gange dyrere.
Klude har en tendens til at ligge mærkelige steder, nederst i fototasken og
samle snavs og skidt når man ikke bruger den. Det kan man jo så selv gætte
på hvor ender når man "rengør" sit objektiv. Derfor er jeg også mest til
engangs-servietter.

Engangsservietterne, rensevæsken og en lille puste-børste kan for øvrigt
ofte købes som et sæt til rimelige penge.

Tue

Fra : Polle

Dato : 25-09-03 17:07

Du kan købe lindsepapir hos fotoh.
Det bruger jeg.
Hilsen Polle
Har intet med sonofon at gøre.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 26-09-03 13:53

Thomas More wrote:
> En vatpind og noget isopopyl-alkohol?

Jeg bruger "Alles Klar!" fra min lokale føtex

En pakke med 10 klude koster svjh en femmer.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction