Hvor meget er en bar
Fra : Steffen

Dato : 25-09-03 08:07

Hvis en iltflaske har en kapacitet på 2 liter, hvordan regner jeg så ud,
hvor meget ilt der er tilbage, når flasken efterhånden har fået et tryk på
30 bar?
Steffen

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-03 08:14

"Steffen" <stapdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor meget ilt der er tilbage, når flasken efterhånden har fået et tryk på

2x30 = 60 liter fri ilt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Tore Hansteen

Dato : 25-09-03 09:09

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> 2x30 = 60 liter fri ilt.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk

Denne linken gier en mer utfyllende forklaring:

http://www.babilim.demon.co.uk/pages/gas_laws/

Tore

Fra : Steffen

Dato : 25-09-03 21:28

Findes der ikke en kortere side, evt. på dansk?

Fra : Steffen

Dato : 25-09-03 21:30

Det vil altså sige, at 1 bar = 2 liter fri ilt!?

Fra : Poul B-H

Dato : 25-09-03 22:53

Jaja man må jo ikke sige det, men jeg bliver sgu' helt nervøs på dine vegne.
Hvad bruger du ren ilt til ? Tror du ikke du skulle starte med luft og så
lige lære disse simple udregninger uden ad først ?

(nej nej ikke slå, jeg kan ikke gøre for det)

--
Poul B-H
Hvis jeg er, er døden ikke. Hvis døden er, er jeg ikke.

Fra : Christian Sloth

Dato : 26-09-03 05:46

"Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote in message
> Det vil altså sige, at 1 bar = 2 liter fri ilt!?

Hej Steffen,

Du kan regne volumen af den fri maengde luft, altsaa maengden af luft i en
trykbeholder ud ved at anvende:

Tryk (bar) x volumen (flaske liter) = volumen fri luft.

Eksempelvis vil en 10 liters flaske med 230 bar's tryk vil indeholde:

230 bar x 10 l = 2300 liter fri luft.

Og en 15 liters flaske med 180 bar vil indeholde:

180 bar x 15 l = 2700 liter fri luft.

Denne metode antager at gasserne opfoerer i sig "ideelt", det vil sige at de
ikke sammentrykkes ved stigende tryk. I virkeligheden vil alle gasser
sammentrykkes og forholdet tryk/volume aendre sig ved foroeget tryk, men
dette er uden naevnevaerdig betydning i denne sammenhaeng.

Haaber det forklarer det?

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Steffen

Dato : 26-09-03 06:58

Det gør det. Mange tak for det!
Steffen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 26-09-03 14:52

hej Steffen
Kan du ikke bare bruge Boyles lov, som siger at tryk gange rumfang
er lig en konstant.
Altså:
P*V = K

I dit tilfælde er P = 30 og V = 2

Det betyder at:
30*2 = 60 l ilt

Ved ikke om det var det du søgte!
med venlig hilsen Peter

Fra : Steffen

Dato : 26-09-03 20:43

Den kan jeg også godt bruge. Tak for det.
Steffen

Fra : Sten Schou-Andersen

Dato : 30-09-03 11:46

hej Steffen
jeg vil lige opfordre dig til at tage et CMAS kursus. Her undervises der i
al nødvendig fysik og fysiologi der anvendes i forbindelse med det at dykke.
Her vil du have lært formlen fra Peter. du kan også købe bogen "
Sportsdykker" her er alle relevante oplysninger.
god fornøjelse.
sten