HRI - Hotel og Restaurations Indkøb
Fra : 003

Dato : 25-09-03 10:43

Er der nogen som har erfaring med, hvordan man får dem til at stoppe
med at ringe til en ??

Jeg er nu blevet kontaktet af dem igennem ca. 5 mdr, de ringer hver
2-3 uge. Jeg har aldrig ønsket noget fra dem, eller fået tilsendt
noget.

De fortæller mig at de får deres informationer fra statistik, og ikke
har nogen interne systemer til at angive hvem som ikke ønsker
kontaktet.

Sidst nævnte jeg for dem, om jeg virkelig var nødt til at få min
teleudbyder til at blokerer for deres nummer. Så fik jeg at vide at
det kunne jeg da bare gøre, men at de havde hemmeligt nummer, så det
fik jeg nok ikke så meget ud af. Har dog ikke fået undersøgt dette
endnu.

Men som sagt, hvis nogen ved hvordan man får stoppet det, så lad mig
endelig høre.

/JH

Fra : Aragorn

Dato : 25-09-03 10:47

De overtræder dørsalgsloven (bl.a. - så kan vi derudover begynde at snakke
markedsføringslov, købelov osv. - annoncehajer!)

Nuvel - du skal jf. dørsalgsloven have ret til at blive "blacklisted"
således de ikke må ringe ud til dig. Sådan forholdte det sig i hvert fald
dengang jeg sad ved telefonerne - i et dog ganske seriøst og lovligt
foretagende (aviser).

Fra : 003

Dato : 25-09-03 11:03

> du skal jf. dørsalgsloven have ret til at blive "blacklisted"
> således de ikke må ringe ud til dig.

Jeg har prøvet at få dem til at noterer, at jeg ikke ønsker de ringer
til mig. Få af dem har da også sagt at det ville de "skrive ind", men
det ser ikke ud til at virke.

Med loven i hånden, hvad bør man så gøre ?

Fra : Aragorn

Dato : 25-09-03 11:28

Der er altid nogle guldkorn som kan afskrække en sælger med ikke helt rent
mel i posen. Jeg har mange af dem fra min egen tid som telefonsælger (fra
kunderne). En del andre er selvopfundet psykisk terror

1) Spørg efter sælgerens fulde navn "Ex.: Kan jeg lige få dit fulde navn"
2) Spørg efter chefens navn og telefonnummer "Ex.: Giv mig lige din
supervisor's/salgschef's navn og telefonnummer. Så kan jeg lige snakke med
ham om dig og din provision."
3) Sig at hvis de ikke snart fucker af så skal du med glæde pressen en
helsidesartikel ind i BT som du selvfølgelig er journalist for.
4) Husk din bedste ven er radiochef på TheVoice.
5) Sig at hvis de ringer til dig igen melder du dem til politiet for brud på
dørsalgsloven. "Ex.: Hør lige her Peter (du har jo lige fået medarbejderens
navn) - hvis I ikke snart slår knude på mit telefonnummer og sletter det fra
databasen skal jeg sørge for at melde jeres virksomhed til politiet - og dit
navn kommer til at fremgå som det FØRSTE i anmeldelsen."
Bryder en medarbejder i en virksomhed loven er det nemlig den konkrete
medarbejder og ikke virksomheden der bliver straffet.
6) Sig til sælgeren du ikke lige har tid - om de ikke lige kan ringe om 2-3
minutter. Derefter giver du dem samme besked indtil de ikke gider ringe
mere. Sig ex. du står med frikadellefars op til albuerne - eller er du
modig - så sig du lige skal have løsnet læderremmene fra sengegavlen.
7) Hør på deres salgstale - virk MEGET interesseret. Hold dem hen med
spørgsmål, kommentarer osv. så længe du overhovedet kan (min rekord er
21min). På ET eller andet tidspunkt vil sælgeren sige noget i retning af:
"Er det noget vi lige skal lave nogle papirer på" eller lign. Så siger du
bare: "Nej - jeg er ikke interesseret." Det kan pisse enhver sælger af da de
lige har set dollartegnene (provisionen) i horisonten.
8) Desuden vil sægeren gentage sig igen og igen (idet deres salgstale
faktisk ikke er så lang) - så skal du bare sig til hånende sælgeren: "Det
har du altså sagt en gang."
9) Prøv at afbryde sælgeren i salgstalen som om du vil sige noget - når
sælgeren så stopper og lytter sig: "Nej - der var ikke noget alligevel".
10) Afbryd sælgeren's salgstale hurtigst muligt og forsøg at sælge en af
dine egne produkter til virksomheden. Brug samme værktøjer som dem. Prøv at
presse sælgeren til at give dig en adresse og et navn så du kan sende en
kontrakt på ex en webside eller hvad du nu laver :)

Bruger du ovenstående vil du med garanti gøre sælgeren pissesur på et
tidspunkt så de begynder at være ubehøvlede. Dertil siger du: "Hallo Peter,
sådan snakker man altså ikke til kunderne - og specielt ikke til mig. Jeg er
gammel nok til at kunne være din far! Skal du have en røvfuld."
Det resulterer nok i at du ikke snakker mere med den sælger den dag!

Men prøv at få lidt underholdning ud af det Det er faktisk meget sjovt
at gøre grin med dem!

Fra : 003

Dato : 25-09-03 11:44

Ok, tak for dine mange input ;)

Fra : Aragorn

Dato : 25-09-03 11:50

> Ok, tak for dine mange input ;)

Lad os høre om du kommer af med dem

Fra : Thom

Dato : 25-09-03 11:55

"003" <003___remove___@email.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, tak for dine mange input ;)

LOL, ja de var ret gode

Hvis du vil have noget juridisk svar, så prøv evt at poste i dk.forbruger,
der er i hvert fald et par jura-hoveder der hænger ud.

