Force majeure
Fra : Jimmy

Dato : 24-09-03 21:04

Hej

Falder strømafbrydelsen ind under force majeure, så forsikringsselskaberne
sandsynligvis ikke skal betale for de frysere og køleskabe mv. som ikke
klarede turen?

Ved ikke om man kan spørge så generelt, men så må I præcisere

Mvh
Jimmy

Fra : MAndersen

Dato : 24-09-03 21:55

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> klarede turen?
>
> Ved ikke om man kan spørge så generelt, men så må I præcisere

Så generelt kan du godt spørge, og det falder ikke ind under force majeure.
Du skal dog stadig huske på at der skal være en skadesårsag i din bolig for
at forsikringen dækker. At der er sket kortslutning i S, er ikke
ensbetydende med at din fryser er omfattet kortslutningsdækningen. Hvis den
blot er stoppet med at virke uden at være kortsluttet, tror jeg du kommer
til at gå med uforurettet sag.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Jimmy

Dato : 24-09-03 22:31

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
for
> at forsikringen dækker. At der er sket kortslutning i S, er ikke

Kortslutning? Snakker vi om det samme, altså strømafbrydelsen i går?
Hvad er "S"?

Mvh
Jimmy

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-03 06:32

> [...]
> majeure.
> for
>
> Kortslutning? Snakker vi om det samme, altså strømafbrydelsen i går?

S=Sverige.

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 08:50

> S=Sverige.

OK - men hvad er det for noget snak om kortslutninger?
Jeg snakker jo om strømafbrydelsen.

Mvh
Jimmy

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-03 13:53

> bolig

> OK - men hvad er det for noget snak om kortslutninger?
> Jeg snakker jo om strømafbrydelsen.
>
> Mvh
> Jimmy

Ja men det lyder til i radio- og tv-avisen at den primære skade der er sket
er en kortslutning i Sverige, som så resulterer i strømnedbrud på Sjælland
også. At strømmen går, er jo ikke ensbetydende med at din fryser har fået en
skade i forsikringsforstand, med mindre der hjemme hos dig er sket en
kortslutning som følge af selve strømafbrydelsen. At fryseren efter en
strømafbrydelse ikke vil starte vil jeg kalde funktionssvigt og ikke en
kortslutning som ville have været omfattet. Er vi på bølgelængde nu?

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 14:01

> Ja men det lyder til i radio- og tv-avisen at den primære skade der er
sket
> er en kortslutning i Sverige, som så resulterer i strømnedbrud på Sjælland
> også.

Ok.

> [...]
> strømafbrydelse ikke vil starte vil jeg kalde funktionssvigt og ikke en
> kortslutning som ville have været omfattet. Er vi på bølgelængde nu?

Både og.

Jeg tænker på to ting:
1 - Folk med gamle frysere, som lige skulle se til maden undervejs, med det
resultat at fryseren ikke længere kunne holde kulden i de 5-6 timer det tog

Jeg ved ikke hvor mange der er berørt af dette, men mon ikke der er nogen.

2 - De slagterier mv. som ikke havde strøm nok til at holde kødet koldt.

Mvh
Jimmy

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-03 20:45

> [...]
tog

> Jeg ved ikke hvor mange der er berørt af dette, men mon ikke der er nogen.

"Indmaden" altså frostvarerne kan dækkes hvis de har lidt skade, idet disse
dækkes ved en tilfældig strømafbrydelse, hvilket det har været.

> 2 - De slagterier mv. som ikke havde strøm nok til at holde kødet koldt.

Det har næppe været tilfældet på så relativ kort tid, men hvis slagteriet
har tegnet en køle- og dybfrostforsikring kan tabet komme herunder. Evt.
driftstab dækkes næppe på denne tid, da der er en karenstid på 8-24 timer.
Som også forsikringsoplysningen skriver.

Fra : Rasmus

Dato : 25-09-03 21:16

> [...]
> strømafbrydelse ikke vil starte vil jeg kalde funktionssvigt og ikke en
> kortslutning som ville have været omfattet. Er vi på bølgelængde nu?

Grunden til strømmen røg på Sjælland var fordi frekvensen faldt, hvis
frekvensen falder kan elektriske apperater tage skade, elselskaberne har dog
automatisk udkobling hvis frekvensen falder....., men udkoblingen kan
svigte, eller være forsinket?, og så er det bye bye til de elektriske
apperater

Desuden mener jeg bestemt at elselskaberne garantere en frekvens på 50hz,
så hvis den falder er de vel egentligt ansvarlige?

mvh
Rasmus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 24-09-03 22:02

"Jimmy" skrev:
> Falder strømafbrydelsen ind under force majeure, så
> forsikringsselskaberne sandsynligvis ikke skal betale
> for de frysere og køleskabe mv. som ikke klarede turen?

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Stromsvigt.aspx

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere