C2 prøvetur II
Fra : Kim Jensen

Dato : 25-09-03 08:30

Hej!

Læste med stor interesse beretningen om prøvetur i C2 forleden dag.

I går prøvede jeg så selv den lille ny (jeg går med seriøse
bil-skifte-planer, da min Kadett (D'84) er ved at være noget kedelig at
køre rundt i - selvom den jo er BILLIG at køre ...

C2'en giver ved første syn - ude og inde - indtryk af friskt design,
rappe linier og en overraskende luftig kabine (foran). "Bagagerummet"
kan ikke andet end at give anledning til et overbærende smil. Det er
IKKE en stationcar. Men da jeg stort set aldrig har noget i mit
bagagerum er dette for mig irrelevant.

Grunden til at C2 er interessant for mig er bl.a., at jeg er voldsomt
begejstret for automatgear. Og her kan man få en fræk bil med
automatgear, og samtidig en meget fornuftig benzinøkonomi.

Men til prøveturen:

De første par km skulle jeg lige vende mig til den lidt specielle form
for automatgear (eller automatkobling som det jo reelt er). Den skifter
ind i mellem NOGET "sjovt" ift. de "ægte" automatgearsbiler jeg har
prøvet. Efter et lille stykke tid fandt jeg dog ud af, hvordan speederen
skal håndteres for at bilen skifter gear jævnt og blødt. Dog oplevede
jeg et par gange, at hvis jeg gav den lidt pedal for at accellerere, så
gik den fint op i 2. tog masser af omdrejninger, men skiftede ikke op i
3. før jeg lettede lidt på speederen.

De andre gearskiftmuligheder (gearstang frem/tilbage + gearvælgerne ved
rattet) skulle også prøves. Dén med gearstangen kan jeg så ikke se
fidusen i; for mig går hele automatgearsfidusen fløjten, hvis jeg skal
sidde og rode med hånden på gearstangen. Gearvælgerne ved rattet er
derimod smarte. Her kan man hurtigt skifet væk fra fuldautomatik blot
ved at bruge gear-op eller gear-ned "pinden". En rar detalje er, at hvis
man er i "manuel" mode, så skifter bilen stadig selv ned i gear, når man
bremser ved fx et lyskryds. Så helt manuelt bliver det aldrig. Her kan
man således nøjes med at bruge gear-op pinden og speederen. Dét er
smart.

Affjedringen og undervognen virker naturligvis forrygende i forhold til
min nuværende bil. Krængning i skarpe kurver er minimal - og helt i
særklasse i forhold til min Kadett Alt i alt virkr den rimelig stram
og man føler hele tiden man har god kontrol over bilen.

Som det også blev nævnt i den tidligere tråd, sidder man ganske højt i
sæderne. Det passer sikkert ikke med en "sporty" bil som VTR'en jo vist
skal forestille, men jeg synes det er meget behageligt. I det hele taget
virker interiøret ganske nydeligt taget i betragtning at der er tale om
en lille og "billig" bil. Plastickvaliteten synes helt ok, og
"alu"-looket på de forskellige instrumenter virker pænt og nydeligt.

Alt i alt en bil der (stadig) står godt i min jagt på ny bil.

Kim Jensen
NewsCaster.dk // Port80.biz // kelvin8.com

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 10:29

> Alt i alt en bil der (stadig) står godt i min jagt på ny bil.

Køb dig en Yaris som er en bedre bil end C2
Ikke uden grund at Toyota har de mest tilfredse ejere samlet set.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-09-03 10:43

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Køb dig en Yaris som er en bedre bil end C2
> Ikke uden grund at Toyota har de mest tilfredse ejere samlet set.

Har du nu også monstro selv PRØVET en C2 ? - hvis ikke vil jeg nu nok mene
det er en noget tyndbenet sammenligning du foretager.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 10:59

> Har du nu også monstro selv PRØVET en C2 ? - hvis ikke vil jeg nu nok mene
> det er en noget tyndbenet sammenligning du foretager.

Ja der har jeg da og jeg har også prøvetkørt Yaris med samme
koblings-arrangement

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-09-03 11:09

> Ja der har jeg da og jeg har også prøvetkørt Yaris med samme
> koblings-arrangement

Er du nu sikker på at det er C2 du har prøvet, og ikke C3 ? - jeg mener at
C2 er splinterny på markedet, og ikke var fremme dengang du købte Yaris.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 11:40

> Er du nu sikker på at det er C2 du har prøvet, og ikke C3 ?

Øh JA..