Mvh,
Thom

Fra : Aragorn

Dato : 25-09-03 11:54

> Hvis du vil have noget juridisk svar, så prøv evt at poste i dk.forbruger,
> der er i hvert fald et par jura-hoveder der hænger ud.

Alternativt ville dk.videnskab.jura vel heller ikke være af vejen

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-03 12:51

003 wrote:

> Ok, tak for dine mange input ;)

Skynd dig dog lige selv at læse

Loven om visse forbrugeraftaler (også kaldet dørsalgsloven eller
fjernsalgsloven)

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870088629-REGL

Særlig:
§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang,
med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud
om indgåelse af aftale.

/Forbruger/ bliver defineret i

§1 Stk. 2. ......ikke-erhvervsmæssig anvendelse for den anden part
(forbrugeren) .....

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Cutter ud af BigBrother. Sms BB 111 til 1231;
Ring 90 500 111 Pris: 4 kr + alm. takst

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-03 12:46

Aragorn wrote:

snip: en masse sjove tips.

Skynd dig at glemme nummer 5 når du selv erhvervsdrivende.

Det er bare sælgeren som får sig et billigt grin!

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-03 12:44

Aragorn wrote:

> [...]
> således de ikke må ringe ud til dig. Sådan forholdte det sig i hvert fald
> dengang jeg sad ved telefonerne - i et dog ganske seriøst og lovligt

Nej nej nej og nej.

Dørsalgsloven beskytter kun forbrugerne.

Erhvervsdrivende er ikke omfattet af dørsalgslovens beskyttelse om
forbud mod uanmodet henvendelse fra erhvervsdrivende.

Så ja, naturligvis har du som avissælger pligt til at holde dig til
dørsalgsloven, da du kontakter forbrugere!

Men erhvervsdrivende, tja dem kan man i princippet overhælde med det ene
tilbud efter det andet.
Det er det HRI og DSI og hvad de ellers hedder benytter sig af.

Læs mere på
http://www.unfairpriser.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-09-03 12:43

> Er der nogen som har erfaring med, hvordan man får dem til at stoppe
> med at ringe til en ??

Sidst de ringede til mig, sagde jeg at det ikke var mig der havde
med markedsføring at gøre, og bad dem om at ringe op
på tlf. 33460707 * istedet.

Siden har jeg ikke hørt fra dem.

*)
Det er telefonnummeret til "Fairpris" som er et lige så irreterende firma.
Når de ringer henviser jeg dem til at ringe på
33337056 og tale med Morten Egelund (HRI´s nummer & Direktør)

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-03 13:15

Henrik Nielsen wrote:

> Sidst de ringede til mig, sagde jeg at det ikke var mig der havde
> med markedsføring at gøre, og bad dem om at ringe op
> på tlf. 33460707 * istedet.

(Haderslev Politi)

3314 1448 er så landskendt, at den lunte lugtes langt væk.

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 25-09-03 13:21

Det er nemt nok:

du siger lige et øjeblik (slår med en blyant på røret)
Jeg skulle lige have startet båndoptageren -
Ja ?????

Så plejer de at stikke piben ind.

Lars (København nord)
===============================
Husk at slette FJERNES ved svar
===============================
complexFJERNES@pc.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-09-03 18:30

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nemt nok:
>
> du siger lige et øjeblik (slår med en blyant på røret)
> Jeg skulle lige have startet båndoptageren -
> Ja ?????
>
> Så plejer de at stikke piben ind.

Som eks-telesælger, syntes jeg dette råd nok var det bedste af dem alle.

Problemet ved at spilde deres tid osv. og tage pis på dem nytter ikke så
meget fordi sælgeren lægger nummeret til side og efter x antal uger
cirkulerer nummeret op på computerskærmen hos en ny sælger som med samme
iver igen forsøger at sælge et produkt af tvivlsom karakter. Så hellere
slippe af med sælgerne med det samme (eller hurtigst muligt). "Ikke
interesseret" og tlf-røret på med det samme hjælper også indimellem. Er de
stædige at ringe op igen kan man jo blive ved...

Det er ikke sådan at det altid er den samme sælger som har de samme "emner",
dvs. virksomheder...

Og istedet for at spilde ens egen dyrebare tid på at tro at man har gjort
livet surt for dem (hvad man ikke rigtig har gjort) så er det sidste
(ovennævnte) råd nok det bedste i mine ører. Så skal de nok styre sig. Og
vedr. det med at spørge til fulde navn og chefens navn og telefon-nummer er
også udmærkede forslag.

De andre syntes jeg dog ikke rigtigt om.

mvh.
Martin Jørgensen
(som har været telesælger i ½ år, ca. i år 2001)

Fra : 003

Dato : 25-09-03 13:43

Tak for de mange gode råd, som jeg må afprøve næste gang.

Fra : Littleboy

Dato : 25-09-03 20:15

Maybe there's something that can help you on this site http://www.fs.dk. I
don't know if it's also possible simply to place a complaint about that HRI,
so at least it's reported. Then if they get complaints from more people,
they'll could decide to look into it.

Greets

Jeroen

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-03 01:25

Littleboy wrote:

> [...]
> so at least it's reported. Then if they get complaints from more people,

http://www.fs.dk will only help consumers. Not people who own their
own company.

But maybe http://www.annoncehajer.dk/ can give more real advice!

Please remember this group is called news:dk.erhverv which means that
this is a group for problems which we have to cope with in our
professionel life. Not in our role as consumers.