> - jeg mener at
> C2 er splinterny på markedet, og ikke var fremme dengang du købte Yaris.

Det er et ½ år siden vi købte Yaris, men jeg har skam også prøvekørt biler i
det forgangne halve år

Fra : thomas andersen

Dato : 25-09-03 12:43

> [...]
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>
> Lad ham nu lovprise hans Yaris, det er jo ikke alle der går efter en pæn
bil, nogle er jo ligeglade med udseendet på kareten undslyld tonen men
jeg synes simpelthen at Yaris er den grimmeste bil på markedet

Thomas

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 12:00

> bil, nogle er jo ligeglade med udseendet på kareten undslyld tonen men
> jeg synes simpelthen at Yaris er den grimmeste bil på markedet

Nu er det ikke MIG der har valgt Yaris men husets frue.
Jeg synes ikke Yaris har et spændende design, men det ænder jo intet ved at
Toyota laver biler som brugerne er mere tilfredse med end hos Citroén.
Teknikken i Yaris er der ikke noget i vejen med og egentlig er jeg også
ligelgad hvad man vælger for en bil.
Jeg selv ville vælge en Ka på grund af designet men jeg vil ikke anbefale
den til andre fordi teknikken er halv dårlig.

Så det er ikke en lovprisning af Yaris og jeg gider ikke engang remse alle
de ting op som ligger bag min mening.

PS:
Der skal jo også være nogen som skal finde alle børnesygdomme i C2

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-09-03 12:47

Tom wrote:

> [...]
> Jeg selv ville vælge en Ka på grund af designet men jeg vil ikke anbefale
> den til andre fordi teknikken er halv dårlig.

Svigerfar valgte en Ka til svigermor.
Han kører en ældre Mondeo.

Det er nu tredie (3.!) gang de forsøger at få den synet!!
Bremserne er udskiftet 3 gange hos Ford.
Den ruster alle vegne på trods af flere Dinitrolbehandlinger, umotiveret midt
på dørene, rundt om bagrudeviskeren i hjørnerne osv.
Ford Ka er en rustfælde!

Jeg tror faktisk de bliver lavet på Fords fabrik i Polen.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Olesen

Dato : 25-09-03 16:51

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg selv ville vælge en Ka på grund af designet men jeg vil ikke anbefale
> den til andre fordi teknikken er halv dårlig.

Hvor er KA'en så meget værre end resten
af feltet ?

Mig bekendt, er det kun de forreste bærearmsbøsninger,
der som i Fiesta, ikke er voldsomt stærke, og som
kan kræve en dyr reparation.

Rusten er kun et problem, hvis man vælger
en "tør" model, som meget sent har fået
supplerende rustbeskyttelse.

FDM's tekniske afdeling har ikke,
modsat, VW Polo, kendskab til
fejl eller defekter i gearkasserne,
nøjagtig som ledningsnettet er
fejlfrit.

Interiøret er også ganske slidstærkt
og har ikke givet anledning til problemer.

Så ialt er der vel ikke flere eller
alvorligere fejl end hvad du ellers
vil finde i en bil af en vis årgang,
og kikker/sammenligner man brug-tests på
eks. en Polo ('95-2000), så er det skræmmende
at se, hvilke typiske småfejl der
vil opstå på disse modeller.
Ting som ikke er typiske på en KA.

http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2001/brugtbiltest.pdf

http://www.fdm.dk/motor/pdf/12-2001/brugtbiltest.pdf

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 18:26

> Hvor er KA'en så meget værre end resten
> af feltet ?

- Gammel motorkonstuktion med stødstænger.
- Noget dårligere benzinøkonomi i forhold til andre i størrelsen (FDM)
- Rustbeskyttelsen

> Mig bekendt, er det kun de forreste bærearmsbøsninger,
> der som i Fiesta, ikke er voldsomt stærke, og som
> kan kræve en dyr reparation.

Det BEHØVER ikke være så dyrt at få skiftet at det er værd at nævne.

> Rusten er kun et problem, hvis man vælger
> en "tør" model, som meget sent har fået
> supplerende rustbeskyttelse.

Sådan ser jeg det også
Men når man anbefaler Ford til nogen der ikke har en Ford i forvejen så
skaber det så meget røre i andedammen, om at Ford er det arveste l*rt osv.
så det afholder jeg mig fra.

(Lidt underligt når Ford er verdens næststørste bilfabrikant.)
Mærket folk elsker at hade

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-09-03 18:46

Tom wrote:

> [...]
> l*rt osv. så det afholder jeg mig fra.
>
> (Lidt underligt når Ford er verdens næststørste bilfabrikant.)

Hej.

"Mærket folk elsker at hade" , der er da ikke Ford, det er da biler
fra PSA konsernen, at folk elsker at hade

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-09-03 07:46

Tom wrote:
> [...]
> så det afholder jeg mig fra.
>
> (Lidt underligt når Ford er verdens næststørste bilfabrikant.)

Det handler måske om at prisen og hele marketingcirkuset giver falske
forventninger om kvalitetsniveauet!

Hvis man kan leve med at bagrudeviskeren er ved at falde ud af karossen efter 6
år, ja så er det vel da meget godt. Men til over 10.000 om året i alm service
er det ikke imponerende kvalitet.

Hvis man er vild med et mærke kan man holde til nykkerne.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-09-03 09:17

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man er vild med et mærke kan man holde til nykkerne.
>
> --
> Med venlig hilsen/Best regards
>
> Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
>
> "Recursive: Adj. See Recursive."

That's just it !
Må nok tilstå at jeg har været utro, det var kun 1 gang.
Til gengæld varede det ca. 4-5 år.
Havde en Lada, men ellers har det kun været Ford.
Ved godt at de 2 mærker ikke kan sammenlignes, og dog.
De er begge simpelt opbygget = nemme og billige at reparere på.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Tom

Dato : 26-09-03 15:46

> Det handler måske om at prisen og hele marketingcirkuset giver falske
> forventninger om kvalitetsniveauet!

Tja jeg har endnu ikke set en reklame for en 6-10-18 år gammel bil og hvad
der sker.

> [...]
efter 6
> år, ja så er det vel da meget godt. Men til over 10.000 om året i alm

Kig på enhver bilforhandlers værksted og du vil hurtigt kunne danne dig et
indtryk af om bilmærket har nogle ting der kan gå i stykker )
Toyota, BMW, VW osv. har værksteder og lige så mange ansatte som de har hos
Ford og jeg tror nok at de laver mere end skifter viskerblade hvis man går
dem på klingen.

> Hvis man er vild med et mærke kan man holde til nykkerne.

Det er jo det.

Fra : Olesen

Dato : 26-09-03 17:28

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> - Gammel motorkonstuktion med stødstænger.

....grundkonstruktionen er nok en lidt ældre sag ja,
gennemprøvet, og alligevel styret elektronisk af
Ford's EEC V styreboks, som holder øje med:

Speeder og koblingspedal
Styretøj
Motortemperatur
Luftindsugningstemperatur
Bilens hastighed
Motorens omdr. tal osv.

Iøvrigt blev denne stødstangs Endura-E motor
sidst i 2002 erstattet af en 1.3 ltr. Duratec motor
(kun i England) ???

En Duratecmotor en del tilfælles med
den aldrende stødstangsmotor. De har visse
dele til fælles, som derfor ikke krævede en
kostbar ny-udvikling under konstruktionen.
-noget flere fabrikanter benytter sig af for at
spare penge.

Specss'ene for motorene ser sådan ud:

Motor
HK
@ rpm
Nm
@ rpm

1·3 Duratec
70
5,500
106
3,000

1·3 Endura-E
60
5,000
105
2,500

Den gamle motors fordel er også, at kræfterne er
tilstede i et bredt område. 90% af kræfterne er
tilstede fra 1500 til 4500 omdr.

> - Noget dårligere benzinøkonomi i forhold til andre i størrelsen (FDM)

Lidt højere forbrug, ja.

> - Rustbeskyttelsen

Som vel også kan siges at være utilstrækkelig
fra fabrikken hos andre mærker., Jfr. FDM-tests.

> Men når man anbefaler Ford til nogen der ikke har en Ford i forvejen så
> skaber det så meget røre i andedammen, om at Ford er det arveste l*rt osv.
> så det afholder jeg mig fra.

Netop derfor er tests rare at ha' ved hånden..

...og så er der jo designet som jeg synes blir' pænere
og pænere med aldren..den skal bare lige ha' de rette
hjul på..så er den saj

Fra : Olesen

Dato : 26-09-03 17:36

> Specss'ene for motorene ser sådan ud:

> [...]

Øh....cut'n paste har ikke levet forgæves....sorry

Duratec 1.3:
HK 70 @ 5.500 omdr.
NM 106 @ 3000 omdr.

Endura-E:

HK 60 @ 5000 omdr.
NM 105 @ 2500 omdr.

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-09-03 22:58

Tom wrote:
> [...]

Det er det muligvis, men den er også 20.000 dyrere (med aut.gear) og
dyrere i ejerafgift (og dermed også brændstofforbrug). Og C2 har så et
frækkere design, og lidt større motor (1.4>1.3).

Nej, jeg har skam også kun hørt lutter roser om Toyota.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-03 20:40

Kim Jensen wrote:
:: Det er det muligvis, men den er også 20.000 dyrere (med aut.gear) og
:: dyrere i ejerafgift (og dermed også brændstofforbrug). Og C2 har så
:: et frækkere design, og lidt større motor (1.4>1.3).

Jeg kan kun sige som Tom: Køb en Yaris.

Hvorfor tror du at C2 kører længere på literen? En Yaris (auto) er opgivet
til 18,5 km/l v. blandet kørsel.

M.v.h.

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-09-03 22:26

Henrik B. wrote:
> [...]

Nu sammenligner jeg med følgende: (sakset fra Toyotas website)

"1.3 linea SOL 3d aut. 187.953 ***15,9*** 150 1.010 B"

http://www.toyota.dk/media/dkdk/pdf/yaris.pdf

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-03 22:55

Kim Jensen wrote:
:: Henrik B. wrote:
:::: Jeg kan kun sige som Tom: Køb en Yaris.
:::: Hvorfor tror du at C2 kører længere på literen? En Yaris (auto) er
:::: opgivet til 18,5 km/l v. blandet kørsel.
::
:: Nu sammenligner jeg med følgende: (sakset fra Toyotas website)
::
:: "1.3 linea SOL 3d aut. 187.953 ***15,9*** 150 1.010 B"

Og her troede jeg vi snakkede om modellen med automatisk gearkasse.

M.v.h.

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-09-03 08:41

> [...]
> :: "1.3 linea SOL 3d ****aut.**** 187.953 ***15,9*** 150 1.010 B"
> Og her troede jeg vi snakkede om modellen med automatisk gearkasse.

Nævnte model har jo netop ægte automat-gearkasse!

Men hvis du hentyder til modellen med den lille 1.0-motor med MMT gearkasse,
så har du selvfølgelig ret.
....men et skifte til en 1.0 motor vil næppe give mig den helt store
fornøjelse ved at købe ny bil - når jeg lige nu har en 1.3'er.

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-03 17:01

::::: "1.3 linea SOL 3d ****aut.**** 187.953 ***15,9*** 150 1.010 B" Og
::::: her troede jeg vi snakkede om modellen med automatisk gearkasse.
::
:: Nævnte model har jo netop ægte automat-gearkasse!

Nej, det er ikke en automatgearkasse. Det er en tidlig udgave af
MMT-gearkassen. Forskellen er at på 1,3 er det med en alm. gearstang, som du
så flytter unde koblingspedal.

M.v.h.

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-10-03 10:34

> [...]
> Nej, det er ikke en automatgearkasse. Det er en tidlig udgave af
> MMT-gearkassen. Forskellen er at på 1,3 er det med en alm. gearstang, som

Det forstår jeg ikke en lyd af? "unde" = "uden"? I så fald, synes jeg,
Toyota er ude i en noget stram gradbøjning af "Aut"

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-10-03 19:54

Kim Jensen wrote:
:: Det forstår jeg ikke en lyd af? "unde" = "uden"? I så fald, synes
:: jeg, Toyota er ude i en noget stram gradbøjning af "Aut"

Jep, uden!

Ja måske. Den lokale Toyota-forhandler har netop en så'n 1,3 holdende med
semi-auto-gear.

M.v.h.

Fra : Max[DK]

Dato : 26-09-03 08:00

> Grunden til at C2 er interessant for mig er bl.a., at jeg er voldsomt
> begejstret for automatgear. Og her kan man få en fræk bil med
> automatgear, og samtidig en meget fornuftig benzinøkonomi.

Ang. "tomat gearet", fandt du det ikke træls at den stifter ned i gear når
man bremser ved et kryds? den jeg var ude i kørte i 5. i byen(50km/t) og når
jeg så kørte mod et kryds var det: 5. -> kobling ->4. kobling ->3.->kobling
1. udkoblet. jeg synes sku at det gav en træls nedbremsning og bekymring om
hvordan koblingen slides. men det kan godt være at jeg er pernitten...?

/Max

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-09-03 22:55

Max[DK] wrote:
> [...]

Min første reaktion var nu, at det var en rar "feature". Jeg bemærkede i
øvrigt næsten ikke ned-gearingen. Men du har måske nok ret i, at det kan
slide for meget på koblingssystemet...!?!